Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 830 ggr
Oddny
0

Skabb och tappar päls?

Jag har tre råttor. Jag märkte för några dagar sedan att den ene har svarta sårskorpor under hakan (fyra stycken) jag har haft ögonen på honom om han har kliat sig mer än vanligt, men det gör han inte vad jag kan märka. Nu såg jag att min andra hane har en stor kal fläck på bröstet, det ser ut som om han blivit en nakenråtta där. Han har nu också börjat få såtskorpor under hakan. Är detta skabb?

Dom har nämligen haft sår under hakan förut och jag kollade de och veterinären sa att det inte var något fel vad hon kunde se.

Ingen av dom kliar sig extremt mycket, och annars mår dom jätte bra och äter nästan för bra ibland.

Kan det vara något annat och i så fall vad? Jag vore jätte tacksam över svar.

hus-musen
0

Just under hakan låter som skabb, det är vanligt att skabb sätter sig där och sedan sprider sig. Så jag hade gått tillbaka till vetten och bett om stronghold, en droppe i nacken och sen är det klart och skabben dör.

En stor kal fläck på bröstet låter som barbering, antingen av honom själv eller en burkompis.

Qui dormit, non peccat

Oddny
0

Barbering? alltså han har tvättat bort det själv? finns det något som jag kan göra åt saken?

Tack så mycket. Jag ska gå till vetten imorgon hade jag tänkt.

hus-musen
0

Japp, barbering är när de putsar bort päls, antingen på sig själva eller på en kompis. Just mage/bröst och framtassar brukar vara dem själva men behöver inte vara det.
En del råttor barberar för de är uttråkade och inte tillräckligt aktiverade, andra barberar för att de är stressade, andra för att det är en dålig vana och barbering går i arv.

Qui dormit, non peccat

Oddny
0

Jag kan inte tänka mig att det är varken för att han är uttråkad eller stressad, buren är stor och med mycket saker i och så fort dom är vakna får dom komma ut. Stressad tror jag inte heller eftersom han är den lugnaste och snällaste som finns. Jag får kolla runt lite om hans syskon eller föräldrar hade några problem.

hus-musen
0

ja ibland kan man inte hitta någon anledning till barbering, det är ju lite klurigt när man inte pratar samma språk. :)

Qui dormit, non peccat