Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 832 ggr
RåttanElin
1

lekbur/inhängnad utomhus!

Jag fick någon ide om att göra en aktivitets bur utomhus nu till sommaren.

alltså där jag kan sitta med råttorna och leka lite utomhus.Jag hade tänkt att den skulle vara ganska stor så jag kan sitta där inne och flyttbar på gräset

Eftersom jag tyckte att det kunde vara lite kul och skönt för råttorna att inte behöva ha sele på sig men ändå vara helt säkra.

har ni några idéer om hur jag ska göra eller tips

nät har jag hemma.

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

hus-musen
0

Råttor är bra grävare, så risken finns att om du ställer gallret på gräsmattan så tar de sig ut. Du bör gräva ner gallret en bit och sedan lägga lite sten framför så är det inte lika roligt för dem att gräva mot gallret.
Sen ett tak på buren, så de inte kan klättra ut och inga fåglar/katter eller andra djur kan komma åt dem. Även om du sitter där så kan det hända saker snabbt.

De måste ha en solskyddad plats (gör ju lätt bara genom att sätta tak någonstans, tillgång till vatten och en mathörna.

Qui dormit, non peccat

RåttanElin
0

ja tak ska jag ha

ett kryp in ,mat och vatten ska såklart också finnas där

hmm det där med att dom gräver ska jag försöka fixaObestämd

men har någon här på rif gjort någoit liknande? har ni tips isåfall

Tar emot alla tankar och tips för att  det ska bli så bra som möjligt

Mvh RåttanElin Skämtar

Exoticas
0

Jag har använt kompostgaller med mindre hål än vanliga kompost galler nu i veckan byggde ihop 4 delar på varje sida. Det blir alltså 4*1,5m =  6 kvadrat meter på varje sida! lagom åt mig och 3 råttpojkar för en liten stund! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Gia91an
0

Du behöver inte ALLS gräva ner nätet! Gör bara en inhägnad bur med nät i botten så att gräset kan komma upp? Då kan du flytta den när gräset blivit äckligt/tagit slut…

Vi hade det så till vår kanin och sen med tak på och det var verkligen supersmidigt då vi hade en jättestor öppning så man kunde klättra in själv och sitta och gosa… Man gör alltså bara så att man har en stomme i trä, fyrkantig- kubliknande eller rektangel. Som man sedan klär med nät och tak… Är man händig tar det högst en dag att göra och den håller flera år!

Måtten på denna var typ 2m ggr 1,5 och höjd en meter… Sen hade vi ett plåttak på… Då blev ändå ena biten av "buren" solig och andra i skugga…

hus-musen
1

#4 Råttassar mår inte alls bra av att gå på galler, så det skulle jag inte rekommendera till någon alls. Råttor äter förövrigt inte gräs så det kommer inte ta slut och det kommer ta veckor innan gräset ens blivit smutsigt eftersom de inte ska bo ute.
Råttor går inte att jämföra med en kanin, men vad jag vet så ska inte kaniner hållas på gallergolv heller.

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

#5 jag pressade bara ner gallret så att det inte syntes i gräset och jorden!

/Josefin

hus-musen
1

#6 Kan man göra ioförsig, men då blir det ju ändå så att man gräver ner den i marken och täcker över den ^^ Går ju lika lätt att göra med bara ytterkanterna.

Qui dormit, non peccat

Gia91an
0

5# nej jag vet att de inte äter gräs, men de skitar ner och då kan det vara bra att KUNNA flytta på den^^

Fast, jag skulle inte klassa det gallret jag menar som direkt farligt, då det var såpass stormaskigt att gräset kom igenom (men inte så stormaskigt att djuren kom ut of course) och la sig uppepå nätet som skydd mot det… -.-' så det blir ju i vilket fall gräsgolv liksom…

Sen jämför jag inte kanin och råtta… utan FÖRESLÅR endast en lösning jag skulle testat, för enkelhetens skull… inte svårt att utföra och eftersom att råttorna precis som du sa inte ska vara där hela tiden är det knappast risk för att de mår dåligt av gallret…

Men jaja, det är min lösning på problemet… För det är något jag vet fungerar…

RåttanElin
0

bra idéer! ska testa.jag hoppas att jag och Kickan och Strumpan kommer få härliga lekstunder i sommar

Mvh RåttanElin Skämtar

RåttanElin
0

bra idéer! ska testa.jag hoppas att jag och Kickan och Strumpan kommer få härliga lekstunder i sommar

Mvh RåttanElin Skämtar

Denna kommentar har tagits bort.
RåttanElin
0

hoppsi det råkade bli felSkäms

Mvh RåttanElin Skämtar

Exoticas
0

#7 nja, min kan jag flytta runt hur jag vill =)

/Josefin