Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1189 ggr
Charlott_
1

Sorligt eller inte?

Ibland sitter jag å kollar runt på blocket.se efter råttor. Man blir rätt sur när man får se hur råttorna har det i sina burar. Vissa har hjul, å det är ju inte bra för dom. Å vissa har hö, å hö drar ju in ohyra har jag läst och helt onödigt till råttor. Vissa har nästan ingenting i buren eller inga leksaker alls till råttorna. Ska man ha råttor ska man vet hur en råtta SKA ha det!

Eller vad tycker ni?

mikeiko
2

Jo, och det gäller ju alla djur. Man får bara hoppas på att det kan komma att bli bättre och bättre eftersom kunskap är så lättillgängligt idag i jämförelse med innan Internets intågande i hemmen…

Charlott_
0

#1 Ja precis!

[CajsaBajsa]
0

Jag blir ledsen när någon far illa, om det så är människa eller djur, men man måste också tänka på att de flesta gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Man kan inte tänka att bara för att någon har en råtta i en för liten bur eller liknande så är de oansvariga eller elaka. De har säkert gjort allt de vet att de ska göra, ofta ligger felet i säljarens händer, t.ex. om de köpt på zoo och fått information där. Hur ska de veta att den informationen kanske inte stämmer eller är bristfällig?

Charlott_
0

#3 Som #1 sa så finns all information på internet idag. All information är så lättillgänglig idag!Och vem har inte en data i sitt hem idag? Man ska ju kunna en del om råttor när man skaffar dom, dom ska ju inte leva som en hamster gör precis men det tror ju en del..

hus-musen
3

Ja det är sorgligt och rätt skamligt hur lite många bryr sig om sina djur och hur lite intresse det finns för att lära sig.

Bryr man sig så skaffar man sig kunskaper till att göra det som är rätt för djuren, allt annat är bara usla undanflykter av lathet och ovilja att faktiskt engagera sig och ta ansvar.

Qui dormit, non peccat

Charlott_
0

#5 Super bra svar! Det gillar jag :)

[CajsaBajsa]
5

Tänk er då detta scenario:

Man har inte tillgång till internet hemma, är inte van att använda datorer och vet inte riktigt hur man gör. Man vill gärna ha råttor, man älskar djur och vill göra allt rätt, så man går till biblioteket och om man har tur hittar man någon bok om råttor, man lusläser den. Sen går man till djuraffären och pratar med dem, frågar mycket och tar till sig all den lilla information man får. Sen köper man råttor och allt man lärt sig att de behöver, matar dem med det man lärt sig de ska äta och tar hand om dem precis som man lärt sig att man ska.

Har man inte då gjort allt man kan på allra bästa sätt? Begär ni att en sådan person ska tänka "jag kanske måste gå en datorkurs eller ta hjälp av någon för att söka på internet och se om det kanske är så att allt jag lärt mig är fel och det egentligen är så mycket mer jag behöver göra eftersom jag fått fel och för lite information"?

Jag har själv haft turen att växa upp med en dator i hemmet sen jag var 2 år, trots att jag är lite äldre än de flesta här, internet är en självklarhet för mig men än mer för er. Men det är det inte för alla, ni får inte glömma det.

Jag blir ledsen när djur och människor far illa, och jag blir ledsen när människor dömer andra människor. Det här forumet handlar alldeles för mycket om att säga "men ush, titta så dåligt den personen sköter sina råttor, så oansvarigt!". Ni vet ju ingenting om dem.

Tycker ni synd om djuren så kan ni väl maila skötselinformation till ägaren/säljaren istället för att skvallra på detta forumet?

Lamina
1

#4 Jag har inte! Har varit utan egen dator i snart ett år. Tungan ute

#5 Mycket av det du säger är sant. Men så finns det faktiskt dom som helt enkelt inte bryr sig. Det värsta jag har sett var en tjej som skulle sälja sina råttor för att det inte längre fanns plats för dom när hon ville ställa in ett piano på rummet! Hon kan ju knappast ha brytt sig så mycket om sina djur… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
1

#7 Internet och datorer finns gratis att tillgå på bibliotek och skolor, där kan man också få hjälp.

