Är Vladimir tjock?
Vladimir är en snäll, försynt& ganska stor herre på snart 6& 1/2 månader& en vikt på över 800 gram. Han är lång, kraftig& tycker han känns rätt fast i kroppen, men funderar på om han börjar bli lite mullig..? Jag har inte haft råttor länge& känner mej lite osäker här..
Då han& hans bror kom hit vid 2 månaders ålder vägde de lika mycket, men ända sen dess har Vlad dragit ifrån& väger nu över 100g mer än sin bror. Tycker de känns ungefär lika fasta i kroppen, fast att Vlad har mer skinn (el dubbehaka?) kring halsen/främre delen av bröstet& lite bredare mage.
Såhär ser hans viktkurva ut:
27/12 -2mån: 277g (Brorsan Nikolai: 276g)
29/1 -ca 3mån: 472g (Nikolai: 445g)
27/2 -4mån: 596g (Nikolai: 545g)
25/3 -ca 5mån: 692g (Nikolai: 617g)
29/4 -ca 6mån: 785g (Nikolai: 686g)
6/4 -6mån& 9dgr: 804g (Nikolai: 697g)
Hur tycker ni han ser ut på dehär fotona? Är han bara stor& stadig, eller börjar han bli en tjockis? Kan jag kan avvakta ett tag, eller är det dags att börja tänka på figuren& styra upp en förändring för min pojke?

jo han ser ut att börja bli lite rund, men det kan ändras iomed att en 6-7 månaders hane inte är färdigvuxen än.
Qui dormit, non peccat
Han ökar fortfarande i vikt i samma takt som han gjort senaste tre månaderna, utan tecken på att det börjar stanna av, så han lär nog bli större.. Önskar bara det blir så att han inte växer så mkt mer på mitten just nu.
Va bra han inte verkar vara ohälsosamt mullig nu iaf. :-) Det jag tycker är lite svårt är att känna är om valkarna är fettvalkar eller hud.. Har kännt på större råttvalkar& de känndes ju mer geleartade, så kanske Vladimirs bilringar är mest bara hud??
Håller koll på honom hursomhelst. Tack för hjälpen! Får väl slänga upp nya foton om jag börjar fundera igen framöver.. :-)

Finns råttor som inte är tjocka utan bara har mycket överskottshud, huden växer de ibland i och ibland inte.
Men han bör inte öka i vikt något mer om han inte växer på längden, då kommer du snart ha en fet råtta istället för en rund råtta.
Qui dormit, non peccat
Jo, det var det jag menade med att jag hoppas han inte växer mer "på mitten" nu. (Såvida han inte blir längre, då.) Tack för att du tog dej tid att svara! :-) Var lite nojjig att bli hemmablind, så det skulle spåra iväg, så tacksam för utlåtande från andra. (Är ju väldigt mycket enklare att jobba förebyggande, än att behöva ta itu med ett problem då det redan gått för långt.)
Jag håller ett extra öga på min stora, lata& matglada Vladimir! :-)