Dricker mycket - Diabetes?
Hej!
Jag har haft råttor i tre omgångar, har nu min tredje omgång. Jag tycker att min ene pojke dricker ovanligt mycket - det är alltid han som man ser dricka när vattenflaskan låter. Jag kan inte minnas att jag sett någon av mina tidigare vara på flaskan så mycket.
Jag vet ju att vad gäller människor, så kan ovanligt mycket drickande vara ett tecken på diabetes. Gäller det råttor också?
Bör jag gå till veterinären med honom? Kan man göra test för diabetes (eller annat) där? Kanske en dum fråga, men enda gångerna jag varit hos veterinären med råttor är för operationer av cancer, kastrationer och avlivningar - inte för att "ta reda på" eventuella sjukdomar som KAN finnas, när råttan ser helt frisk ut utvändigt. Jag vet inte hur eventuella allergitest eller andra prover fungerar, och om och hur man gör sådant på råttor.
har du sett andra tecken som skulle kunna vara diabetes? t ex viktminskning/ökning?
Trodde min grabb hade diabetes ett tag - men han var bara stor :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Kan vara så att han har något njurfel. Hur gammal är han? Uppvisar han andra symptom, som t ex förändrad aptit, viktupp- eller nedgång, trötthet, bleka öron och nos etc.
Eftersom den här tråden är så pass ny så lånar jag den istället för att skapa en ny.
Min förmodligen dräktiga, rosslande råtta med (antagligen) kronisk nästan-lunginflammation dricker enormt mycket. Hon kan sitta non-stop och dricka i tio minuter. Ja, jag tar tiden..
Hon är inte överviktig och rummet har inte för varm temperatur. Hon ser inte uppsvullen eller tjock ut, annat än att hon antagligen är dräktig. Vilket foder hon hade innan hon kom till mig vet jag inte, men hon fick nog inte så mycket av det i alla fall.. Men det var någon sorts billighetspellets eller grejor.. Trötthet uppvisar hon definitivt. Hon är ca 2-3 månader.
Om det är njurproblem eller diabetes, vad kan man göra då?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
En råtta som dricker mer kissar ju även mer - vattnet måste ju ta vägen någonstans. Det måste man ju kolla på. Det första jag skulle göra med en råtta som dricker väldigt mycket är att kolla så att vattenflaskan fungerar optimalt. Övriga råttor kanske inte bryr sig sååå mycket om en rasslig flaska, men om den inte fungerar som folk kan en dräktig hona mycket väl märka av det mer med tanke på allt vad dräktighet innebär. Jag hade också ställt in en skål med vatten, alternativt en sådan man hänger på gallret, för att försäkra mig om att törsten inte beror på felande flaska.
Vanligast är njurfel på hanar och då i synnerhet äldre, men givetvis kan det förekomma hos honor också. Det ska väl gå att mäta proteiner/ämnen i urin och liknande för att bekräfta sjukdom, mängder som behövs vet jag inte så där behöver man kontakta veterinär för att rådgöra. I övrigt är det njursnäll kost som gäller, bara att googla (samma för råttor som för människor, så ta lite tips därifrån om d inte hittar specifikt för råttor).
Det är inte så att din råtta dricker sällan och när råttan dricker så dricker den väldigt mycket? det gör båda mina damer.
// Stephanie och hårbollarna 
#34 Vattenflaskan skall vara okej. Jag har bytt runt alla jag har och hon hade samma beteende med alla. Jag testar själv med fingret ofta så att den fungerar.
Jag skall googla på njursnäll kost, tack! Kanske får ta henne till vetten igen också och kolla om det verkligen är det då. Tack! ^^
#35 Nej, hon dricker ofta och mycket. :/
#6 Kissar hon mer än vanligt?
#7 Inte så at jag har märkt det, men allvarligt talat så vet jag inte. :/ Jag skall hålla ett öga på det.
Misstänker att min ena tant här hemma hade njurproblem. Hon gick ner i vikt, drack extremt mycket, kissade väldigt mycket och tyvärr lapade hon även i sig det under den sista tiden. Jag gjorde allt för att hon skulle ha det så bra som det bara gick men till slut så fick hon hjälp att somna in ho veterinären. Kändes mest humant :(
Det kan som sagt vara extra viktigt att rådgöra med veterinär om detta, i och med att hon troligen är dräktig.. kanske denne bättre kan nämna en lämplig diet så att både hon och ungar får i sig allt de behöver. Rekommenderar inte att man chansar och experimenterar på eget bevåg, om något som kan vara så pass allvarligt.
Kom ihåg att nämna det för eventuella köpare till ungarna, att om honan drabbats så kan hennes ungar vara mer benägna (och som sagt drabbas hanar i större frekvens än honor, så att alla som köper verkligen förstår vad det innebär).
graviditetsdiabetes fast hos råtta kanske? Händer ju människor och bör ju kunna hända djur också.. fast bara spånar lite nu ^^
#10 Tack! Vi skall i så fall ta henne till vetten igen så snart som möjligt. ^^ Hon börjar bli van. ;)
Jag vet ju inte hur många ungar hon får, men just på grund av hennes hälsoproblem och att fadern till kullen antagligen är hennes bror och att hon är massavlad och har nedsatt immunförsvar och Gud vet allt tänkte jag försöka behålla alla bebisarna själv. Dels för att jag vill vara hundra på att generna inte sprids vidare vid oplanerade (eller planerade av mindre pålästa) parningar, och dels för att de antagligen kommer vara sjuka och kortlivade. Går det inte att behålla alla skall jag självklart informera köpare om de problem som med stor sannolikhet kan dyka upp. ^^
Min pojke är normalstor i kroppen, har ganska mycket hud (som gör att han ser tjock ut när han sover), men är inte tjock (han träffade uppfödaren för en vecka sedan, när jag köpte en till råtta, som sa att han var mycket fin i kroppsformen). Han är ca 6 mån gammal och kastrerad.
Det är inget fel på vattenflaskan, det har jag kontrollerat. :-) Han kissar mycket också, eftersom han dricker mycket - kanske är det inget konstigt…
Två andra beteenden jag lagt märke till hos honom är att han är mycket slapp i kroppen - han är helt avslappnad när man lyfter honom, vilket iofs kan tyda på att han är en trygg råtta (det är så jag tolkat det). Men häromdagen såg jag hur han skulle hoppa ner från en hängmatta, och han såg slapp ut i landningen, som om han inte riktigt tog emot sig själv.
Sedan låter han även "täppt" ibland. Jag har lyssnat på hans mage, och det verkar inte vara rossel där inne - täpptheten/blockeringen verkar finnas i näsan.
Har funderat på vad det kan bero på, och han har ofta ett irriterat öga (vilket jag tror beror på att hans bror hela tiden ska putsa honom PÅ ÖGAT med tänderna. Brukar försöka komma på honom när han gör det och säga ifrån…). Kanske kan vätska från ögat åka ner och blockera näsgången på något sätt?
I övrigt är han frisk - det är just drickandet, ögat, och det ljud som ibland dyker upp. Och om hans slapphet i kroppen kan vara något negativt, eller om det bara är hans personlighet som är sådan.