[CajsaBajsa]
3

Min poäng var att det finns olika ställen att söka information på, alla vänder sig inte till internet. Om man söker information i böcker och hos kunniga människor (eller sådana som utger sig för att vara det) och får information där, då har man ju gjort precis som ni säger, tagit sitt ansvar för att lära sig. Om man då fått fel information, hur ska man ens kunna ana det?

Sen menar jag inte att det är så för alla, men att sitta och döma andra människor det är bara fel, hur rätt eller fel man än har.

Allt detta kanske känns lite mycket svar på en liten enkel fråga, men jag är så trött på attityden i forumet här.

IzaEleonora
0

#10 kan hålla med dig i den frågan! Första råttan jag hade gjorde vi många fel med men endå läste mamma och jag alltid på som galningar innan vi skaffade något djur. Man kanske bara inte hittade rätt sida med info och men vi antog att det man hittade var rätt. Den underbara lilla pojkvän fick mat från djuraffären, bodde ensam, hade spån och när vi fick för oss att introducera honom med en ny råtta gjorde vi inget rätt och bara antog att han var aggresiv. Men trots allt var han den bästa lilla kamrat jag någonsin haft

Charlott_
0

Internet är de fri tillgång till på bibliotek å skolor som #9 skrev. I dag får alla som går gymnasiumet en dator.

#10 Låter som om du försöker försvara dom som inte kan så mycket. Alla vill ju sina djur det bästa. När jag var nybörjare, vilket jag kanske fortfarande är så fortsätter jag fråga tex min kusin som har haft råttuppfödning m.m. Man känner alltid någon man kan fråga om råd, eller om dator m.m :)

[morat]
2

Jag håller faktiskt med #10 lite. Man ska ju egentligen inte sitta och döma folk utifrån deras annonser, om de har en ganska liten bur så kanske det bara var tillfälligt då de letar efter en större bur, eller att deras större bur nyss gått sönder? Har de spån i buren så kan det också ha varit tillfälligt då ekonomin strulat just den månaden och spån var det billigaste just då eller liknande, osv.

Men jo, jag vet och håller också med om att det är många säljare på blocket (och andra försäljningssidor) som knappt vet någonting alls om råttor och har en pytteliten bur, spån, knappt någon inredning alls, ger helt fel kost osv.

Jag tycker inte alls att det låter som att #10 försöker försvara de som inte kan så mycket om råttor. Det låter mer som att hon vill förbättra attityden och stämningen här på forumet och försöker meddela folk om att man inte ska döma varandra utifrån en liten sak som t.ex. en annons i detta fallet. Man vet oftast ingenting om hur råttorna egentligen har det beroende på vad och hur mycket säljaren skrivit i annonsen. Som sagt så kanske de har en liten bur för tillfället men tänker inte på att nämna det i annonsen då säljaren inte tror att folk blir upprörda över något sådant t.ex.

Men nej, jag säger inte att de som lägger ut annonser på blocket är pålästa och kunniga råttägare. I många fall (och i de flesta fall.. tyvärr) så har de dålig djurhållning. Jag har även dömt människor utifrån annonser flertalet gånger utan att tänka mig för och gör det fortfarande vissa gånger. Men hursomhelst så vet man aldrig hur det egentligen ligger till förrän man har tagit reda på det och frågat säljaren.

[CajsaBajsa]
3

"Jag tycker inte alls att det låter som att #10 försöker försvara de som inte kan så mycket om råttor. Det låter mer som att hon vill förbättra attityden och stämningen här på forumet och försöker meddela folk om att man inte ska döma varandra utifrån en liten sak som t.ex. en annons i detta fallet."

