Medicinera trots dräktig?
Hej.
Jag "räddade" igår två flickor i djuraffären från att bli ormmat. De var så otroligt smala så jag undrar om de ens har fått något att äta, och runt 3 månaders ålder skulle jag gissa på. Gjorde jag rätt sak? Det vet jag inte.. men gjort är gjort.
Det är stor risk att en av dem är dräktig. Hon har bott ihop med hanar, men hur länge visste de inte. Hon rosslar, nyser och har sekret runt ögon och näsa, så jag har stor risk att tro att det kan vara mycoplasma.. kan det vara lunginflammation med dessa symptom också?
Så, vad skall jag göra med denna lilla dam, som fick namnet Amy? Kan jag ge henne medicin mot symptomen trots att hon eventuellt är dräktig? Hon är ju massavlad och jag vill verkligen inte att hon får en kull, finns det något man kan göra åt den saken..? Borde jag kanske till och med avliva, så att hon slipper vara sjuk och gå igenom en dräktighet och en kull..? :/ Samtidigt är jag inte säker på om hon är dräktig, men eftersom hon gick med hanar på obestämd tid så är sannolikheten hög..
Vår vet har dropintid idag, så jag tänkte åka dit med henne då. Jag ville bara höra med er först.
Tack.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Jag tyckte inte du gjorde fel. Hade gjort detsamma. Nu är jag inte kunnig inom råttvärlden alls, men jag hade nog åkt in till vet och kollat läget och sen bestämt utifrån det vad som ska hända med lilla pärlan.
#1 Ja.. fast ser man der rent krasst så blir inte Amy och Sam ätna, så blir nästa "leverans" djuraffären får ätna istället. Och eventuellt har jag bidragit till att de köper in fler nästa gång. Men men. Hur jag än hade gjort hade jag haft dåligt samvete.. Men tack för ditt stöd. ^^
Jag skall definitivt till vetten, men jag har lärt mig av erfarenhet att inte lita fullt ut på dem. Jag vill helst ha några tankar om det hela själv också. ^^
Det är ju olika meningar om att rädda råttor från affärer. Men jag hade gjort samma sak som du nu gjort. Man vill ju ge dom små stackarna nått bättre. Ta henne till veterinären o få medicin. Fråga h_n om medicineringen om råttisen är gravid. Snälla,avliva henne inte. Ge henne en chans eller två.
Ge den magra lillan en stor bit pastej från mig. Lycka till.
Berätta gärna hur det går sen.
#3 Jag vill bara göra vad som är bäst för henne. Om jag inte ville ge henne en chans eller två hade jag ju inte köpt henne från början. ^^ Jag vill å andra sidan inte att hon lider i onödan. Men jag tänker verkligen inte avliva om jag har andra alternativ!
Jag gav henne lite majs och ärtor, och hällde lite olja över för att göra det fetare. Jag skall testa med leverpastej idag. ^^
Det är en timme kvar tills jag skall till veterinären. Jag tog ut Amy för att titta lite på henne (jag hann ju knappt se på henne igår..) och det första hon gör är springa in i min ärm. Hon verkar jätterädd, men klättrar snart upp så hon ligger mellan armhålan och bröstet. Där kommer jag åt henne, och när jag börjar klappa henne så börjar hon tugga och mysa och till och med boggla! Nu ligger hon och sover/vilar på samma ställe medan jag fixar några papper..
Hon är massavlad för att bli foder och har i princip aldrig haft kontakt med människor, förutom när hon flyttades mellan burar och transporter, och då antagligen i svansen. Hon har stått i ett oupplyst baksida av en djuraffär i en fruktansvärt liten bur och knappt fått mat nog… och nu ligger hon i min ärm som vilken annan rådis som helst och bogglar! Och inte ett jota bryr hon sig om katterna heller. Jag är så imponerad av den lilla damen. Nu kan det ju vara för att hon mår dåligt, men jag tycker ändå att det är starkt av henne att lita så på en skrämmande jätte som jag.
Sam har jag fortfarande inte handskats med så mycket. Jag satt och pratade med henne och försökte vänja henne vid min hand under dagen idag. Det gick rätt bra. Men hon är trots allt frisk, så jag är mer orolig för Amy och därmed får hon också mer uppmärksamhet idag.
