Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1145 ggr
Ilya
0

Djuraffär - er favorit?

Har ni någon djuraffär ni faktiskt tycker är bra? T.om en favorit?!

Någon butik där dom kanske har bra djurhållning, stort sortiment, trevlig, seriös personal etc..

Ilya
2

Själv tycker jag att Bromma Zoomarknad i Stockholm är väldigt trevligt. Hyfsad djurhållning för att vara djuraffär, stoooort sortiment (kan gå där i timmar ^^) och rätt så billigt!

Gia91an
0

Amiralen Zoo i karlskrona gillar jag… trevlig personal och okej djurhållning… Inte jättebilligt men bra sortiment.

chade
0

Jag gillar Arken Zoo i Ängelholm. Kanske inte världens största burar/terrarium för djuren. Men det är alltid rent och snyggt. Djuren ser väldigt välmående ut. Stort sortiment, billigt, och väldigt trevlig personal!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Itchy
1

Djurens Center i örebro, de har inga djur, bra service & utbud, och priserna är humana :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Lamina
0

Djurmagazinet i Borlänge. Dom vet vad dom pratar om och pysslar med, har helt ok djurhållning och är fruktansvärt trevlig i sitt bemötande. Sen har dom inte så mycket djur där heller, eftersom dom hellre inte har några djur alls än att ta in från grossister. Jag får ofta frågan om jag avlar på mina råttor och möss eftersom dom inte lyckats hitta några uppfödare av dom djuren i närheten. (Sen att jag aldrig skulle sälja till dom om jag faktiskt gjorde det, det är en annan sak)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[brizingir]
0

Arken Zoo i Mora (tidigare Djurmagazinet). Bra personal och utbud. Det som saknas tas hem så snart som möjligt.

Crapsurraren
0

Djurmagazinet i Valbo är fräscht. Tar ansvar för fel och tar åtgärder mot personal som gjort fel. Inga grossistdjur (iallafall inte på gnagarsidan)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Ilya
0

#6 Dock kass djurhållning.. har landstuga i Gesunda, varit i Arken (fd djurmagazinet) många gånger.. djuren har alltid haft det himla grisigt och äckligt.

backfired
0

#2 Tycker du att deras djurhållning är okej? :O De två senaste gångerna jag varit där (senast i förrgår) så hade varken hon- eller hanråttorna något hus att krypa in i, bara tomma burar med två gallerhyllplan. Mössen (som de säger främst är till sällskap) går honor och hanar blandat, en gång (dock för över ett år sedan) så påpekade jag att de hade en DÖD mus i buren och två gånger har jag påpekat att de haft dräktiga möss i buren! För ett tag sedan så frågade jag en av de anställda om jag kunde få hälsa på en av råttorna för att jag var intresserad av att köpa den (ville mest kolla läget med dem). Fick svaret "nej, du får peka ut vilken du ska köpa så lägger vi den i en låda till dig". Jag tycker att man får ett bra bemötande när man frågar om eller köper tillbehör men frågar man något eller ifrågasätter något om djuren så tycker jag att de är riktigt otrevliga! Förlåt, vet att denna tråden skulle handla om bra djuraffärer men var bara tvungen att påpeka detta Tungan ute

Ruzicka
0

Nu hjälper det ju inte er, men jag tänkte bidra i alla fall. :D Jag har en affär jag gillar som ligger i Bochum. Vad den heter minns jag faktiskt inte…

Den har allt och är jättebillig. Deras djurhållning är faktiskt mycket bra, förhållandevis. Råttorna har "stora" burar (två till fyra råttor på kanske L70*D40*H60) med hyllplan (:O), minst två olika hus och klättermöjlighet med en större gren i varje. Jag kan inte så mycket om hur andra djur skall ha det, men jag tycker att det ser bra ut för de andra. Gnagarna och smådjuren är inte bland fåglarna, däremot står de i butiken där det går många kunder. Det enda jag kan tänka mig är att de har en himla massa hanmöss tillsammans, och det har jag för mig är knepigt..? En gång jag var där var en av mushanarna skadad, men de tog ut honom såfort jag sade till och började smörja in såret etc.

Blir djuret sjukt ett halvår efter man köpt det där får man gå gratis till deras veterinär, och denna veterinär kommer också och kollar till djuren i affären en gång i veckan.