Precis! Glad Tack. Exakt vad jag är ute efter. Klart som korvspad finns det massor av människor som är oansvariga, dumma, elaka, whatever. Inte bara när det gäller råttor. Men att man ska sitta och döma alla för det, det är lika illa.

hus-musen
1

Som sagt, vill man ha kunskap så söker man den. Det står överallt i vilken uppslagsbok som helst att råttor är omnivorer tex. Ändå verkar det vara klurigt att förstå.
Likaså om man inte tittar på djursidor så står det om biverkningar av terpentin tex. Krävs inget geni att räkna ut att terpentin är potensiellt farligt, visserligen kanske jag har en fördel där då både jag  och pappa är allergiska mot träspån redan.

Jag hade inget internet alls, aldrig läst ett dugg om råttor på internet när jag skaffade mina. Inte pratat med zoopersonal eller uppfödare heller. Kände visserligen en del med råttor varav en var mitt ex, men kan inte påstå att någon kunde något direkt om dem.
Ändå så klarade jag av att köpa en stor bur och ge dem vettig mat och frihet och träning, så jag förstår inte hur det kan var så himla svårt att öppna ögonen och tänka lite.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Jag håller med hus-musen. Och idag vill jag ändå tro att folk i första hand vänder sig till lättillgänglig och gratis information via Internet snarare än att köpa/låna gamla dammiga böcker som ändå är skrivna för 20 år sen…. :P

#10 Jag tycker att du hårddrar lite väl där. SÅ dålig attityd är det inte, och folk pratar överlag om råttorna, och inte deras ägare. Man kan självklart känna medlidande för råttor som inte får leva optimalt, utan att detta behöver vara fördömande över okunniga ägare.

Charlott_
1

#13 Jag sitter inte och dömmer ut dom. Trodde alla här va djur vänner och skulle hålla med mig lite. Som om inte era råttor har det bra??

#16 Det är precis det jag menar! :)

ks.gerbil
1

tycker synd om alla djur som säljs på blocket :/ många smådjur som inte ska ha hjul som gerbiler och råttor har det, de har få leksaker och små burar…

Gerbil-hemsidan hittar du R

[morat]
0

#17 Nejnej det har jag aldrig sagt heller, jag håller med dig till största delen också och det nämnde jag även i mitt inlägg. Jag tror säkert att både dina och de flesta andras råttor här har det bra. :)

Charlott_
0

#19 Lät som om du försvarade dom. Men jag la inte ut detta inlägg för att dömma dom. Utan jag tycker bara synd om som små djuren.. :/

[morat]
0

#20 Nejdå det gör jag då verkligen inte, men jag ser däremot alltid till att ha det åtanke. Att man inte vet hur det egentligen ligger till alltså. Fast det brukar tyvärr vara på den negativa sidan som sagt :/ Och ja, visst är det riktigt synd om djuren när de inte får ha det de behöver osv. :(

razerman
0

men kan visst ha hjul till dom men man måste ha så stort så dom inte behöve böja ryggen så dom kan springa normalt dom ta bara upp svansen när dom springer så helt normalt

Kebab-Eme
0

#22 Ett bildäck är inte ens tillräckligt stort för dom att ha som ett hjul så nä o.o

Mehe..

KöttbulleKorv

DeniceP
1

#12 ALLA får verkligen inte datorer på gymnasiet ;) Jag har gått på två olika nu, och jag har minsann inte fått någon

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

:holmgreen:
1

#12 Nej alla får absolut inte datorer på gymnasiet. Även om det finns datorer på skolan så ska man ju inte sitta på skoltid och surfa runt om råttor ;)

Charlott_
0

#24 #12 Datorer får man ju för att underlätta alla skol arbeten. Men aja de kanske beror på vart man bor ;)

mikeiko
0

#24&25 Men herregud nej, men datorsal och bibliotek brukar ju finnas. Dessa har man tillgång till på raster, håltimmar och efter att man slutat ju :)

hus-musen
0

Jo men det beror väldigt mycket på vart man går.. På mitt gymnasium var vi 800 elever, vi hade 4 lånedatorer i biblioteket varav 3 fungerade under de år jag gick där. Dvs att komma åt en dator om man behövde fick man slåss för mer eller mindre.
Vi hade ett dataklassrum, men där fick man inte sitta om man inte hade lektion där.
Vi fick inga bärbara datorer från skolan, och jag vet många skolor där man inte får det. Det är fortfarande ovanligt att barn från högstadiet och uppåt får fria datorer.

