Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1770 ggr
Ratzo
6

Råtta-bästa husdjuret ever!!

Jag har haft marsvin,kanin,katt,hund osv men ingeeeet djur i världen slår råttan!! Jag är överlycklig över att jag lyckades övertala mamma om att skaffa råttor, jag älskar de små filurerna. De är intressanta att titta på och mysiga att mysa med! Och deras stora svarta ögon och den långa charmiga svansen.. UNDERBARA! Många tycker att råttor är äckliga,min mamma var en av dem, när råttorna kom hit så ville hon inte se på dem, men nu vågar hon hålla i dem.. Varför har jag inte skaffat råttisar tidigare? Glad

Vad tycker ni?

I can't drown my demons, they know how to swim.

hus-musen
1

Råttor är speciella små djur, uttrycksfulla och charmiga :) Enda nackdelen är att de lever alldeles för kort, men å andra sidan så ger de väldigt mycket under sin livstid.Glad

Qui dormit, non peccat

Ratzo
0

#1 Ja det är sorgligt att de inte lever så länge, men jag ska absolut ha många fler efter dessa! :)

I can't drown my demons, they know how to swim.

[morat]
3

Håller med #1, enda nackdelen är, som jag tycker, att de lever alldeles för kort. En råtta med en chinchillas livslängd hade varit perfekt! Sedan så tycker jag att allt annat som råttor har (typ personligheten, lukten osv.) hör till och är perfekt som det är! ^^ Om allas föräldrar ändå vore råttkära människor så hade alla barn varit lyckliga Flört

Ratlings
3

#3 Det var faktiskt min mamma som fick mig att bli råttfrälst. Ingen hamster här inte, som dom flesta barn vill ha, här vart man påtvingad en råtta som visade sig vara hur underbar som helst! Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

[morat]
0

#4 Åh vilken underbar mor du måste ha! Skrattande

Ratlings
0

#5 Det vet jag inte riktigt… Men ibland så. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Terato
7

Jag håller faktiskt med. Älskar att komma hem från en lång dag och ha putskalas och handbrottas med mina grabbar i buren. Dom blir alltid lika glad när man kommer. Har haft katter, kanin, marsvin och hamster och möss. Hund med under en kort period när jag var liten. Men har alltid drömt om råttor. Hade dock fått för mig att dom var så svåra så det tog lång tid innan jag skaffade egna. Min fascination och kärlek till råttor är faktiskt nästan magisk. Jag vet inte varför jag är så förtjust i dom små liven. Råttor kommer i samma smidiga format som typ ett marsvin eller hamster men är mer lika hundar och katter vad det gäller beteende och kontaktbarhet. Och de är så intressanta att studera ur beteende och flockaspekt! De kan också bo många, vilket är praktiskt, man får plats med många kompisar. Livsåldern är dock för kort, det är sant. Men jag tror att vi kommer kunna förlänga den till åtminstone 2, 5 år i medelålder, det tror jag inte är omöjligt med ansvarsfull avel. En av mina idéer för att komma dit är att minska en aning på storleken, eller i första hand bredleken. En person sade till mig att kurvan för viktökningen och kurvan för livsålder synkar varann i motsatt riktning ganska väl utifrån de djur hon har haft och avlat på sen 90-talet. Stora råttor blir lätt feta och drar på sig följdsjukdomar. Lagom är bäst tror jag. Nu ligger snittåldern på runt 1,8 där någonstans skulle jag gissa, vilket är urdåligt. Skulle gärna önska att den låg mellan 3-4 år. Jag har faktiskt funderat på att forska kring råttans livslängd en vacker dag och se om min hypotes stämmer och om det skulle kunna innebära en justering i avelsriktlinjerna. Hälsan och flockstrulandet behöver också bli bättre. Ett till plus vore också fler trygga, stresståliga och självsäkra råttor. Och nu menar jag såna som verkligen är coola i nästan alla situationer. Jag har ägt tre såna råttor, och träffat ett gäng flera men dom är lite ovanliga. Alla mina råttor har varit goa och kontaktsökande men nu menar jag dom där riktigt, riktigt bra råttorna. Fler såna till världen! Råttan är det perfekta husdjuret för mig och jag känner inte att jag behöver ha nåt annat djur.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[morat]
1

#7 Håller med! Glad Skulle jag vara uppfödare hade jag utan tvekan fokuserat mig på livslängden och hälsan (och temperamentet såklart!), för det är verkligen vad jag vill med råttor, avla på bra råttor med långt liv.