Jag har aldrig haft en råtta med myco förr, så jag vet inte vad som är "jättesjukt" och vad som är "normalsjukt", om ni förstår vad jag menar. Hon verkar jättesjuk i mina ögon, men jag har ju inget att jämföra med.. Håll tummarna för henne!
Jag undrar fortfarande om det kan vara lunginflammation, och vad skillnaderna i symptom mellan myco och lunginflammation är..

En råtta visar ju inte att den är sjuk förrän den verkligen är det.
En del mediciner kan leda till missfall eller döda foster, så det vette tusan om jag hade medicinerat faktiskt.
Men håller tummen för att vetten har koll! :)
Qui dormit, non peccat
#6 Tack!
Kom nyss hem från vetten. Han sade aldrig vad hon hade, men han sade att det var smittsamt. Jag fick Synulox (=stark antibiotika), och när jag frågade om Baytril sade han att det inte alls skulle hjälpa i detta fall. Han -verkade- duktig i alla fall, och kunde pricka in symptomen innan jag hann berätta för honom. Det skulle inte vara farligt trots dräktighet, sade han.
Jag skulle ge medicinen i 5 dagar. Blev hon inte bättre då, skulle jag komma tillbaka så vi fick testa något nytt. Blev hon bättre av medicinen skulle vi fortsätta i två veckor till.
Jag hoppas att det hjälper..

Ja det stämmer, Synolux kan ges till dräktiga djur utan fara. Det är ett bredspektrumsantibiotika som tar en hel del!
Det du dock behöver hålla koll på är allergiska reaktioner, tex håravfall, kliande, andningssvårigheter mm.
Har inte använt Synolux själv så kan inte svara på om råttor brukar reagera eller inte, men utifall så vet du :)
Qui dormit, non peccat
#8 Okej, tack för hjälpen! Jag skall hålla ett extra öga på henne angående det.
Jag fortsätter spamma den här tråden..
Vi försökte få i henne medicinen idag, men det gick inte. Jag försökte tvinga i henne den efter att ha kämpat en timme med att få henne äta självmant, men jag vet inte hur mycket hon faktiskt fick i sig. Det mesta hamnade på min tröja. Vi testade barngröt och leverpastej, och ingetdera fugerade. Något annat ni kan tipsa om, som man kan blanda i en krossad tablett i?
Jag är jätteorolig för henne. Hon andas mycket svagt och verkar orkeslös. Hon har legat i sitt hus hela tiden, när jag inte har haft ute henne i min tröja. Jag är rädd att hon skall dö när som helst.. men samtidigt har jag inte gett henne en chans nog för att känna att jag kan låta henne somna in. Jag vill försöka lite till.. Vi älskar henne redan så mycket.
Jag bifogar bild på lilla Amy. Och pojkvänsnacke.
En till bild på Amy..
Och så en på Sam, som är helt ur fokus. Till skillnad fårn Amy så rör Sam på sig = svårare att fota.. >.< Och hon finner sig inte alls i mänsklig hantering än. Men hon är så otroligt nyfiken att det nog bara handlar om några dagar innan hon är med på noterna. ^^
Krossar du tabletten så den blir ett fint pulver? Gör det annars.
Har du testat om hon tycker om smör eller avokado? Testa olika saker innan du blandar ner medicinen, om hon gillar det eller inte.
Tycker hon om det tar du minimalt med smör/avokado eller vad hon nu tycker om och blandar det med pulvret så hon snabbt slickar i sig/äter allt på en gång.
Se även till att hon är hungrig när du ska ge medicinen.

Har du en liten spruta annars? Då kan du krossa tabletten och blanda ut med lite vatten, suga upp i sprutan och trycka in det i mungipan på henne. Går snabbt och enkelt om man får ett bra tag runt råttan. En del tycker det är enklare att ta en handduk och linda runt så råttan inte sprattlar sig lös lika lätt.
Qui dormit, non peccat
risgrynsgröt har alltid funkat när jag vart tvungen att ge mina små tabletter. krossa till pulver och blanda. Råttor som inte är vana vid mjölkprodukter kan bli dåliga i magen om man ger för mycket bara! och sen är det väl inte super nyttigt kan jag tänka mig….