Qui dormit, non peccat

:holmgreen:
0

#26 Det beror på vilket gymnasium. Inga av de gumnasium jag har sökt till här i stockholm erbjuder egna datorer. Det finns såklart de som gör det, men att säga att alla gymnasium erbjuder datorer är fel. Så jag kan inte mer än att säga samma sak som hus-musen.

Men om inte annat kan de flesta ta sig till närliggande bibliotek. Man måste ju tänka på familjeförhållanden, alla kanske inte har råd med en dator, osv. Så att dra alla över en kant är inte okej.

Charlott_
0

#29 Nä kanske inte alla. Men alla här får de, och jag visste inte att sthlms område inte delar ut de till sina gymnasie elever.

hus-musen
0

Det är få gymnasium som gör det, det kostar för mycket och många skolor räknar nu mer kallt att alla föräldrar har råd att ha en dator hemma med skrivare och kopiator.
Jag gick inte i skola i stockholm.

Qui dormit, non peccat

Trollhund
0

Jag vill bara slänga in ett till ot inlägg gällande datorer och skulle säga att det är mer undantag än regel att ungdomar får datorer i gymnasiumen men det börjar bli mer vanligt på sina håll.

Jag gick i en av de första klasser som fick det nere i Karlskrona. Nu har den linjen lagt ner och så vitt jag vet är det bara en till som fick. Och där jag gick för inte alltför länge sedan var lånedatorerna i bibblan något att drömma om. Flera hundra elever på typ 8 datorer…

hus-musen
0

#32 Samma erfarenhet som här då. :)

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Hade ni inga datasalar? o.O Jag menar, i högstadiet står väl data på schemat, och i gymnasiet….tja, det fanns ju tekniklinje där jag gick så det är klart vi hade fler datorsalar än en mindre skola med ej teknikinriktade program….men då uppsatser etc aldrig lämnas in handskrivna nuförtiden, så måste ju skolorna erbjuda medel för detta?

hus-musen
0

#34 Nej, skolorna behöver inte erbjuda medel för det. Det är därför det var ett himla liv angående datorer för något år sedan, det finns ju faktiskt de som inte har råd med dator. 

Skolan kan inte heller kräva att man lämnar in datorskrivna uppsatser eller liknande heller om de inte kan tillgodose varje elevs eventuella behov av en dator. Tjaffsade en hel del med mitt gymnasium om det, så pass att jag blåvägrade att lämna in något datorskrivet fast jag hade dator och jag fick rätt. De kunde inte tvinga mig, finns inget lagstöd om det i skollagen.

Däremot läser du en kurs som vuxen där det klart och tydligt står att du måste ha en dator då kursen är internetbaserad eller liknande så är det en annan sak. Då är det ditt ansvar att se till att du har en dator som fungerar.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

#35 Wow, jag trodde datasalar var typ….mandatory enligt läroplanen o.O

hus-musen
0

#36 De ska erbjuda datorkunskap enligt läroplanen, men det är allt :)
För att kunna erbjuda datorkunskap så behövs en datasal, men som på min skola så fick vi inte vara i den om vi inte hade lärarledd lektion där, och den var nästan alltid fullbokad bara av elever som läste datorkunskap. 
Då hänvisade de till de 4 datorerna i biblioteket som inte alls täckte behovet av datorer.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

#37 Surt! Jag tillbringade många håltimmar, gympatimmar och efter-skolan-timmar i en av datasalarna…