Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 757 ggr
råttan1
0

från 2 till 3 st går det lätt?

Har 2 honråttor på ca 3 månader som jag haft sedan de var 5-6v gamla. De trivs bra ihop. Funderar nu på att skaffa nummer 3 då jag vet att en av deras systrar ur samma kul bott ensam sedan 1,5 månader.

Går det att sätta dem ihop direkt eller måste de bo separat i början och bara träffas utanför burarna?

Tacksam för snabbt svar och tips.

Terato
1

De är så unga, så jag skulle tro att du bara kan sätta ihop dem i buren. Men det är alltid dumt att chansa, särskilt om man är ovan vid intron. Låt dem träffas utanför buren. Går det bra, så låt dem springa omkring ett tag tillsammans medan du städar buren, typ en timme. Sätt sen in alla i buren. Går bra = nosningar, småpip, nyfiket småjagande, vändningar och genomluktningar, Går dåligt = rest ragg, fnysningar, tokjagande och kraftiga skrik, i värsta fall bett. Lite intensivt kan det vara utan att det är någon fara, ibland kan de bli lite exhalterade. Man märker oftast på råttorna om de är nyfikna eller arga. Går det verkligen inte bra får du sära på dem och återkomma med hur de beter sig. Men troligtvis kommer det gå väldigt enkelt. Det enda som kan bli knas är råttan som suttit ensam i 1,5 månad. Inte alls bra för en sån ung råtta. Men de är fantastiska på att lära sig flockspråk och även om den nya kanske kommer bete sig lite halvkonstigt i början så kommer det förmodligen ge med sig. Jag har ofta upplevt att såna råttor piper för småsaker trots att den andra inte alls är speciellt hårdhänt, och de brukar kunna vara rätt stela i början. Men som sagt, det kan lika gärna gå helt friktionsfritt. Tror iaf inte att det blir några allvarliga duster med så unga råttor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

råttan1
0

Supertack för ditt snabba svar.

Ska fundera lite till på om vi ska köpa den eller inte, men jag tycker så synd om den att den är ensam. Samtidigt trivs mina nuvarande råttor så fint ihop och det vill jag inte heller förståra.

Jag återkommer och är glad för fler tips och erfarenheter

hus-musen
0

Jag hade nog köpt systern, ingen råtta ska behöva sitta ensam i onödan och råttor trivs i regel bäst i flockar.
De är så pass unga så jag tror inte att det är några som helst problem, men gör som Terato säger och låt dem träffas utanför buren, lite pip och trams är inget farligt.

Qui dormit, non peccat

råttan1
0

Vi ska fundera till på måndag om vi ska köpa henne då allt är stängt imorgon.

Är det alltså ok att inte ha dem delade så länge innan man sätter ihop dem? Läste på den här sidan att man ska ha dem isär i 5-6 veckor och sakta introducera dem.

Köper den ev på måndag fm, men måste jobba på em så då är det nog bättre att introducera dem med varandra på kvällen eller tycker ni dagen efter att det är för riskfullt att låta dem vaar ihp på natten?

råttan1
0

Glömde att fråga vad kan det bli för problem med den andra råttan då den suttit själv så länge ca 1,5 månader?

råttan1
0

Någon anan som  satt ihop så unga honor?

Aztrya
0

Jag fick för ett par månader sedan hem två stycken nya honor, och har sedan ett år haft 3 stycken. Jag var orolig inför mötet, men hade en vän med mig när jag lät råttorna mötas, en och en, utanför buren. Insåg väldigt snabbt att det inte var något att oroa sig för, så efter 2 till träffar (en med alla sammtidigt) och en ordentlig burskrubbning, så fick dom flytta ihop.

Dom trivs jättebra med varandra. :)

Angående att det kan vara problem då den suttit ensam; En tidigare hane till mig hade varit ensam i ett halvår (fick honom innan jag fick veta att råttor inte får gå ensamma) innan han introducerades och flyttade till min vän som också hade en ensam hane. Vi hade tur, då dom var en perfect match och trivdes hur bra som helst tillsammans, men det funkar. :)

Så ta det försiktigt och med tålamod, så blir det nog inga problem.

hus-musen
0

#4 För att ha korrekt karantän så måste du isfåall köpa 2 nya råttor, du kan inte ha en råtta ensam i 6 veckor, och synnerligen inte en unge som redan har suttit ensam alldeles för länge. 

