Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2318 ggr
Bullerbytjejen
0

Axas Grynblandning?

Har dom slutat med den eller, varit i tre affärer idag och inte hittat någonstans =/

Håller på att fixa allt till teratos foderblandning =)

bara hundmat och quinoa kvar nu ^^

Och grynblandningen då som jag inte kan hitta, suck.

något annat ni pillar ner i blandningen som rådisarna uppskattar?

Bullerbytjejen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här har jag hittat än så länge, vad har ni för hundmat i era blandningar?

Swadika
0

De har bytt färg på förpackningen om det hjälper. Var på Willys häromdagen och där har de tydligen slutat med det. Men sedan åkte jag till ICA och blev nästan sur för att de slutat med det där också. Men sedan hittade jag det, men de har bytt förpackningen

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Bullerbytjejen
0

aah va bra, då finns det då iaf ^^ var hittade du det då?  jag har varit på Ica och Coop och där hittade jag inget, har glömt va det va för färg på förpackningen från början så jag scannade hyllorna noga haha.

Fjordell
1

Här i Piteå finns den då fortfarande kvar. Köpte nämligen ett paket igår, och det var fortfarande rosa :)

Bullerbytjejen
0

och hur många av er har linfrö i och hur många skippar det?

jag e lite rädd för linfrö :/

Fjordell
1

Jag använder väldigt liten mängd linfrö i mina blandningar, om jag alls använder det. Jag varierar lite med vad jag sätter i mina blandningar. Glad

Trollhund
0

Jag använder en modifierad variant på terrato. De får intr lika mycket frö men de är helt hopplösa, haha. Äter bara axagrynen, hundfodrer och fröerna haha. Men jo, här fanns axablandningen på en av de större icabutikerna. Så har ni något storställe kolla där. Jag har inga linfrö i, men är lite feg jag ^^

Fisfia
1

Icas osötade naturella musli innehåller ju också de fyra sädesslagen och är lite roligare i konsistensen.

Hallonblad
1

#1 Vi har inte hundfoder i vårt Torrfoder då det inte behövs. Får de fullgod kost i färskfoder så får de i sig all protein de behöver därifrån.

Om du tvunget vill ha i något Torrfoder för andra djur i din torrfoderblandning skulle jag föreslå ett riktigt bra kattfoder, så som Orijens eller liknande. Det är gjort på mer kött än hundfoder i allmänhet. Då katter är köttätare och hundar allätare så tillsätts ofta spannmål i hundfoder, vilket det inte ska göras i ett bra kattfoder (men sorgligt nog ofta sker ändå). :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

HannaRosberg
0

Men kattfoder innehåller väl taurin som inte är bra för råttor?

Bullerbytjejen
0

ja, jag tänkte på det jag också, men om det är riktigt kvalitetsfoder? kanske det inte är det?

Trollhund
0

Taurin ska det väl alltid innehålla? Just eftersom katter behöver det men inte gör det själva/eller integör tillräckligt mycket själva. Alltså är det ingen skräp produkt utan medvetet för kattens bästa. Nu vet inte jag heller erntligen. Vore väll bättre att kika på en förpackning

Hallonblad
2

Kattmat innehåller mycket riktigt taurin. Men att taurin skulle vara ett farligt ämne är något av en myt. Ja, visst, det är inte nyttigt i för stora mängder (men vad är det?). Men den mängden man skulle behöva proppa i sin råtta för att den skulle ta skada av det är så löjligt stor att du aldrig kommer lyckas med det så vida du inte medvetet bestämt dig att övergöda din råtta en längre tid med just taurin…

Hundmat innehåller för övrigt också taurin, liksom kött, fisk och ägg som man också ska mata sin råtta med. ;) Anledningen till att det blivit en så stor grej med just kattmat skulle jag chansa på är för att sämre kattfoder (sådana som innehåller höga halter spannmål) behöver tillsätta taurin för att nå upp till den mängd taurin kattfoder enligt lag ska innehålla då katter inte kan tillverka taurin själva. Bra kattfoder som inte innehåller en massa spannmål som katten ändå inte behöver (eller ens kan ta till sig) behöver inget tillsatt taurin. Och det är de kattfodren man bör använda till sin katt.

