Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 653 ggr
Bullerbytjejen
0

gör en ny tråd, har en fundering.

Jag fick hem två grabbar idag, 8 mån resp 1 år. Dom har suttit ihop och dom har gått bra ihop. nu har dom fått vara ensamma lite i buren, och nu när jag kom tillbaka så öppnade jag buren och blåisen kom ut och knatade runt på sängen, men han e jättekass i kistan och bajsar helsvart löst bajs, försöker tvätta rent lite, men han e lite spattig fortfarande så han får väl smeta ner hela min säng med bajs då, suck.. haha. men sen såg jag att han hade två sår, nya sår på sidan, små sår, och då kollade jag på grabben i buren och han hade också ett sår på sidan. jag är säker på att dom inte fanns där när jag tog hem dom. Vad har hänt, hqr dom bråkat ? kan inte tänka mig nått annat, finns inget i buren som dom kan gjort illa sig på. den blå e ute och han verkligen älskar ena tjejen här, hon ligger och gosar med honom och han ligger helt still och njuter när hon håller handen över honom, men den andra ligger i buren helt slö och verkar inte vara intresserad. Kanske bara är allt ombyte, resan, utställningen och nytt hem. men jag blir ändå orolig, va längesen jag hade råttor nu, och jag vill ju göra det bästa för dom båda.

Förövrigt så låg dom ihop när jag kom ner så dom var inte osams då iaf. Men nu när jag skulle stoppa tillbaka blåisen så vill han inte gå in, han blå(bokstavligt talat)vägrar, den andra närmar sig lite bara och den blåa vänder. Nu har han gått ner i buren frivilligt, men han sitter helt förstenad och bara kollar på den andra, som typ ligger och halvsover.

Känns inte helt bra =( men jag har itne sett dom bråka iaf, men e det nått jag kan göra för att förhindra att dom ska börja bråka, typ ta ut dom båda två och sätta in dom i buren samtidigt? nu har ju den blå¨varit ute ett tag, den andra kanske får för sig att det e hans bur eller något?

Bullerbytjejen
0

ingen som har några lugnande ord till hönsmamman? ^^

Afrejd
0

Är du 100 % säker att dom såren inte var där innan? Varför den ena inte vill gå ut är kanske för att allt är så nytt och känner trygghet innanför buren. Har dom suttit tillsammans i förra hemmet eller var det du som satte dom tillsammans idag?

Lamina
0

#1 Jo, avvakta ett tag och se vad som händer. Låt dom boa in sig och lugna ner sig, efter vad som måste ha varit en lång dag, i lugn och ro. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bullerbytjejen
0

Ja dom satt tillsammans innan jag fick hem dom, och dom satt ihop när jag fick dom. Jag tror inte dom hade såren innan, jag kollade igenom dom ganska väl innan dom gick in i buren. och dom såg ganska nya ut såren.

Jag hade den blåa ute på sängen och han ville inte gå in i buren igen då den andra satt där inne, han var på väg in, så kom den andra fram och den blå backade direkt, sen när han väl gick in, så satt han och stirrade på den andra (som var kvar i buren) och gapade typ. nu sitter dom på varsin sida i buren, den ena ligger och sover, har han gjort sen dom kom hem, och den blå sitter på en hylla bara.

[1UpShroomish]
1

Ge dom lite tid så löser dom det nog själva :)

Afrejd
0

Kanske nått slags rangbråk..

Bullerbytjejen
0

nu har vi haft dom ute båda två, och dom e verkligen stormförtjusta i ungarna båda två, dom har legat och knastrat av deras kel. min är dom mer skeptiskt emot haha. blir lite avis på ungarna faktiskt, haha. xD

Varghund88
0

Det har ju blivit väldigt stressigt för dem nu, de bodde ju ihop innan men hade då även en tredje flockmedlem som nu är borta. Så de är på ett nytt ställe med nya människor och en råtta kort vilket gör att de säkert måste ordna upp lite hur rangen mellan dem ska se ut nu.

Jag skulle nog helt enkelt vilja säga att du inte ska oroa dig FÖR mycket just nu *ler lite* De har mycket att reda ut och behöver säkert bara lite tid för att komma tillrätta.

Bullerbytjejen
0

Varghund: ja det e väl så, lite svårt att bara sitta och titta på, det river i hjärtat på mig mär Blå sitter och piiiper högt så fort den andra kommer i närheten. MEN….nu ligger dom på samma hylla iaf, ett litet steg på vägen =) Jag försäker att låta dom vara så mycket som möjligt, är bara där nu när dom ska ha mat, och har tagit ut dom en gång igår och en gång idag, dom fullsständigt skiter i mig, dock, barnen här är mycket mysigare tycker dom xD haha. Superfina hundar du hade me dig igår iaf, jag blev lite blyg så jag vågade fan inte hälsa på nån där, förutom Sara, haha. Usch har suttit i den här bunkern way too long nu =(

[Glimmersråttor]
0

#0 Du får ha koll på avföringen. Helsvart löst bajs låter inte alls bra, varken färgmässigt eller konsistensen på avföringen.

Bullerbytjejen
0

Glimmer: ja har hållit koll på det, och det är mycket bättre nu, nu e det ljusbrunt istället och det är inte riktigt hårt, men det går att plocka upp dom utan att dom går sönder(lägger dom förtvivlat i toalådan, xD

[Glimmersråttor]
0

#11 Bra, då går det nog åt rätt håll :)

Bullerbytjejen
0

glimmer: ja och just att dom sover ihop nu (drar en lättnadens suck) det lugnade mig enormt ^^ mina små hjärtegryn… Hmm jag har inge namn åt dom heller, måste komma på nått som passar dom små liven ^^

Varghund88
0

#9 Klart att det känns jobbigt! Skönt att det blir bättre i alla fall *ler lite*

Du behöver nog inte oroa dig för deras inotresse för dig – det kommer nog. Är dumt att jämföra sig med barn där *ler* Djur och barn har ju ofta en väldigt speciell kontakt liksom.

Tack för hund-komplimangen! Nästa gång behöver du inte vara orolig för att komma och hälsa! Jag bits normalt inte (om inte någon försöker krama mig eller något. >.> Min sociala fobi blir ännu mer knäpp av det – i vanliga fall syns den inte ens haha)

Terato
0

Det var ju lite känsliga grabbar det här dessutom, så det kanske inte är så konstigt att det blir nervigt i början.

När djur och människor känner stress så tar vi till "fly eller slåss"-strategier och vissa råttor (och människor) är mer benägna att slåss, andra mer benägna att fly. Vi är alla också olika stresskänsliga. Man har gjort experiment där man satt två råttor i en bur som bott ihop hela livet och gett elstötar genom golvet, vilket lett till att råttorna antingen kastat sig mot väggen och stirrat skräckslaget på varandra, eller attackerat varandra. Ibland tror jag att vissa råttor med höga ångestnivåer kan visa aggressiva beteenden av såna här anledningar.

Det borde innebära att trygghet är ett bra recept på sämja. Men jag skulle inte ha fler än två såna råttor ihop, och skulle strunta i att introducera nya till dem.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Glimmersråttor]
0

#15 Jag håller med dig om att trygghet är det bästa för dessa killar.

De har störst chans att bli sig själva igen om de får flytta tillbaka till sin förra ägare och hem där de känner sig trygga.

Terato
0

Japp, så brukar det kunna vara. Vet jättemånga råttor som blivit galna och flyttat hem igen och blivit änglar. Men det är skitsvårt, sånt där…

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se