Tappat bort råttan!
Jag hade råttorna lösa i mitt rum, när jag skulle ta in de i buren så hittade jag inte den tredje, har letat ÖVERALLT, det finns ett hål vid min garderob märkte jag förut, som hon krupit in i, hur ska jag få ut henne? :(
I can't drown my demons, they know how to swim.
Jag brukar prassla med en påse (tex den som majskrokarna är i), då brukar nyfikenheten (och gottsuget) ta överhanden
#1 Har ingen påse nu, åh är så orolig :(
# Som sagt godis/mat! Gärna något som luktar mycket! hoppas du får ut henne.
#3 Har provat med mat, funkar inte :(
Ta det lugnt och vänta ut henne :) det blir aldrig bättre för att du stressar utanför. Då vill hon ju aldrig komma ut :)
Bara sätt dig ner någonstans där du har uppsikt och ställ fram lite god mat som luktar gott i närheten av där du misstänker att hon är. Så får du se om hon kommer fram :)
Som sagt. Bara andas och ta det lugnt.
När hon blir tillräckligt hungrig/sugen, så lär hon komma ut. Har du inget som luktar mkt hemma, tex en räka? Hon kanske tar en tupplur just nu, här hemma ligger alla och sover iaf.
Haha, såg nu att det blev lite tokigt syftningsfel- menar om du har något gottis hemma, som luktar mkt- inte att räka luktar hemma
När mina råttor gömde sig bakom diskbänken i köket (vilket dom gjorde ofta) så brukade jag försöka locka ut dom med en kompis.
Förr eller senare lär hon iaf komma fram för att äta/dricka. Lyckas du inte fånga henne för hand så kan du alltid köpa en levande fälla att fånga henne med.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ställ buren med kompisarna i närheten av hålet så kanske hon kommer fram när hon känner deras lukt.
#7 vad för levande fälla?
#9 Så att du fångar henne i fällan men utan att döda henne xD
vart köper man levande fällor då?
Jag säger som #6, ge det lite tid, hon lgger säkert och sover nu - men kommer ut så snart hon vill äta och dricka :)
Men hon kanske inte kommer upp, för det är ett hål i ett hål 
Jag brukar med använda en alfa råtta för att få ut en envis/rädd råtta. Hade några rädda råttor som var under badkaret och vägrade komma fram. Så puttade jag in alfan så fick jag fram dem andra. Annars brukar de funka med att vänta så kommer dem vilja gå in i buren. Eller locka med godis prassel. Hade en hamster en gång som jag tappade bort. Fick lägga solfrön i varje hörn i lägenheten tills jag såg vart han hade ätit. Sen var de bara å vänta.
#14 provade med att sticka in den andra råttans huvud i hålet, funkade inte :(
#13 Då kommer du höra hur hon försöker; rafsande, krafsande och knaprande. En av mina tjejer envisas med att ta sig in bakom en bokhylla - som hon inte kommer ut från sen, och jag hör alltid när hon kommit på detta…
Jag har själv varit med om att 4 små råttbebisar på 5 veckor smet ner under golvet. Jag ställde buren precis vid hålet, la fram massa god mat och lockade dom med deras mammas närhet och doft. Fick upp alla på några timmar bara :)
Men tålamod är nyckeln.
får en känsla av att jag aldrig kommer lyckas få upp henne..
Ta det lugnt. Det har gått ungefär två timmar och som jag förstått det har du inte tagit det lugnt och väntat särskild länge. Ge henne tid. Är du ens säker på att hon är där du tror?
#19 Ja, jag har stoppat ner handen i hålet och känt henne där inne.
Hon kommer nog fram snart efter hon har utforskat färdigt.
#21 men hon utforskar inte, inte vad jag hör i allafall.. hon sitter säkert där och är rädd :(
#22 Nej då. Hon kommer fram bara du ger henne tid och inte stressar henne. Sätt buren i närheten (om du kan flytta på den) och om du kan: ha den öppen så hon kommer in om hon känner för det. Hon kommer fram :)
min syster sågade ett större hål i garderoben, har nästan fått ut henne :>
#24 haha xD
ställde en burk med makrill utanför nu, hoppas lilla Nancy skyndar sig ut nu…
Alltså, min erfarenhet är att det är du som skrämmer henne genom allt upptåg kring att hon försvinner in där. Eftersom att du vet att hon är där så behöver du inte oroa dig och ju mer du håller på desto mer skrämmer du henne. Och hon kommer inte att röra sig hur fläcken frivilligt om du inte slutar skrämma upp henne. För så länge du skräms och håller på så kommer det vara lugnare och trygare på insidan av garderoben.
Jag har råkat ut för samma sak själv och talar av mina egna misstag xD Så jag förstår dig, men försök ha tålamod. Gör som de andra sagt och ställ buren i närheten och bara håll till tåls.
#28 Agree.
struntar i henne nu,hoppas hon kommer ut innan den här dagen är slut :<
#30 Goodi! Det är nog bäst så :)
hon kommer ut när hon blir hungrig så bara vänta :)
hur har det gått? Har hon kommit ut?
Lycka till
Hon är ute! Vi satte ena råttan vid öppningen, och en klösbräda så atthon kunde gå ner på den.
Skönt :)
Råttor kan få så mycke knasigheter för sig xD
så skönt:)
Hur ska man råttsäkra hålet? Kan inte ha råttorna lösa igen ifall någon går in där igen..
Spika för en träbit. Häfta fast hönsnät/minknät. Etc. Finns många sätt att göra det på :-)
Som #38 säger.
Sen beror det ju på hur hålet är.