Hur kan bebisarna se ut?

Hooded ser det ut att bli, men sen beror det på vad som finns mer i släkten :)
Qui dormit, non peccat
Är zooråttor så historiken finns ju inte åtkomlig.
Men tänkte litepå färgerna när det kommer till genetik.
1. Vilken färg är honan?
2. Vilken av båda färgerna (och ögonfärgerna) är den som brukar vara mer dominant? :)
Ser ut som om honan är nån augotivariant och som det ser ut så är pappan svart och då får man räkna med majoriteten augoti och om mamman bär på något svart så kanske det blir någon svartvariant också.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker att honan är väldigt ljus för att vara agouti?
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Klart hon är för ljus för att vara agouti. Men alla färger är alltid antingen agouti eller non-agouti (svart). Det vill säga, dom är i grunden antingen agouti eller black. Sen avgör andra gener exakt vilken färg råttan får. Men det är relativt lätt att avgöra basfärgen, en tickad råtta är agouti och en med helfärgade hårstrån är non-agouti. Om man parar en agouti råtta med en svart råtta kommer 50% eller 100% av ungarna bli agouti, beroende på om agoutiråttan bär på en non-agouti gen eller inte.
Och beroende på vilka andra gener föräldrarna bär kan ungarna få i princip vilka färger som helst. Men minst 50% av dom kommer vara agoutibaserade, såvida jag inte ser helt fel.
För övrig så hade alla ungar blivit non-agouti om båda föräldrarna var det.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
För att svara på #2's fråga: Ingen av dom. Dom flesta färger är ressesiva och kräver att råttan har 2 av sama gen för att visa sig. Låt säga att mamman är agoutibaserad (läs ovan) och inte bär på någon non-agoutigen. Då kommer alla ungarna bli agoutibaserade, eftersom non-agouti är ressesivt. Låt sedan säga att pappan inte bär på genen som ger hennes färg, då kommer inte den heller visa sig. Resultatet blir då 100% ren agouti. Om mamman bär på en non-agouti gen blir det 50% agouti och 50% svart. Men ingen av ungarna får iaf mammans färg såvida inte pappan bär på den. Om han gör det, så kommer det även födas ungar med motsvarande färg inom den svarta gruppen. Sen kan det visa sig att båda föräldrarna bär genen för blått, då skulle hon få 25% blue och/eller blue agouti. Samma sak med alla andra färger. Ungarna kan bli i princip vadsom, så länge generna som krävs för det är ressesiva och råkar finnas i båda föräldrarna.
Men det mest troliga är att det blir ett gäng agouti eller agouti och svarta.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det enda man kan vara säker på är att det blir hooded.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#5 ahaaa ja jag suger ju som sagt på genetiken då jag inte studerat den så noga :D
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#8 jo samma här därför jag tycker det skulle bara intressant att veta då det handlar om två råttor jag känner ^^ genetik är så grymt intressant :D

Jo så får man ju tänka på att genetiken i teorin inte alltid stämmer överens med i praktiken. Just för att det vi kan se med ögat inte säger allt om vad som finns under det ögat ser!
Så det enda man kan säga säkert är just att det kommer finnas hoodisar :) Färger kan bli ett enda mismash.
Qui dormit, non peccat
Ska bli spännande :D

Haha ja en massa hoodisar blev det ju som förväntat ;)
Min skärm är inge vidare vid färgbedömningar, men de ser faktiskt vita ut.. Skulle ioförsig kunna vara ljusa champagnisar oxå.
Qui dormit, non peccat
Ja för tycker jag kan skymta hoodar på några av de ljusa men det är bara snäppet mörkare nyans än den vita pälsen :)
Det finns ingen färg som är ljusare än champagn då? :)

Jag tänkte vita som i pew :) Eller champagner.. De kan vara väldigt ljusa som små ungar.
Qui dormit, non peccat
Ah ok ^^ för om det är Pew lär inte det vara någon hood eller hur? :)

Ser inte ut som att de ljusa har någon hood, men som sagt så är inte skärmens färginställningar de bästa ;)
Qui dormit, non peccat
På högra bilden den längst ner till vänster har en ^^ Men ah dem andra verkar nästan vara PEW :D Ska hälsa på dem när de blivit tre veckor, ser redan fram emot att se de små liven med egna ögon :)

Ah sant, den till höger ser ut att vara tecknad!
Qui dormit, non peccat
En liten update ^^ bebisarna är snart 4 veckor och var och hälsade på dem idag :)
Ingen var PEW inte vad som kunde ses ;O Alla hade som en liten hood vissa var bara väldigt ljusa men det syntes endå att det var en teckning på dem!
Tog några bilder på pojkarna, utan blixt så de blev suddiga, men bättre än inget ^^ Bara så ingen oroar sig så är det där inte deras bur eller nått utan var bara en tillfällighet så man kunde dela upp hanar och honor :) Ska nämligen ha två hjärtegryn härifrån <3
ooooh champisar <3
// Stephanie och hårbollarna 

#21 Nee inga champisar om du menar de på bilden, de är för mörka :) Beige eller amber snarare, min skärm är inte mer specifik ^^
Qui dormit, non peccat
Men kanske är några champisar endå då det fanns många som var ljusare än den pojken men fortfarande hoodade :) fans även två som var mycket mörkare ;O var en väldigt stor variation när det kommer till nyanserna!