Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1116 ggr
Ilya
0

Lyckliga två & två?

Tror ni att råttor är lyckliga två och två?

Eller tror ni att det är skillnad med en "flock" på tre st?

Råttor är ju flockdjur, inte pardjur.. därav min fråga. Antar då att dom kanske trivs bättre i en riktig flock på ca 5-7 djur..

Jag har två hanar och funderar på att utöka med en tredje. Vet att det är en rätt omöjlig fråga kanske, men om ni gissar.. tror ni att mina två grabbar trivs bättre med en till kompis?

DuBetMig
0

*tass* (:

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

IzaEleonora
0

Jag tror som du tror men har ingen direkt erfarenhet så undrar lite samma :) Har ivf bestämt mig för att utöka flocken med två bebbar till just så de blir en såkladdad "flock" :)

Det känns som det skulle vara bättre :O

wintermynta
0

När det gäller hanar kan det underlätta om dom är tre för då slipper dom göra upp rangordningen hela tiden. Sen brukar man kunna ha ung 7 hanar max i en flock, sen är risken att den blir för stor och dom börja bråka med varandra. Om dom trivs bättre vet jag inte det beror lite på råttorna. En del är nöjda med att vara två medans andra ville vara några fler.

Fjordell
2

Jag vet egentligen inte så mycket om just det bland råttor. Men jag personligen känner att en flock på minst 3 råttor är nödvändigt, utav flera olika skäl. Så tycker jag, med min kunskap inom djurhantering och etologi som grund.

Hade kunnat sitta och skriva i timmar om varför, men jag spar på det tills vidare, om det inte kommer några motargument förstås. Flört

Hallonblad
0

Jag anser personligen att råttor är just flockdjur, inte pardjur. Medan jag är övertygad om att råttor kan trivas utmärkt och leva ett fullgott liv i par, så tror jag ändå att det är lättare för dem att vara åtminstone en tre-fyra stycken tillsammans. Tror att det kan vara svårt för bara två råttor att fylla ut en hel flocks olika roller, och då blir det lättare smågnabb. I det vilda lever de ju i kolonier, så ganska stora flockar tror jag egentligen är det absolut bästa.

Men i huvudsak är det nog individuellt från råtta till råtta, precis som med alla andra djur. :) Vissa råttor är ju bevisligen inte flockdjur alls, utan ensamknuttar. Så. Den enda som kan svara på om dina råttor skulle må bättre av en bebis är ju faktiskt du som känner dina råttor bäst. ;) Men skulle jag bara ta en vild gissning så tror jag att dina gubbar skulle uppskatta två nya bebisar mer än en. Då kan bebisarna leka med varandra, till skillnad från om det bara är en som är på dina äldre herrar oavbrutet och "stör" och stojar. C:

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Ilya
0

#5 Mina gubbar är knappt 3 månader så borde vara lugnt, hehe. Dessutom är buren 80 x 50 x 80 cm, så 3 råtthanar känns som max.. Tungan ute

Hmm.. kanske blir en tredje då!

Trollhund
1

Jag håller med alla föregående talare och vill mest bidra med egen erfarenhet.

Vi hade två damer, relativt nervösa dock, och de har mått så mycket bättre när vi utökade till en större flock. Detta märks på flera punkter. Dels har alla blivit mer aktiva men har samtidigt mer ro till att ta det lugnt.
Innan kunde det bli lite problem när de små bara hade varandra. Om den ena Ville vara i fred så blev den andra fruktansvärt nervös och följde efter ändå liksom och så stressade de upp varandra så där.
Nu kan de röra sig runt mer och inte bara ha varandra. Samtidigt så ligger de ofta i en hög tillsammans och de känns allihopa, enskilda och tillsammans mycket mer stabila. Nu är det okej att ta ut dem en och en istället för att en stackare behöver sitta ensam. Många sådana aspekter också.

Ilya
0

#7 Tror du det är bättre med tre än med två?

[Myraan]
0

Jag vet inte heller men jag har tänkt precis som du. Jag har också två råttor, honor, och jag har också tänkt att det måste vara mer naturligt att ha mer än en individ att ty sig till som ett flockdjur. Så jag ska snart skaffa ytterligare en råtta, det blir intressant att se hur det påverkar dom.

Jag har möss också, från början hade jag två men utökade med en tredje mus, det kändes faktiskt som att de blev lite upplivade allihopa tyckte jag, de är ju också flockdjur :)

zickan
1

Jag har haft bra flock på 2 djur. Men bästa och mest stabila flocken jag haft var på 17 hanar. Men det började bli gruff när nya hade kommit in så den delades upp. Nu har jag en stabil flock på 10 och 8 hanarna. Och tills nyligen så hade jag även en flock på 3 gamla gubbar. De fick en mindre för att få lugnare och underlätta så de inte kunde ramla ned i den höga buren.

Personligen föredrar jag minst 3 i en flock. Har känts bättre på något sätt. Mer synkat. Och skulle en försvinna så blir en inte helt ensam. Är de i samma ålder och gamla så kan jag sätta in en yngre som senare kan flytta tillbaka till den andra flocken. Annars bara sätta in två yngre som får bo där livet ut.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
2

Du har ingen flock när du har 2 råttor, du har ett par. Du ser inget riktigt flockbeteende förrän du har iaf minst 4-5 råttor oavsett kön.
Om du har 3 råttor så närmar du dig en flock och du kan se början på ett flockbeteende.