Däremot har de råttor och möss till foder, och det var något av det värsta jag sett.. De stod i småsmåsmåsmå burar i ett oupplyst hörn i fågelrummet. De hade 50-100 möss i en bur, så många så att det täckte hela botten på buren och mer därtill. Dessa möss delade på EN vattenflaska som var i princip tom, och de hade EN liten matskål som var helt tom. I råttfoderburen var det inte lika illa, men de hade ändå ingen mat eller vatten. Däremot gick (dräktiga) honor och hanar tillsammans. Fruktansvärt… men förutom detta är det en bra affär. Jag köpte en av foderhonorna.. med henne fick jag minsann inte gå till vetten gratis, men de bad mig titta in och berätta för dem hur allt hade gått, så de brydde sig i varje fall. ^^

Oj vad långt det blev.. Hur kan ni andra skriva så korta inlägg? XD

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
0

#1 Bromma zoomarknad är inte alls särskilt bra, de har sålt sjuka djur och djur med ohyra och har inga större kunskaper. Finns någon enstaka som verkar kunna någon men det är inte många.
Dåligt utbud på saker till smådjur i allmänhet.

Har faktiskt inte hittat någon vidare bra zooaffär alls, den jag kan tänka mig är den gamla zoomarknaden i kungens kurva, den var bra innan den blev en Arken istället. De säljer inga djur utan enbart saker.

Qui dormit, non peccat

Ilya
0

#11 Jag vet många som gillar Bromma zoo, köpte mina två råttisarna därifrån och dom kom från uppfödare, friska och fina och helt underbara i temperament - nyfikna och kontaktsökande.

Jämfört med många andra djuraffärer kan dom en massa faktiskt.. hon som jobbade där och hjälpte mig var t.om här på råttor.ifokus.. har aldrig sett nån ohyra hos dom, och djuren har det alltid fint och fräscht.

hus-musen
0

#12 Jo det är ena sidan av det. Men faktum kvarstår att det finns många okunniga där och de har sålt sjuka djur och djur med ohyra.

Därför anser jag och flera med mig att det inte är någon toppendjuraffär bland annat.

Qui dormit, non peccat

Varghund88
0

Handlar mycket på Simbi i Sickla, dels för att det är nära men också för att det är en bra affär. De säljer inte djur heller (utom fiskar då *suck*) vilket jag tycker är bra (vill helst inte handla i affärer som säljer djur då jag är så väldigt emot den handeln).

De har bra utbud och bra personal. *ler lite*

darkness
0

Varit inne en gång på Djurens Center i Örebro när jag och MikkansBuse skulle hämta hem hennes två flickor i Örebro. Så innan var vi in vid marieberg och kolla runt så gick vi dit och det var ju stort och fint :) bra utbud men - att de inte hade en sputnik i strl xxl  när vi var där ;)

Sen är Pets i Ilanda bra men utbudet på grejer tycker jag, djurhållnigen var lite dålig i början när de öppna men nu vet jag inte riktigt. Sist jag var där hade de inga gnagare förtillfället så i burarna hade de ikearåtter ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

hus-musen
0

#15 Haha ikea-råttor gillas! Sånna får djuraffärer gärna sälja Skrattande

Qui dormit, non peccat

darkness
1

#16 haha jaa ^^ och där mössen skulle va så var de såna mindre ikearåtter, vita var de oxå ^^,

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

hus-musen
0

#16 Naw vad sött ^^

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Har inge dirket favorit, finns för mycket brister på det mesta.

Gillar Sofos pets i stockholm/medborgarplatsen. Har sällan råttor inne. Vill inte ta från grossist. Men tar gärna från uppfödare om de får. Gäller det mesta av djur de tar in. Försöker förstahand ta från uppfödare.
Bästa är att de har bra koll på hundar och en bra hundbutik. Har även tema dagar och extra öppet under tiden. Tar dit veterinär som man kan fråga gratis. Har även veterinär där en gång i veckan som jobbar i ett rum bakom i affären.

Västerås kör jag alltid arken på erikslund. Inte jätte stor kunskap, men de vill lära. Säger man till så brukar de styra upp. Deras fasta personal som jobbar som mest är trevlig och vet vem man är när man kommer. Men varit nått pucko som varit där ibland. De vet vad man vill beställa. Rätt skönt. Tar djur från åkello och de brukar ha bra friska djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.