Det man gör annars om man köper bara en råtta är att man "offrar" en eller två av de befintliga råttorna hemma som får gå med den nya. Nu har du bara två så du kan lika gärna sätta ihop dem.

Det som händer när en råtta sitter ensam är att de kan tappa råttspråket och få beteendeproblem, eller reagera aggressivt pga de inte förstår eller kan kommunicera. Ibland går det bra, introducerade en 2 år gammal hane med en unge, hanen har suttit ensam i över ett år.
Andra gånger har andra råttor reagerat negativt och slagits till döds om de fått som de velat.

Nu har du väldigt unga råttor så det borde inte vara något problem, kanske blir lite småpip men inget mer. Du får hålla ögonen öppna helt enkelt.
Du kan ju låta dem träffas på dagen när du köpt honan, och sen vänta till dagen efter och sätta ihop dem då i buren om inte allt går väldigt enkelt utan problem.

Qui dormit, non peccat

råttan1
0

Vill gärna köpa den, men är ändå lite orolig för att förstöra den fina harmoni som finns mellan dem.

De leker bra ihop och busar lagom mycket och de sover alltid ihop och har väldigt lätt att komma till ro ihop.

Står lite i valet och kvalet.

Tack för era bra och upplysande svar

råttan1
0

Glömde att säga att de är systrar från början så de bodde ju ihop de första 5-6 veckorna och nu varit ifrån varandra ca 2 månader.

Kan de känna igen varandra?

råttan1
0

tass

Ella
0

Jag hade två råttor och gick upp till fyra xD

råttan1
0

hur gjorde du? Var det inga problem?

hus-musen
0

Tror mer eller mindre alla här har börjat med 2 råttor för att sedan gå upp till 3,4,5,15,28 Oskyldig Råttor har en förmåga att bli fler fast man har av samma kön hmm..

Grejen är att i en fungerande flock så är den mycket mer harmonisk och råttorna har ett bättre utbyte av varandra än när de är bara två.
Och det är sällan några problem att utöka flocken och man får gladare råttor. Synnerligen nu när de är så unga så är det mer eller mindre aldrig problem och råttorna blir gladare.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Håller med husmusen. Jag tror inte du behöver oroa dig för att kontakten mellan dina nuvarande råttor skulle försämras. Jag har aldrig varit med om det. Är det någon de inte skulle funka med så är det i så fall den nya. Det är alltid lite läskigt att göra sin första introduktion. Men det här blir troligtvis rätt enkelt så jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket. Gå på magkänslan och är du orolig så kan du separera dem om du inte är hemma och så under de två första dygnen, så brukar jag göra. Men så länge du är hemma kan de ju bo ihop på natten också, blir det krig så hörs det, då låter det inte pip utan snarare squääk.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ella
0

#13 det gick super bra, jag fick ju ungar på en utav mina råttor så behållde två stycken från kullen där, och Soyas (mamman till ungarna) syster Timjan va lite skeptisk mot ungarna men nu går det jätte bra :D

råttan1
0

Har nu köpt min 3:e råtta. Hon är vit med röda ögon och supersöt.

Har suttit själv i ca 2 månader, men hon var inte alls rädd.

De har fått träffa varandra 1 och 1 oc de första minuterna var det lite bråk mellan min brun/vita och den vita så de fick varsin liten skråma.

Med den svart/vita gick det super från början.

Nu får de busa alla 3 tillsammans och det går super. de sitter och äter ihop.

Tänker hålla dem delade idag när jag ska jobba och även inatt då vi sover på övervåningen och inte hör dem så bra.

De ska få leka ihop i eftermddag.

Tack för era tips.

råttan1
0

Är det bättre att ha burarna i olika rum när de är i varsin bur eller är det bättre att ha dem i sama rum?

hus-musen
0

Spelar ingen roll, du har ju inte karantän ändå eftersom de har träffats.
Har alltid dem i samma rum, så länge man ser till att de inte kan komma åt varandra om det skulle vara olika kön eller aggresiva råttor så är det lugnt. :)

Qui dormit, non peccat