För mig har det alltid fungerat att medicinera om det är blandat med blåbärssoppa. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
#13 Ja, jag krossar den till ett mycket fint pulver innan jag blandar ner den. Smör kan jag testa! Men avokaco finns inte att hitta här så det går inte.. Jag skall testa om det funkar med smör!
#14 Jag har en spruta för det ändamålet.. men jag minns hur svårt det var förra gången jag skulle ge en råtta medicin ur spruta. Det hamnade mest utanför.. XD Men tack för tipset! Funkar inget annat får jag testa med det!
#15 Nyttigheten är faktiskt inte alls ett problem i detta fall.. det viktigaste är att hon får i sig medicinen. Och det handlar om så små mängder också. ^^ Jag kan testa om hon gillar det. ^^
#16 Hm. Synd bara att blåbärssoppa inte går att få tag på här. Det är en svensk företeelse och jag bor ju inte längre i Sverige..
Tack för alla era tips!
#17 Aha jobbigt! Skulle aldrig klara mig utan blåblärsoppa haha! Innan jag kom på knepet med blåbärssoppan blandade jag ut det med liite leverpastej så det blev mer fast form och inte pulver, sedan matade jag genom gallret i buren - det var mycket roligare att bli matad där och hon kunde inte alls låta bli att äta av den.. Den kom ju från utsidan! 
// Lise
#17 Haha, ja, ibland är de inte så smarta de där små. ;)
Jag testade smör, och det gick inte. Så tillslut försökte jag med sprutan, som hus-musen föreslog. Det är så svårt att se hur mycket hon fick i sig, och hon skrek som en gris den stackarn.. Åh vad jag lider med henne. Men hon fick nog i sig mer än om jag skulle försöka tvinga i henne mat.
Jag skall laga gröt imorgon, så jag kan testa det då och se om det går bättre.
Hon drack jättemycket tidigare idag, så vatten får hon i sig. Jag har inte sett henne äta sedan första gången hon fick mat här, men hon känns inte riktigt lika benig som när vi tog hem henne, så det kanske inte är någon direkt fara..
#19 Nej inte speciellt :p Lycka till iallafall! 
// Lise
hoppas det funkar med gröten imorgon! prova lägg i lite äppelmos eller något gottit annars :)
#21 Äppelmos? Haha, jag börjar tro att jag har mycket konstiga råttor. De skulle inte äta äppelmos om deras liv berodde på det.. >.< Leverpastej har jag heller aldrig fått i dem.. Knäppgökar! Men tack för tipset. ^^ Jag hoppas också att det funkar.. :/
Testa mosad banan.
#22 hahaha jasså x) jaa alla är ju olika och tur är väl det :D Du hittar nog på nått som passar! :)
#23 Skall testas! Gubbarna mina äter inte banan, men jag skall testa med flickorna!
Annars fortsätter jag med sprutan. Jag blir bättre och bättre, även om hon fortfarande spottar ut en del. Det hjälper liksom inte att hon inte är tam..
Jag tog bilder på Amys mage och jämförde med Sams mage och gravidmage-tråden som finns här.. Det ser onekligen ut som att hon är dräktig, men jag vet ju inte.. Någon som kan gissa hur långt gången hon är, om hon nu ser dräktig ut? Är det något speciellt jag bör försöka mata henne med i så fall?
Jag har försökt läsa på mycket om avel, men jag har helt skippat hur man tar hand om en dräktig hona, eftersom det inte har varit aktuellt för mig alls.. Gah vad jag ångrar mig nu! =P Finns det någon som har en länk, eller kan ge mig några råd om vad jag skall tänka på..? Det hade varit mycket uppskattat.
Jag lägger in två magbilder, tagna idag, 4 dagar efter vi fick hem henne. Jag ber om ursäkt för att det ser ut som att jag misshandlar henne.. men hon kämpar som ett djur eftersom hon inte alls är tam än. Det är inte alls så illa som det ser ut.. :/
För övrigt har hon diarré också.. Något man kan ge åt det? Jag antar att det är färskmaten som hon reagerar på, men jag vet ju inte.. :/ Bör jag ta bort färskmaten och bara ge Torrfoder? Men hon dricker som en kamel så hon har nog inte vätskebrist i alla fall..
