Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2842 ggr
Brutalteddy
0

Kuttrande ljud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå!

Mina råttor har börjat ge ifrån sig ett kuttrande ljud som påminner väldigt mycker om marsvins ljud faktiskt. det låter ganska mysigt, men jag funderar lite, vad betyder det egentligen? Har hört teorier om att det skulle vara att dom är rädda/oroliga samtidigt som det låter som ett mys-ljud. Någon som vet? Har nämligen inte hört dom göra så förut.  

Bifogar en bild på dom mest för kul skull! :)

zimzon
0

Om de kuttrar mycket och nästan låter som en kaffekokare så kan det vara rossel, alltså problem med luftvägarna.

Men annars kan det vara ett mysljud. en av mina råttor kurrar lite ibland när hon ligger i min nacke och myser.

Brutalteddy
1

Mja nja, asså dom låter inte som en kaffekokare direkt. Mer exakt som ett marsvin faktiskt. Men jag vet ändå att det kan vara luftvägarna för dom har båda lite problem med snuva som kommer och går. Kanske borde kolla upp dom för säkerhets skull.

zimzon
0

Om det är luftvägarna så borde du nog kunna höra om det låter när de andas. Men ja, det kan nog vara bra att kolla upp det för säkerhets skull.

Brutalteddy
0

Ne, dom låter inte hela tiden. Det är oftast precis när man tar ut dom ut buren sen slutar dom låta igen.

Amerix
0

Det är inte "tandgnissling" som du hör….för om du hör att råtterna "gnisslar" sina tänder då myser de och mår bra….Flört

Mvh Amerix…Glad

Brutalteddy
0

Nej dom gnisslar inte. Det gör dom alltid annars. Det där ljudet går inte att förväxla med det.

Ninja
2

S.k. marsvinskutter brukar vara rossel. Och att de endast låter så när du tar ut dom stämmer också in på det, vissa råttor rosslar bara när de blir exalterade. Så länge det inte blir värre tror jga inte att du behöver gå till veterinären, för medicinering när det eg. inte behövs kan ge resistenta bakterier. Det kan ju hända att de har lite dåligt immunförsvar bara, och att det går över om du ger dom lite honungsvatten, rött te och annat myttigt. Lite extra c-vitamin och sådär. :)

Men gosh vad vackra rådisar på bilden! Älskar ambk, speciellt i black! <3

Brutalteddy
0

Tack för det svaret. Det låter ganska logiskt tycker jag. Dom har varit lite snoriga och nysiga båda två i perioder, det går upp och ner men så länge dom mår bra så får det vara, dom har inte verkat besvärade eller så. brukar hjälpa med lite extra omvårdnad. dom är båda två från samma kull, så jag är inte förvånad att dom har samma problem. båda blir väldigt lätt snuviga. men det är bra att veta vad det är för ljud iaf, även om det inte var det ljud jag hade hoppats på. :)

Och tack för att du gillade min bild. :D

Amerix
0

#8…..tyvärr så har nog dina råttor drabbats av "rossel"….och det går upp och ner….man kan få antibiotika utskrivet av sin veterinär….men det botar inte mycoplasma (något som alla råttor bär på….men som inte bryter ut på alla…)…. bara håller det i schackt…men de kan leva väldigt länge ändå och hålla sig någorlunda friska…men tillslut så orkar deras lungor inte längre de magrar osv….till sist somnar de in…men det bästa är när de har blivit så sjuka att uppsöka sin veterinär så de kan få en insomningsspruta…för de kan bli en väldig plågsam tid den sista tiden…

Om en råtta blir förkylld så reagerar den som vi människor…man blir förkylld snorig etc…men sen är den över med god omsorg……men vissa råtter med dåligt immunförsvar kan bli drabbade av "rossel" efter sin förkylldning…så det är helt olika från råtta till råtta….därför är det så viktigt att burarna inte står i drag….och att man inte själv håller på och pussar och gosar med sin råtta när man själv är förkylld….att man har tvättat sina händer innan man tar ut råttan ur buren….för vi kan smitta våra råttor med våra förkylldningar…..gäller även andra smådjur…

Och är man osäker på om råttans/råttornas bur står i drag så kan man hänga ett stor badlakan eller liknande över buren vintertid…att bara framsidan av buren inte är täckt så man kan se sina små vänner…samt även ge dem varma sköna hängmattor vintertid…..något som man ge sin råtta om den är väldigt "rosslig" slemig i svalget….det är Glycerol….Glycerol är vattenbindande…det är inte giftigt…en droppe Glycrol med en pipett´….(Glycerolet suger upp slemet…binder det…)……och efter några minuter så har oljudet försvunnit och råttan är lite piggare….pga att det går lite lättare att andas igen….men observera att Glycerol botar inte det bara lindrar….djur "harklar" sig ju inte som vi människor när vi har något i halsen t.ex. slem…..

Mvh Amerix…Glad

Brutalteddy
0

En av killarna har redan fått antibiotika tidigare. Han blev bättre och så men som sagt det kommer ju tillbaka. Känns onödigt att behandla igen nu, då kanske inte medicinen hjälper när man verkligen behöver den. Så länge dom mår bra så får det vara, tycker jag. :)

Charlott_
0

#6 Nu är ju detta länge sedan detta skrevs. Men hur tänkte du med Glycolen? :S
Glycol är ju farligt för katter å hundar. dom lockar ju i sig det för att det är sött å gott och då dör dom. Kan du förklara varför det är bra för just en råtta som är 10 ggr mindre än en katt?

Charlott_
0

#9 menade jag!

Lurvas
0

#11 Inte glycol utan glycerol det är något annat. Glad

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Charlott_
0

#13 Aah jag blev lite rädd där :O haha

hus-musen
1

Haha ja det här var en mycket gammal tråd det.

Inte mycket stämmer i #9, man kan visst bota mycoplasma med antibiotika, men det är möjligt att ingen hade koll på det 2006.

Qui dormit, non peccat

Lurvas
0

#15 Det låter himla bra, och det stämmer. För ca 10 år sedan höll min svägerska på att dö i mycoplasma och för bara tre veckor sen fick min syster en mycoplasma infektion, hon fick dubbel dos av den starkaste antibiotikan så det går att bota men det är en/ett himla elak bakterie/virus?

Det får mej att undra om vi kan blismittade av våra råttor? Läskigt tycker jag.Rynkar på näsan

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

hus-musen
0

#16 Nix, det är två helt olika sorters mycoplasma som är artbundna, vi kan inte bli smittade av råttorna.

Det finns över 100 olika mycoplasma-varianter.
Du har tex en sorts mycoplasma som är en könssjukdom oxå, det är inte bara sånna som sätter sig i lungor och andningsvägar. Den smittar inte från människor till råttor, råttor kan inte få den.

Mycoplasmor är vanliga sjukdomsorsaker hos människor, mycket pga invandringen faktiskt. Sjukdomar som varit utrotade/aldrig funnits i Sverige är fortfarande vanliga på andra ställen i världen och bakterier och virus i allmänhet sprids snabbt med tanke på att vi reser mycket mer och det kommer in många nya människor till norden.

I vissa delar av tex afrika så är en variant av mycoplasma vanlig som orsakar svår lunginflammation hos människor. En vanlig dödsorsak där då de inte har antibiotika. Fanns tills för några år sen mer eller mindre inte alls i Sverige men har ökat nu.
Den mycoplasma-varianten är smittsam mellan djur och människor. Men då är det vanligtvis människan som smittar djuret och inte tvärtom.

Qui dormit, non peccat