Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2010 ggr
Mixa
0

*AKUT* Råtta och Tobak

En av mina råttor har fått i sig tobak. Jag kollade igenom hela rumet innan jag släppte ut dom men hörde nys att han satt och knaprade på någonting som visade sig vara en halv cigg som rullat in i ett hörn. 

Hur farligt är det och vaad ska jag göra?!

Darkvampire
0

Han lär få sig en nikotin kick :)

Håll koll på han o blir han inte bättre så får du försöka så att han andas in ånga det brukar hjälpa

Mixa
0

Okej tack men hur menar du med ånga?

hus-musen
1

#1 Ånga?

Har han ätit något? När mina snott cigaretter så har de inte ätit tobaken, däremot har de smulat sönder cigaretten rätt bra. 
Nikotinet kan göra råttan slö och virrig om han verkligen ätit tobak, så håll lite koll på honom utifall. 
Men finns inte direkt något man kan göra och nikotinet går ur kroppen av sig själv.

Qui dormit, non peccat

Mixa
0

#3 Okej, jag vet at han har ätit tobak Jag Ringde min mamma som är sjuksköterska och hon sa att jag skulle ge honom nått som netraluserar ex. mjölk. Vad tror du om det?

Lenate
0

Inte mjölk eftersom råttor inte ska dricka det. Men försök att få honom att äta något annat så att tobaken späds ut.

hus-musen
0

#4 Mjölk gör ingenting för nikotinet.
Det enda mjölken kan göra är att se till att tobaksbladen inte fräter i magen, men då får du isåfall ge laktosfri mjölk.
Råttor har ioförsig järnmagar, så jag tror inte risken är särskilt stor.

Qui dormit, non peccat

Mixa
0

Jag gav honom laktosfri yoghurt som han fort åt upp. Så hoppas att det funkar, och om inte så har han ju fått i sig ett smaskigt mellanmål.

Jag känner mig så oerhört dum som inte kollade igenom rummet bättre, men har väl lärt mig en läxa nu, en ganska stor en också.

Tack för tipsen! Jag håller koll på honom ikväll och får helt enkelt hoppas att inget händer. : )

Kasperiosa
0

Min Tesla har en grej för snus som han jämt försöker knapra i sig.

Har hänt nångång att han lyckats tugga en stund innan jag upptäckt vad han pysslat med. Han blev inte sjuk och han är fortfarande en glad råtta, så det är nog ingen jättefara med din råttis.

Däremot har även jag lärt mig det här med att kolla noga överallt innan de får gå lösa på ett rum. =)

morganismer.blogspot.com

Actions speak louder than words - especially if you have a gigant moonlaser

Banankaka320
0

Vet en Gerbil som åt upp en hel snus, hände inget (Mirakel!!). Jag hade nog matat på med vatten och någon "jättesupergott" mat som råttan gillar.

Men får man verkligen i sig nikotinet på samma sätt som när man röker än att äta de? Det borde väl bli mindre?

[brizingir]
0

Har en katt som är galen i nikotin. De kan bli nikotin-förgiftade (snurriga mm) och jag gissar att samma gäller för råttor. Så det är nog bästa att ni avgiftar din råtta… ;-) (Skämtar bara - bäst att undvika) Huvudsaken är att det gick bra. Va skönt.

zickan
2

Ende som hjälper vid nikotinförgiftning är kol. Kan hitta koltabletter på apoteket, åka till veterinären och få hjälp. Kan köpa kol på fågelavdelningen i småpåse på zoo.
Är det akut och svårt att ta sig till veterinären inom rimlig tid. Så kan man även ta vitt bröd och bränna sönder i brödrosten. Skrapa av kolet och erbjuda det i lite go mat. Eller dra ned med vatten o pipett.

Ett bra ting att ha i hem apoteket ;-). Fungerar till alla djur och människor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.