Åh vad jag känner mig korkad och opåläst helt plötsligt… *suck*
Magbild nr 2
Här kan du bl.a. läsa om dräktighet:
http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta?articles-1
Om hon fått diarré efter att hon påbörjade medicineringen så kan det bero på medicinen.
Tack. Då ger jag ingen specialkost till henne då.. ^^
Då är det nog medicinen i så fall.. Det är ju i alla fall ett bevis på att hon får lite i sig och inte bara spottar ut allt.. >.<
Jag fortsätter skriva i den här tråden och hoppas att ingen tycker att jag tar upp plats på förstasidan.. :/ Det är fint att skriva av sig någonstans, och man kanske kan få några tips på köpet..
Medicinen verkar hjälpa. Vi har nu gett Amy 4 dygns doser, och jag märker stor skillnad (inte bara på mina egna skills med spruta, som skjuter i höjden av detta.. XD). Hon rosslar inte alls lika mycket, det kan komma i korta omgångar, men annars är det nästan ingenting. Hon nyser däremot fortfarande, och det vet jag inte om det blivit mer eller mindre..
Oroväckande är dock att Sam och fick en riktig "nysattack" imorse. Hon kanske också har blivit smittad? Imorgon skall vi till vetten i alla fall och få mer Synulox till Amy, så jag får hålla ett koll på Sam tills dess.
Idag blir det honungste och bra-för-magen-fil! Jag har läst att folk här ibland rekommenderar vitlök i honungsteet, medan veterinären sade stopp direkt. Hur är det egentligen med det..?

Du kan ge råttor vitlök, de kan bryta ner den. Tex hundar ska man ju absolut inte ge varken lök eller vitlök, och jag vet att det diskuteras mycket om hästar och vitlök.
Karantän hade ju varit en bra ide, men det är för sent nu. Håll koll på henne, så länge det bara är små nysningar så vänta med medicinering. Får hon mer problem så medicinera.
Qui dormit, non peccat
Veterinären sade att jag skulle fortsätta hålla dem tillsammans när jag frågade.. Men jag försöker ha en "halvkarantän". Flickorna bor i andra ändan av huset än pojkarna, jag duschar mellan jag hanterar dem, och jag byter alltid kläder… Jag vet att det inte är "riktig" karantän, men jag gör det bästa jag kan. Jag hoppas verkligen att det inte sprider sig till dem..
Okej, då ger jag vitlök i så fall. Tack! ^^
#26 Jag vet hur det känns! har också känt mig som en total idiot när jag fick hem mina hona Gin + 10 ungar, så du är inte ensam 
#32 Jag antar att det kan vara rätt vanligt.. det är trots allt så många liv som beror på mig just nu. Du gjorde ett jättefint jobb med de små, jag hoppas att jag kan lyckas lika bra. ^^
Dagens magbild.. Ser hon dräktig ut? Skendräktig? Hur långt gången kan hon vara om hon nu ser dräktig ut?
.. och magbild 2..
Magen ser så olika ut från olika vinklar att det är svårt att ta en bild som visar hur den faktiskt ser ut..
Okej. Nu har jag äntligen skaffat mig en lite exaktare våg, så nu kan jag börja väga henne också.
Dagens vikt, vid 20:00 - 222 gram.
Amy har nu slutat rossla i princip helt. Hon nyser däremot fortfarande mycket, och har tårvätska runt ögon och nos. Men det går framåt! Och allt arbete med att få henne tam har också lönat sig - att bli lyft är fortfarande inte kul, men allt annat får jag lov att göra, och hon springer aldrig iväg från min hand.
Hm, dagens vägning då. Hon hade inte ökat mycket alls.
Dagens vikt, vid 19:47 - 225 gram.
Skillnad från gårdagen - 3 gram.
Det låter mycket lite.. Men antagligen inte tillräckligt lite för att helt avskriva möjligheten att hon är dräktig? Åh vad skönt om det skulle visa sig att hon är skendräktig! Jag ser inte några, eh.. spenar? bröstvårtor? vad heter det på råttor?, än..
Hon har bott hos oss i 8 dagar nu. Vilket innebär att hon måste vara minst 8 dagar in i dräktigheten (om hon nu är det..)..