Enda anledningen till att ha något Torrfoder för hund i sitt råttorrfoder är för att man av någon anledning anser att de skulle behöva en extra källa till protein, förutom det protein de bör få dagligen i form av färskfoder. (Men som sagt, med en balanserad färskfoderdiet är hund- eller kattmat inte nödvändigt att tillsätta över huvudtaget). Eftersom de bättre kattfodren (t.ex Orijen) inte innehåller en massa (för katten) värdelöst spannmål, utan består mer eller mindre bara av kött och en eller annan nyttig mineral och ört, så är de - som ren proteinkälla sett - bättre än de flesta hundtorrfoder att blanda i råttornas Torrfoder. :)

Bullerbytjejen
1

men då kan man skippa det helt då, hund/kattfoder?

Hallonblad
2

#14 Ja, jag tycker inte det är nödvändigt, och vi har det som sagt inte i torrfodret själva. :) Se bara till att de får i sig protein i färskmaten, så är all annan protein bara överflödigt.

Elinisa
0

Jag tillsätter inget hund- el kattfoder i mitt egenblandade Torrfoder. Däremot serveras animaliskt protein (oftast fisk, ägg, skaldjur, fågel, keso, vilt-, lamm- & nötkött) till färskmatsmåltiden varje dag. Tänker det borde vara bättre med lite protein varje dag, än mycket 2-3ggr/v. Dessutom har var& en av mina råttor sina favoriträtter& äter inte av allt som severas varje dag, så tycker det borde vara bättre med mer att välja på oftare för att kosten ska bli mer varierad& för att alla ska få i sej av alla näringsämnen de behöver.

Såhär ser min torrfoderblandning ut:

1 kg hel havre (ca 12- 12.5 dl)

1 kg hel korn (ca 12- 12.5 dl)

1 kg hel råg (ca 12- 12.5 dl)

1 kg hel dinkel (ca 12- 12.5 dl)

200 g hela ekologiskt odlade majskorn (drygt 2 dl)

200 g hel bovete (2.5 dl)

200 g hel hirs (2.5 dl)

50-60g puffad quinoa (50 g= ca 4 dl,   60 g= ca 5 dl)

65 g pumpafrö (1 dl)

60 g hampafrö (nästan 1 dl)

50 g oskalat sesamfrö (3/4 dl)

60 g vetegroddar (ca 4 nävar)

1/4 dl  alfaalfafrö (5 tsk, el 20 g)

(småbitarna från botten av knäckebrödsförpackningarna

Banankaka320
1

Jag har ingen katt/hundmat då jag tycker råttornas avföring luktar 10 gånger värre .. det tycker jag man kanske kan använda som godis eller nåt istället :)

Lurvas
1

#1 Försök att köpa oskalade solros frön i stället  - mycket billigare och en tionels sekund mer pill för att få i sej det ;)

#16 Vad bra med så mycke hela gryn, vart får du tag idet?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Terato
3

Håller med Hallonblad, jag kör inte med hundmat i fodret, det där är ett gammalt recept som jag ska skriva om (nån dag). Men receptet kan funka bra som grund om man är osäker på vad de ska ha. Det är för övrigt inte jag som "uppfunnit" receptet utan Gerodean Elleby och Eva Johansson. Men det är skrivet för länge sen och många råttor är stora och har tendens till fetma idag så det behövs lite andra foderkombinationer egentligen. Men som sagt, det där funkar bra som grund! Annars är huvudsaken att man ger de 4 sädeslagen. Sesamfrön är också toppen för järnupptaget. Men missa inte att ge skaldjur till era små, de har ett stort behov av Selen. Ska skriva om receptet så småningom.

Givetvis kan man köra med hundmat i torrfodret men de flesta ger färsk protein så det räcker och blir över ändå så det ska inte behövas extra i torrfodret.

Jag ska försöka se över den där artikeln i sommar. Vore bra med lite olika foderalternativ till olika tjocka råttor och åldrar och utifrån vad de får för färskfoder. Men annars kan jag varmt rekommendera Harlan Teklads foderpellets om man är osäker på det där med maten. Går dock bara att beställa från USA, Theratshop.com har och skickar till Sverige. Inte skitbilligt, men det är ett fullgott foder till råtta, man behöver bara komplettera med lite färska grönsaker.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se