hur lyckas ni få på sele
Har provat i omgångar att ta på mina råttor sele. har en 8-sele, men de bara piper och kränger på sig så det är omöjligt.
De är ca 3 månader. Vill ju inte skrämma dem så de blir rädda för mig.
Hur göra? Prova lite varje dag, tvinga på den och sedan belöna.
Snälla hjälp mig vet att de jättegärna vill ut då de ofta sitter i fönstret och tittar och de är jättenyfikna.
Tacksam för hjälp
ta det när dom sover ^^
blir de inte jätterädda då
jo, det skulle vara lite kul tänkte jag ^^
men prova och håll på med råttan innan du ska sätta på selet, är dom trygga med dig? kan du göra det mesta med dom? Jag kan inte minnas att jag hade några större problem med mina råttor att ta på sele. dom kanske inte riktigt litar på dig så dom låter dig göra det?
De är inte så förtjusta att sitta i knät och så. de springer mest runt och så klättrar de på mig ett tag och sedan iväg. Lanske bättre att vänta då?
ja det tycker jag =) finns ju ingen mening med att ha dom i koppel ändå, om dom inte är säkra, då kan dom ju krypa ur sele när dom e ute så har du inga råttor sen 
Jag brukar först låta dem springa av sig en stund och sen när de är lite trötta håller jag bara i dem och sätter på selen. Inget krångel, bara över huvudet, runt magen och spänn fast. De har lärt sig att selen = att man får utforska grejer och då får man lov att sitta stilla tills matte är klar :)