Jag läser om Virkans tråd om Feline och jämför bilder och vikter.. Det är så jobbigt att inte veta!
Jag litar inte alls på vågen trots allt.. >.< Jag vägde Amy, och den sade 232. Sedan vägde jag om för att vara säker, och då låg hon på 221. Vägde om, och hon låg på 235. Och en gång till, då vägde hon 221. Och hela tiden låg vågen på 0 när jag lyfte upp henne.. >.<
Jag kom nyss hem från ett återbesök hos vetten. Amy rosslar inte lika mycket alls längre, men det hörs fortfarande liiiite på vänster lunga sade hon. Antagligen har hon inte lunginflammation utan, ehh.. åh jag minns inte termen för det. Lunginflammation är när de luftfyllda säckarna i lungorna är inflammerade, här är det bara luftrören ner till lungorna som är inflammerade. Det är alltså steget bättre, men kan fortfarande vara kronisk. Hon verkade pigg och glad enligt vetten. Om hon blir bättre inom 7 dagar skulle vi låta det vara och nöja oss med det, men om hon inte blev det skulle vi komma tillbaka och testa någon annat antibiotika.
Vi fick samma antibiotika som förra gången, Synulox, samt ett sorts puder som skulle hjälpa henne rensa luftvägarna från snor och annat gojs, så att hon skulle kunna andas lättare.
Jag passade på att fråga vetten om dräktighet, men hon kunde inte avgöra säkert. Hon kände på magen och sade att det enda säkra sättet att avgöra vore med ultraljud, och så skrattade hon lite och sade att hon aldrig hade gjort ultraljud på råtta och inte visste om det ens skulle ge några resultat. Så, vi får fortsätta att vänta och se..
Idag var vågen säker på sin sak - 239 gram. Om man räknar ut ett medelvärde sedan den 2/5, då jag började väga henne, har hon ökat 3,4 gram per dag. Magen ser dock inte ut att ha blivit större, men det är ju baserat på mitt ytterst inexakta ögonmått. ;)
Hon mår mycket bättre nu så vi slutar nog medicinera efter den här omgången, som vetten rådde oss till. ^^ Men det är fortfarande 4 dagars medicinering kvar.
Idag är minst 13:e dagen av (sken?)dräktigheten.
Jag bytte kärl jag vägde henne i och plötsligt är det mycket lättare.
>.<
247 gram sade vågen idag. Det innebär att hon har gjort ett jättehopp på en dag.. 8 gram har hon ökat. Jag ser fortfarande ingen skillnad på magens storlek jämfört med innan, men min pojkvän kommenterade det. Jag är mest orolig för att jag inte har någon aning alls om när hon borde föda. Hon måste vara minst 14 dagar in, men allvarligt talat har jag ingen aning om hur länge hon satt med hanar, så hon kan rent teoretiskt föda när som helst.. >.<
Nu har bon bott hos oss i 21 dagar (dagen vi köpte hennes räknas som dag 0), och hon är mer tennilboll än råtta i nuläget.. Jag är så nervös, och så fruktansvärt rädd att hon kanske inte klarar det..
Hon borde föda inatt.. fast så har jag sagt i en veckas tid nu. XD Jag vet att en råttas dräktighet kan gå upp till 25 dagar i vissa fall, men det vore ju jäkla otur vi haft om hon blev dräktig samma dag som vi köpte henne..
Haha.. Det är så att det började pirra i min mage när jag läser det här xD
Jag håller tummarna för att det går bra. För det verkar ju onekligen som att hon är dräktig eftersom ifall det vore skendräktighet så hade magen lagt sig nu. Om det nu inte är en tumör som växer inuti magen? Har du övervägt det? :o
*skickar massor med styrka och hopp* :D
#41 eller ren tur att hon blev dräktig samma dag, då har hon fått all hjälp hon behövt redan från första dagen :) Du gör ett underbart jobb tycker jag, håller tummarna för er !!
#42 Det hade jag inte ens tänkt på, att det kunde vara en tumör..! Men som tur var var det inte det. ^^
#43 Tack! Allt har gått bra hittills, hon födde i torsdags så bebbarna är snart en hel vecka gamla. ^^ Fortsättningen går att läsa i Griskorvar!!.