Att ha 5-10 hanar i en flock är inget problem alls om de är riktiga i huvudet. Tyvärr så ser man ju en hel del djur som har problem av olika slag, som kanske bara klarar av att vara i ett par eller tillomed så pass att de inte accepterar några andra råttor.
Att tvinga ihop dem med flera råttor då kan vara katastrof.

Qui dormit, non peccat

Ilya
0

#11 Det är jag fullt medveten om :) visste bara inte vad jag skulle använda för ord annat än flock, därav ""-tecken.

Ilya
0

Puttar upp för o se om fler har några synpunkter kring detta :)

Enkeli90
0

Ordet flock kan väl diskuteras, men i det här fallet var väl inte det frågan, om jag fattar det rätt?
Huvudsaken är väl att de inte är ensamma??! Själv tycker jag att det är lagom med tre (för jag har varken plats/tid till fler. Men mina två råttor trivdes precis lika bra ihop som mina tre. :) tvivlar på att råttor bli olyckliga bara för att de är två. Gör det du känner för! Jag tycker inte att det är fel att ha två i alla fall. Men alla tycker ju olika. :P

Ilya
0

#14 Nej precis.. frågan var huruvida råttor trivs bättre tre eller två.. som sagt svår fråga eftersom den är individuell.. men om man kan dra något rent generellt..

hus-musen
0

Då skulle jag säga nej, råttor trivs generellt inte i par, de vill vara fler. Undantag finns alltid.

Qui dormit, non peccat

Ilya
0

#16 Alright.. var nog det jag kände också :P när tillfälle ges så kommer dom få en till kompis tror jag.

Enkeli90
0

Det är en jätte svår fråga. Här kommer du alltid få olika svar. Enligt lagen ska man ha minst två stycken. Som sagt gör det DU känner för. :) Endel säger att 3 råttor inte går ihop för en blir lätt utanför, eller ska du ha fler råttor för att de ska leva gott som en flock. Men mina tre trivs bra ihop. Har ingen erfarenhet av att ha fler råttor än tre, men just nu duger mina tre gott och väl ;).
(_Nu vet jag ej om det bara är positivt med stor flock & flockbeteende? Visst annars blir det "onarturligt" för dem, men är de inte lättare att forma?)
_Som du säger väldigt individuellt. Om någon gå bort blir ingen ensam kvar (om man har 3 i stället för 2).

hus-musen
0

#18 Nej de är inte lättare att forma för att de är färre till antalet. Att ha en fungerande stabil flock är bara positivt.

Qui dormit, non peccat

Fjordell
3

Jag måste lägga till något här faktiskt. Jag skulle från början bara ha 3 st honor. Det slutade med att jag hade 6 st flickor. Och i början kände jag att jag kanske hade tagit mig vatten över huvudet, hur skulle jag nu ha möjlighet att lära känna alla som individer?

Jag slutade att oroa mig ganska snabbt då jag märkte hur alla deras personlighetsdrag framträdde allt mer tydligt i flocken. Varenda en av dem är så speciell att jag aldrig hade ens kunnat föreställa mig att välja ut någon/några av dem till omplacering eller liknande.

De är dessutom så himla kloka. Jag började med att lära en av dem att gå på lådan. Och idag går alla på lådan, då de har tagit efter varandra, samarbetar och bara njuter av varandras sällskap. Det går inte en stund utan att de har hittat på något skoj att göra tillsammans där i buren :)

[Emma--]
0

Jag har haft nån som trivts bättre när dom suttit två och två. Men det har handlat om ett par dominanta gubbar som trivdes alldeles utmärkt i varandras sällskap. Men prövade även en annan kombination ett tag där en råtta slutade göra saker. Han bara låg och sov i princip tills han fick flytta tillbaka till flocken. Men kanske hade det varit annorlunda om han inte var van att bo i flock.

pellepojken
0

Jag har märkt vid några tillfällen att om man har 3 råttisar så kan en komma lite utanför om 2 av dom har en god relation med varandra. Men oftast går det ju bra med 3 ändå. Så jag skulle satsa på 3 st om man inte kan ha 4 då.Glad

Ratzo
0

Så brukar det vara med mina,men oftast är de tillsammans :).

I can't drown my demons, they know how to swim.

pellepojken
0

#  23  Javisst, dom går ihop som polare men så uppstår någon situation o då ser man att det där med "tredje hjulet under vagnen"  Dom har sina små ideer. Men det där ser man ju hos människan också för den delen. (Oj va djup jag blev da)    Glad

Ilya
0

Frågan är om det inte blir lite trångt med 4 råtthanar i en 80 x 50 x 80 cm bur?

hus-musen
0

#25 Nja, mycket beror på hur du möblerar och vad du ger dem för utetid tycker jag. 4 pojkar kan trivas jättebra på den ytan eller inte alls beroende på vad du ger dem för möjligheter och deras personlighet.

Qui dormit, non peccat