Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 557 ggr
Sathalie
1

Röda ögon, färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon får jag hem två nya flickor och jag längtar så jag knappt kan hålla mig.

Men jag är lite förvirrad angående den ena flickans färg. Jag vet själv att hon är en roan. Men som det ser ut på nuvarande färg så hade jag trott att hon var Black. Men har för mig att de inte får såpass ljusa ögon? (har hört mig för med nuvarande ägaren och hon har röda ögon. Inte bara rubin.)

Så om det nu inte är en Black. Vad kan hon då ha varit? :) Väldigt nyfiken på detta.

hus-musen
0

Hon ser blå ut på min skärm så jag skulle ha sagt att hon är en blå roan. Blixten kan ju luras så ögon ser ljusare ut än vad de är. Men en bild när hon var yngre och inte blekts så mycket är ju bättre :)

Qui dormit, non peccat

Sathalie
0

#1 Jo självklart gör ju blixten sin del. Men ägaren säger att de definitivt är röda. ;D

Ja hon är ju runt 8 månader gammal. Men jag har en black roan här hemma som inte alls har liknande ögon. Är det mycket skillnad i ögonfärg mellan blue och black?

Sathalie
0

putt

Fjordell
0

En av mina honor är en blue roan, hon har dock ett rött öga och ett rubinöga, hon är alltså en odd-eye. Men rubinögat ser precis likadant ut som ögonen på den honan som är black roan. Vad jag vet kan inte roan ha svarta ögon, utan de har bara rubinögon, som ofta blir lite ljusare med åldern.

Den blå råttan på bilden ser definitivt ut att ha röda ögon.