Komma överens igen?
Jag har fyra hanar kvar nu och det har varit många månader med en jobbig tonårsgrabb som har varit och bråkat med alla. Aldrig så att det blivit sår, utan han har bara varit allmänt jobbig och knuffat med rumpan, jagat och juckat osv. Det är nu dom senaste 1-2 månaderna det verkligen börjat lugna ner sig rejält förutom nåt litet tjaffs då och då. Men jag har märkt att dom andra inte riktigt verkar lita på han som varit jobbig. Dom kan ligga och mysa varann men under dom mer aktiva tiderna så ställer dom sig upp mot varann om dom kommer nära och ser som sagt inte ut att lita på honom. Det är även en del tjaffs i såna situationer. Dessutom verkar mina äldre pojkar tycka samma om båda siameserna även om det bara är den ena som varit jobbig vad jag sett. Det underlättar ju inte nu när deras alfa dog för några dagar sen heller. Jag antar att det bara går att avvakta eftersom det trots allt bara är småtjaffs. Men är det vanligt att det är på det här sättet? Kan dom börja lita på grabben som varit jobbig? Han har trots allt lugnat ner sig mycket och beter sig inte alls som tidigare. Har till och från funderat på att dela upp flocken så får dom äldre gubbarna bo tillsammans, och siameserna tillsammans men jag känner ärligt inte för två flockar heller.

Precis som med människor så tar det tid, han kanske aldrig blir accepterad ordentligt av de andra råttorna, de kanske accepterar honom om en vecka när det lugnat sig mer. Alla råttor klickar inte med varandra.
Dessutom om du precis har förlorat din flockledare så blir det stökigare i flocken, rangen ska ordnas upp igen och fastställas vem som är vad.
Enda man kan göra är att vänta.
Qui dormit, non peccat
Det är väl bara hålla tummarna att han är snäll med dom andra då. Men det är ju tack och lov inte några större tjaffs. :) Var rädd där ett tag att han skulle bli för dominant, men han var väl bara en otroligt jobbig tonårsgrabb.