"Roan bleker ögonfärg"?
Såhär ser Amy ut vid 2-3 månaders ålder, hur hon såg ut innan hon började blekas har jag ingen aning om. Jag har funderat över hennes färg och gissat på Champagne, eftersom hårstråna inte ser tickade ut med mitt otränade öga, men jag funderade också på Silver Fawn ett tag.
Men nu när jag pratar med en av mina råttvänner så säger hon att Amy mycket väl kan vara Beige, och att hon antagligen är det, trots att hon har så pass ljusa ögon eftersom ögonen också bleks med tiden på en roan, inte bara pälsen.
Stämmer detta? Hon har ju ljusare ögon än min andra rödögda, och att ögonen skulle blekts från rubin till ljusröd tycker jag låter otroligt… men jag vet ju inte. Bleks verkligen ögonen på en roan? Vad tror ni Amy har för färg?
Ursäkta den fruktansvärt dåliga bilden.. >.<
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ja ögonfärgen bleks oxå precis som pälsen men inte lika mycket. En black roan kan i vissa ljus ha mörkt rubinröda ögon tex.
Champagne är hon inte, hon är alldeles för mörk för det och hon har för mörka ögon som det ser ut.
Beige eller amber är det troligaste, men fler bilder och synnerligen när hon var yngre är det bästa :)
Qui dormit, non peccat
#1 Jag har inga bilder på när hon var mindre. :/ Hon är en ormmatsråtta jag räddade från djuraffären för två veckor sedan..
Det är en mycket dålig bild.. Ögonen är ljusare på riktigt. Men då kanske hon är beige då. ^^ Amber har jag inte hört talas om (
).. hur ser genkoden ut för en amber..? Jag googlade lite snabbt och amber verkar vara "typ som en ljusare silver fawn" enligt de hemsidor jag skumläste…?

Näe amber och silverfawn är samma sak, namnet silverfawn är borttaget i sverige. Kika här i denna länken, hon ser lite amber ut, men min skärm och jag är inte alltid överens ^^
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7167e6b9cb462221078ae5-silverfawn
Qui dormit, non peccat
Hmm undrar om min ghost är samma då? Han ser också ut sådär om man inte tar kort med blixt då får han ljust röda ögon :P
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#3 Jaha! Tack! Då är det ju en av de färger jag funtat på.
Fast Amber/Silver Fawn är så… röda. Nu har hon ju blekts mycket antar jag, men hon har verkligen inte rött alls i pälsen. Den är snarare kall i färgen, rätt gråaktig. Inte alls åt det röda hållet. Då tror jag nog snarare på Beige trots allt, faktiskt.. Om det nu är möjligt med ögonen, vilket det vekrar vara. ^^

#5 jo det är det som är så roligt med roan, en black roan ser ju inte black ut heller, den ser mer ut som en choklad och kan i vissa ljus se tickad ut som en agouti. En agouti och en black roan som blekts kan vara omöjliga att se skillnad på då båda färgerna mattas av.
På bilden tycker jag hon ser för röd ut för att vara beige :) men en bild kan ju luras, så bättre att se i verkligheten.
Qui dormit, non peccat
Min black roan är kritvit numera ^^ tycker det är roligt att säga att hon är svart till folk som inte vet något ^^