Hur ska man vänja råttorna?
Hej! Har precis fått hem mina råttbebisar, men de vill helst ligga i röret och sova,hur ska man vänja dem vid en? Och, är det okej att mata dem med äppelbitar och spagetti? Hade iget hemma just nu, men, vad brukar ni ge era?
Mvh
I can't drown my demons, they know how to swim.
Jag brukar ge grönsaker, frukt, matrester, ja allt, så länge de tål det ;) Det finns en bra matartikel här; Såhär matar Terato tror jag den heter. Äpple och spagetti går utmärkt.
Du ska vara med dem mycket, ha dem i tröjan, prata med dem, greja i buren osv. Jag tror det finns artiklar även om det….
Kolla under "vanliga frågor", där finns svar på nästan allt! :D
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#1 Vad fint du skriver xD Trött? :D
Okej :) Men de har inte rört maten, bara släpat in lite spagetti i rören som ligger kvar där nu,beror det på att de är blyga eller nåt såt?
#2 Ja, haha det kan man säga…. ska nog gå o lägga mig nu x)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#3 Dom kanske är lite blyga/osäkra. Hur länge har du haft dem? Mina råttor brukar mest äta på natten, så imorgon har dem säkert ätit upp :)
Är det små råttor eller tonåringar? Hur gamla är dem?
Är de typ 8 veckor är det ju liksom bara att ta upp dem och gosa med dem… gör man det ofta vänjer de sig… det är ialla fall så jag gjort… Och det har fungerat superbra på mina…
Är de större så finns det superbra artiklar här på Rif om hur du ska tämja dem, gör som Virkan sa och kolla vanliga frågor!
Jag hämtade dem idag :) De är 10 månader ungefär.
Men nu undrar jag också,kan man ge de typ råttblandning? För jag fick det med av förra ägaren, det står på paketet att det gör så att bajset luktar mindre,pälsen och tänderna blir bättre och råttorna blir aktivare
ojjdå.. gå då efter artiklarna i vanliga frågor som passar bättre än det jag sa! De är ju inte alls små då utan nästan fullvuxna!
Ja det kan du, men inte bara… Även om det är sålt i djuraffär är det ganska mkt i den som inte råttorna behöver, sen saknar det säkert något ämne de behöver. Om jag var du hade jag gjort såhär:
Gå in på artiklar och kolla den som heter: Såhär blandar Terrato, och ha den blandningen som bas, sen gör jag så att jag blandar i en liten del "köpefoder" i den då jag också fått det när jag köpt råttor och så….
Sen måste de ha färskfoder också varje dag.. Bara att ta lite rester av det man ätit under dagen och ge det till råttorna… I Artiklar finns en artikel som heter: Vad du inte ska mata dina råttor med! läs den, den är superbra och ganska bra riktlinjer!
Råttors bajs luktar oftast inte mkt alls. Bara om de får fel foder. det är min erfarenhet!
Det kommer säkert droppa in fler superbra råd… Och säkert någon som kan länka också!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Okej:) men de är rätt små nu,trodde att de skulle vara större som fullvuxna:Omen kan man fortfarande lära dem tricks?
Du kan lära dem trix ifall de är villiga att lära sig… är väl inte alls alla som kan det och man ska väl helst börja att lära dem när de är små… men det går kanske…
Råttor är över lag inte superintresserade av trix, utan det är en liten skara… ^^Men man får väl försöka motivera dem med något de älskar, typ leverpastej!
9# Tack!
Är de tama över huvud taget, eller rädda/spattiga? Då behöver de få upp sitt förtroende fö sig rejält innan du kan träna tricks.
Mina tips, om de är otama, är att inte ha allt för mycket inredning i buren. Mat och vatten såklart, något hus, en hängmatta, någon träbit att tugga på om de vill nöta ner tänderna.. det finns två syften med den bristande inredningen; det ena är att det är DU som blir intressant och spännande, så de söker sig till dig. Råttor är nyfikna och vill aktiveras, så de kommer tröttna på buren. När de söker sig till dig är du redo med något gott.
Det andra syftet är att om du behöver få tag i dem så blir det inte så krångligt. Ligger de i ett rör tex kan det vaa svårt att få ut dem, och när du försöker få ut dem kan de blir skrämda och rädda för dig. Så de måste vara lätta att komma åt.
Lägg hellre en tidning över hängmattan i så fall, så de ändå har ett märkt, tryggt krypin.
Och framför allt; ha inte för bråttom! Stressar du dem så kan du få gå två steg tillbaka i tämjningen i stället.
#10 Hel fullvuxna är de ju inte vid 10 månaders ålder, men de kommer väl inte växa så mycket mer. Att de är små kan ju bero på generna, men även vilken kost och motion de har fått under sitt liv.