Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 541 ggr
Enkeli90
0

Hjälp! Hon bara biter sönder!

Hej!
Har ett litet problem med min ena råtta.
Hon biter på precis allt, förutom det hårda brödet som hänger i buren..
Jag tycket att det är jätte tråkigt, eftersom jag inte haft detta prob innan och antar att det är en ful ovana…
Mina tre råttor kommer ut dagligen och då har de en yta på 56m².
Buren är stor och har massor av spännande saker. Varje vecka ändrar jag om i buren efter städning.

De två yngsta råttorna är syskon på 7 månader och båda gallerbitare.
Nu har den ena börjat bita sönder alla hängmattor, så de ramlar ner. (hon gör detta när hon ligger i hängmattan).
Jag har provat med att lägga tidningspapper, kartonglådor och annat som kan sysselsätta henne, men det funkar inte.
Såg att någon tipsat om diskmedel, men är det verkligen bra? Har funderat på ättika för det luktar ju förfärligt?!

Har ni några tips?  :) /Enkeli

darkness
0

Sett att några här inne har använt t.ex tabasco på sladdar m.m. för att de inte ska tugga på dem. De kan du nog testa :)

Men tror att du kan få bättre svar av någon annan ;)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

hus-musen
0

En del gnager för att de inte är tillräckligt stimulerade mentalt, de kanske behöver aktiv träning i form av agility tex.
Andra gnager för att det är en dålig vana, gallergnagande liksom barbering kan även gå i arv. En råtta som gnager kan även trigga andra råttor till samma beteende.
En del råttor gnager helt utan rimlig anledning.

Just honor kan vara gnagmonster.. 
Starka saker som tabasco eller äckliga saker som diskmedel kan funka. Stopp-och-väx för naglar har en del använt med framgång.

Qui dormit, non peccat