Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 613 ggr
jessi_twini
0

sår bakom örat?

min ena har flera små sår bakom örat!! vad kan jag göra åt det,  vetrinär? han har liksom såren på skinnet…. Hjälp!!

Ninja
0

Det kan vara skabb.. I såna fall behöver det tas skrapprov hos veterinär och sedan behandling med receptbelagt medel. Båda råttorna måste behandlas även om det kanske inte syns på den andra, eftersom det är väldigt smittsamt och bara en tidsfråga innan det bryter ut.
Kliar han sig mer än vanligt? Vad har du i buren, spån, hö?

Det kan vara någon form av allergi också, även om det inte är lika troligt.

zimzon
0

Det är vanligt med skabb eller löss, så det är nog det. Kliar den sig mycket? Åk till veterinären och få råttan behandlad. En del veterinärer tar skrapprov, medan andra behandlar direkt eftersom att det är mest troligt att det är ohyra.

jessi_twini
0

hm.. han kliar sig lite mer än vanligt faktiskt. i buren har jag spån. inte hö.. eller något sånt.

Ninja
0

Med tanke på att han sitter ensam (om du inte har satt ihop honom med den aggressiva hanen igen) så måste han ju klia sig mer än vanligt för att få sår. Det är dock inte alltid man som ägare märker det.
Jag själv märkte inte att mina råttor hade skabb förrän de fick sår, och ändå tyckte jag inte att de kliade sig mycket.. För att vara säker måste man ta ett skrapprov och titta i mikroskop.

Spån innehåller eteriska oljor (bl a terpentin) som kan vara irriterande för råttan och dens slemhinnor. Den kan snora, nysa, klia sig osv..

jessi_twini
0

men han snorar inte eller nyser…. asså den här råttan som har det är den agressiva..

zimzon
0

Hna behöver inte ha alla symptom. Terpentin är bla irriterande för slemhinnor, luftvägar och hud och är också cancerframkallande. Men det kan lika gärna vara skabb som din råtta har. Så jag tycker att du bör ta den till veterinären och byta bottenmaterial. Det finns många bra bottenmaterial tex aspflis, tidningspapper, papperspellets, alspån mm.

jessi_twini
0

men vart kan jag köpa det då??

zimzon
0

www.pwss.se kan man köpa både aspflis och alspån. Man kan också be djuraffärer beställa hem så slipper man frakten. Papperpellets kan man köpa i vanliga matbutiker, det finns bland kattsanden och heter Toa-Lätt.

jessi_twini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej.. men funkar allt det om man har en sån här bur:

Ninja
0

Det funkar väl precis som med spånet.. men du kan ju sätta upp en list vid kanten så att det inte åker ut.

jessi_twini
0

aa. vi ska göra det.. eller vi skulle ha gjort det för läänge sen om inte pappa glömmer dom hela tiden!Räcka ut tungan

zimzon
0

Ja, om du sätter upp någon kant eller plast så håller det sig nog inne i buren. Vanligt tidningpapper funkar ju bra annars också, fast man får städa lite oftare bara.

jessi_twini
0

ja.. det luktar väll mera också…

zimzon
0

Ja, det börjar lukta fortare, men om man städar ofta så är lukten inget problem. Fast det är nog få som orkar städa så ofta. Jag har tidningspapper just nu och jag får städa iaf 2-3 ggr i veckan.

jessi_twini
0

hmm.. ja det var ganska mycket! =P

Kakashi
0

Det här har inget med frågan att göra men jag blev lite nyfiken på det med tidning.

#14 Lägger du in hela tidningar då som dom får boa med själva eller river du det?
Har själv ett ton tidningar hemma som kan vara trevligt att bli av med utan att behöva kånka dom till en återviningsstation. Verkar ju praktiskt att använda till råttorna istället då. Funkar det lika bra som tex toalätt som jag har tänkt mej att ha.

zimzon
0

#16 Jag lägger först hela tidningar i botten och sedan river jag tidningar och stör ovanpå så de har lite att bygga bo med. :) Ja, det funkar jättebra om man bara orkar med att städa lite oftare. Annars kan man ju ha något annat bottematerial och sen rivet tidningspapper som de kan bygga bo med om man vill. :)

jessi_twini
0

smartFlört

Kakashi
0

#17 Låter ju väldigt bra! Ska jag göra i början så får jag se om jag orkar, låter lite för energiskt att städa så ofta för min del :) Blir väl egentligen plus minus noll mot att bära det till återvinningen arbetsmässigt. Fy vad lat jag låter! Jag får ta och skärpa till mej :P