Terato
4

Ja, jag tror att de flesta som avlar tänker så! Tycker faktiskt att råttuppfödare är ganska bra på att tänka på dom här sakerna, jämfört med uppfödare inom många andra djurslag. Men vi behöver kanske bli ännu bättre, och jobba så relationsbiten och samarbeta mer. Det ökar ju chansen för att bra råttor paras med varann och att mindre bra sorteras bort. Men man tar ju alltid det bästa man har, eller det bästa som finns i ens egna kretsar. Uppfödare som har konflikter med varandra går ju miste om varandras avelsdjur. Jag värderar mina relationer högt. Men så finns det så klart vissa som jag aldrig skulle samarbeta med heller. Man funkar inte med alla och håller inte med alla om deras metoder eller om hur de skött sina djur osv. Men jag tror kanske att det bara är en två - tre st för min del som jag inte vill samarbeta med av personliga skäl. För det mesta handlar det mer om avelsdjuren eller om fysiska avstånd. Det är mycket svårare än man kan tro att få ihop det, det är i alla fall en sak som är säker. Har man en råtta med bra livslängd bakåt, så är han kanske ängslig eller tjock. Har man en som är väldigt framåt, så har han kanske mycket dominans i släkten. Jordens bästa råtta i alla kategorier har dålig hälsa och lyckades inte bli mamma. Sen det faktum att den perfekta hanen till en snart för gammal hona, är på tok för ung. Dom har aldrig allt. jag trodde det skulle vara enkelt att lyckas om man sorterade bort standardbiten, men det var det inte! Det är det här som är den stora och svåra biten. Jag tror inte på fler regler i föreningen, det måste finnas utrymme för att matcha och tumma på vissa saker emellanåt. Men jag tror absolut på diskussioner och riktlinjer. Det är också vägledande! :) köparna kan också göra sitt till, genom att ställa lite krav på uppfödarna. Be oss berätta om bakgrund och varför vi gjort den och den parningen. Många köpare verkar tro att de inte har rätt att fråga, att de ska vara glada om de får köpa uppfödardjur. Men det stämmer inte! Vi behöver er också för att kunna fortsätta vårt arbete och ni kan ställa krav så ta den chansen! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[CajsaBajsa]
0

Jag håller med om att råtta är bästa husdjuret! Glad Har haft kaniner och dvärghamstrar innan, men man får inte alls den där personliga kontakten som med råttor.

Till och med min man älskar råttorna nu, fastän han egentligen inte ville ha några men gick med på det för att göra mig glad.

[morat]
1

Ja det är ju mycket lättare att avgöra ett "favoritdjur" eller "bästa djuret" när man haft/träffat på flera sorters djurarter innan. Jag har haft allt möjligt som hamstrar, kaniner, marsvin, iller, hund, katt, fågel, mus, gerbil osv. Har även träffat och känner folk som äger allt möjligt som t.ex. chinchillor, sjusovare och degus också. Men trots det så är det råttan som jag tycker är det mest sociala, smartaste och tillgivna husdjuret. Helt klart ett husdjur som passar mig och det jag vill ha i ett djur, kärlek vid första ögonkastet <3

darkness
0

Älskar råttor och de är de bästa djuren man kan ha :) tyvärr så kommer jag nog inte ha så mycket råttor i framtiden när jag och killen min flyttar ihop, han vill ha katt och jag hund. så de blir nog trångt i en lägenhet med alla djur så man får väl vänta tills man skaffar hus ;D

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig