Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 1880 ggr
Nomad
0

Husky Roan eller Striped Roan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite fundersam över en färgbeskrivning för mina råttor. De va defenitivt Husky Roan som bebisar men sen läste jag att Striped Roan har kvar en rand längs ryggen av deras gammla färg som inte bleknar och de har mina så nu undrar jag hur vida de stämmer? Är dem Striped? Om nån vet vilken färg de är skulle de oxå vara kul. Det va båda mörk eller ljus gråblå förrut så jag funderar på Russian blue och blue?

Calcifer nu:

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

eskilpeskil
0

Jag är inte alls bra på färger och sånt. Men sådär ser min ut också :D är också nyfiken vad det kallas! :P

Fjordell
0

Om han var husky roan som liten så är han fortfarande husky roan nu. huskys bleks ju likadant som striped, bara det att de från början är olika teckningar.

Nomad
0

Calcifer som bebis:

eskilpeskil
1

så söt!

Nomad
0

Marius liten: färg?

Lamina
0

Han är husky, dom bleks som sagt var på samma sätt som striped. Undrar vem som sagt det om att striped får en rand kvar på ryggen? Det är helt individuellt faktiskt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nomad
0

#2 jo de va de jag trodde, blev bara förvirrad när jag läste en färgbeskrivning. skillnaden är ju så tydlig när dem är små =O

Nomad
0

Nån som vet vilka färger de har?

Fjordell
0

Har du någon bättre bild på dem när de var små? Lite svårt att se på bilderna. Men Marius ser iaf ut som mink på¨just den bilden, men som sagt, lite svårt att se.

Nomad
0

De är svårt att hitta en bild med rätt ljus… den här är lite mörk men vad sägs som den här:

Nomad
0

bättre bild på Calcifer:

Ruzicka
0

De är Husky båda två. ^^

Striped är när de har en rand längs ryggraden innan de bleks. Husky är när färgen går ner på sidorna innan de bleks. Som du ser på dina pojkar räcker färgen ner på sidorna också, och då är de husky. I alla fall är det så jag har förstått det. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Nomad
0

#12 ja de va så jag hade förståt de oxå. Nu är det färg jag inte vet…

Crapsurraren
0

Han ser exakt ut som min lilla pojke Slash. Han är vad jag hört av andra silver black eller black husky roan :) Det var två olika svar. Men kan tänka mig att du kommer få liknande xD

Min pojke är ljust grå/mellangrå

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

hus-musen
0

#14 Isåfall är han en black husky, man lägger inte till silver black husky i namnet, för silvreringen finns ju inte när stråna bleks ändå :)

Som övriga sagt, dina råttor är huskysar, de kan blekas lite olika.
Striped är de bara när de föds med en smal rand på ryggen, en husky blir inte en striped bara för att den har blekts.
Färgmässigt så ser du ut att ha en black husky roan, den andra är svår att se.Men har du bättre bilder?  
Helst från när de var små.

Qui dormit, non peccat

Nomad
0

Marre bebis:

hus-musen
0

#16 Ser lite minkig ut där, eller är han tickad? Svårt att se.

Qui dormit, non peccat

darkness
0

tror den första är en husky för så såg min pojk när han blev gamal, han var mörkare som bebis :)

Snyggt hus förresten ;D

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Nomad
0

#17 som sagt de är svårt med bilder men de är den närmaste den riktiga färgen jag kan komma =/

#18 haha tack dem har fortfarande kvar de men nu är dem så stora att en håller på att falla ut när de båda vill sova där XD

Nomad
0

#17 hans ögon är rubin om de hjälper

Crapsurraren
0

jaha då är han inte som min slash :P För slash e svartögd xD

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Fjordell
0

Har inte alla roan rubinögon?

hus-musen
0

Jo, men black och agouti roans som har svarta ögon kan få mörkt mörkt rubin, så de ser svarta ut utom i speciella ljus.

Qui dormit, non peccat

Nomad
0

De har jag aldrig märkt på Calcifer, ser rätt så svarta ut i alla ljus men Marius (den ljusare) har mörk rubin.

eskilpeskil
0

Min har också svarta ögon :P

Fjordell
0

De kan vara så mörka att de ser svarta ut, men det finns ingen roan som har helt svarta ögon. Isåfall är det en vanlig husky, utan roan :)

hus-musen
0

#26 Fast i sverige finns det inga husky utan roan, utan de heter badger eller så är det en ambk med bläs.

Qui dormit, non peccat

Fjordell
1

Ja, men du förstod säkert att jag menade badger, många som kallar den husky :p

Hallonblad
0

Calcifer är en black husky roan.

Marius tror jag är en mink husky roan, men jag är inte säker. Tyckte dock inte han såg tickad ut… men ljuset är ju väldigt dåligt på #16, så det är svårt att säga med säkerhet. Har du fler bilder på honom?

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Nomad
0

#29 har inga fler babybilder på den här datorn tyvärr bara fler i samma ljus som i #16 men jag har kollat upp lite bilder på mink och de ser lite ut som den han har mer eller mindre.