Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 519 ggr
Gia91an
0

Normalt vid introducering?

Jag har nu introducerat två bebbar som vi ska behålla till vår ena hane och jag undrar vad som är normalt beteende vid introducering?

Den vuxna hanen kan ligga och mysa i sitt hörn i flera timmar med bebbarna lekandes uppepå honom, men helt plötsligt ska han "sätta dem på plats" och lägga dem på rygg och lukta dem mellan benen… Han gör detta flera gånger om dagen och bebisarna piper självklart i protest men inte så att man tror att det är särskillt farligt, bara möjligtvis läskigt.

Sen när han luktat och slickat på dem så "hoppar" han med frambenen på dem, det ser ut som att han kitlar dem… Om ungarna springer iväg kän han bita tag och lyfta tillbaka dem- så som mamman gör. Alltså inte hårt (om de inte håller fast sig då).

Jag kan ju tillägga att det aldrig blivit hål eller så förutom ett superlätt rivsår (jag fick verkligen flytta på pälsen för att se det) på ryggen på en av bebbarna, förmodligen från en klo…

Jag kan ju nämna att jag har läst introduktionsartiklarna och hur många trådar som helst om ämnet, men jag har inte varit med om det själv så jag vet liksom inte vilket som är normalt!

Den vuxna hanen är inte uppburrad, han fnyser inte, han gör inte utfall mot kön eller strupe om det inte gäller att slicka dem mellan benen, och han knastrar inte argt… Faktum är att han aldrig bitit någon, inte ens i trängda situationer. Vi har dessutom tagit det lugnt med introduktionen nu och de har träffats ibland timmavis först på neutral golvyta, sen bord, sen till sist i buren där de varit i två dagar förutom natten då vi inte kan hålla koll…

Vi funderar på att låta pojkarna stanna i buren inatt men vet inte om "nerläggandet" och så är normalt? Och om de fortsätter länge så? De verkar liksom trivas bra ihop förutom dessa gånger då de ryker ihop och blir nedlagda… Och jag är antagligen mest hönsmammig…. :/ Vi har som sagt gått väldigt långsamt fram och det har ju gått bra… Vi vill ju liksom inte stressa dem!

Hur tycker ni det låter? Har ni tips? Vågar man låta dem "sova över"?

chade
0

Jag tycker att det inte låter som någon fara alls att låta dem sova över ;)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

darkness
1

Han kanske har moderkänslor o.O och i ena stunden är de jobbiga för honom och i nästa vill han ha dem hos sig? :s

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Gia91an
0

1# skönt, ska se vad andra svarar med!

2# men han verkar inte bry sig alls om att de busar eller bråkar och kliver på honom, tvärt om är han gladare än på mkt länge liksom…

Men det är som att han kollar om de fortfarande är hanar… jag menar, det kan ju ändrats den senaste timmen :O

Trollhund
0

Om jag har förstått det rätt så är det ett sätt att göra rang på. Alltså att tvinga den andra att bli luktad på, och i det här fallet får könet agera känsligt område som frivilligt visas. Ungefär som när en hund visar sig underlägsen så visar den strupen.

Jag fick ju två nya töser för ett par veckor sedan och det var ett himla luktande i början och mina skruttar klagade mycket. Men det var aldrig något bråk, bara lite svårt att hitta en ledare. De kan fortfarande få för sig att göra så där ibland om jag haft någon ute själv. Det är liksom bara rumpan och könet som är intressant att lukta på.

Han kan helt enkelt känna att han behöver visa att han är högst i rang ibland. Mina låg och gosade tillsammans för att plötsligt göra så där. Småtingarna (som faktiskt var 4-5 månader) tyckte att det var lite otäckt i början. Men det gick över som sagt.

Gia91an
0

4# Jo men precis, det är vad jag har tänkt med, det är bara så läskigt när man inte sett det innan liksom… Och de piper ju och protesterar, men låter inte som hjälpskrik liksom…

Ninja
1

Beteendet med frambenen som du beskriver är en doftmarkering som dominanta råttor gör. Introduktioner kan ju se väldigt olika ut beroende på råttor, men att de vänder på de nya och luktar är normalt.

Gia91an
0

6# Är det något att vara orolig för? Jag vet att han doftmarkerar men ska det vara så?

hus-musen
0

#7 Nja, en dominant råtta doftmarkerar, men för det behöver det inte betyda att han är farligt överdominant. Allt beror på hans övriga beteende. Men visst är det en sak man bör hålla ett öga på för att se hur det utvecklas.

Qui dormit, non peccat

Ninja
1

Nja, jag har aldrig varit med om att de doftmarkerar på andra råttor på det viset. Däremot kan äldre råttorn gärna kissa på nya, yngre, och det är ju en doftmarkering i sig. I och med att han inte visar andra tecken på dominans (överdriven sådan) så behöver du ju inte göra något nu, bara att du håller koll på om de yngre blir stressad av hans beteende (om de blir rädda bara av att se honom, typ) eller om han börjar rida på dem och så.

Är du orolig så är ju det bästa du kan ha dem ihop en hel dag under uppsikt, innan du låter dem vara tillsammans en hel natt utan uppsikt. Men som det låter så bör det inte vara någon fara, kan ju dock givetvis inte säga säkert eftersom det är svårt att avgöra genom beskriven text. Dock, i och med att han inte är uppburrad och surig, så bör det gå bra. Visst finns det råttor som verkligen inte bryr sig ö h t om nya, men de flesta dominerar lite genom att vända på rygg och tvångsnosa, helt utan att vara elaka eller överdominanta.

Gia91an
0

8# Han har aldrig verkat överdominant innan faktiskt :O Och eftersom att han inte gör allt det andra som en aggressiv råtta gör så blir jag ju liksom fundersam :O Faktum är att jag alltid sett han som fruktansvärt lugn och trygg… Speciellt i buren… Och han verkar så sjuuukt glad över att få sällskap :O