Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 853 ggr
Swadika
0

Bur aktivitet :)

Jag behöver hjälp med aktiviteter man kan ha i buren (inte inredning, utan typ saker man kan hänga upp eller något) Min tjej är vääldigt uttråkad på natten, så behöver något jag kan hänga upp eller liknande på kvällen som gör att hon iallafall har något att pilla med.

(Självklart får hon vara ute ur buren flera timmar varje dag)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[1UpShroomish]
1

Jag brukar använda en stor hundskål i keramik, fylla den med vatten, små stenar, snäckor och t.ex ärtor eller solroskärnor.

Det tycker mina 8 flickor är riktigt underhållande :)

Trollhund
1

Toarullsrör som man stänger ändarna på och gömt lite gosaker i är populärt här hemma. Har ökat svårighetsgraden med att knyta om bomulssnöra någon gång också. Ett fastknutet tjockt, tjockt snörre från burtaket som de får gnaga sönder. En storvinnare! På en dag är det totaldemolerat men å andra sidan lät de helt plötsligt alla hängmattor vara som det också gnagdes på innan dess. Och den absoluta favoritet är… *trumvirvem* att få släpa in tyg i buren!!! Lade över en flecefilt en gång nör jag tycktr att det drog lite mycket från de stängda fönstrena. En halvtimme senare hade de då två råttorna upptäckt det och gav sig tillsammans o kast med att dra in det i buren. När de fått in nog för att ligga på så nöjde de sig med att tugga sönder hål i filten. Och då har de massor med flece att sova på som det är. Toknötter. Den gnaget de minsan inte hål i :P Efter det får de pyssla med det då och då.

Swadika
0

Haha ^^ Tack för tipsen :D Ska testa det imorgon ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Nomad
0

Om dem har överskottsenergi så kan du släppa ut dem och låta dem springa av sig lite innan du går och lägger dig så brukar de vara ganska nöjda och lugna resten av natten. Min Calcifer skakar galler hela natten om han inte fått sin kvällsliga motion :P

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Noctem
0

Flera hängmattor och träpinnar brukade funka för mina pojkar. Samt ett kokt ägg med skalet på fick dem att verkligen att springa av sig, för att lista ut hur dem skulle lyckas öppna den.

Nomad
0

Om de har minsta tendens till bråk vid matdags så ge dem 2 ägg eller dela ett på mitten då de blir väldigt entusiastiska. De blir lätt tjafs om speciellt ägg gulan.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Swadika
0

Haha, jo det där med tjafs om maten känner jag igen. Jag har fyra underbara damer, och det är ju en som har lite överskottsenergi och ska bara leka, bita och bråka med de andra (som försöker sova xD)Brukar alltid lägga in minst två ägg ^^

Men tack för alla tips ! (inredningen funkar inte för henne >_< lägger in en massa roliga saker att klättra och sova i, men nej inget funkar för fröken Thea) Jag ska verkligen ta till mig allt :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns