Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 442 ggr
Ruzicka
0

Både han- och honflock

Jag har sedan tidigare 6 pojkar, och har skaffat mig två honor också. Jag tänkte ha båda burarna i vardagsrummet, som också är det rum där de får springa fritt 2 timmar per dag. Men, jag har läst att råttor kan para sig genom burgaller.. så hur löser man det rent praktiskt? Hur kan man ha honorna springandes i ett rum med en hanbur, och tvärtom? Hur gör ni?

Jag skall köpa en Furret Tower om en vecka till hanarna, och alternativet blir ju då att stänga av den undre våningen när honorna är ute och springer.. fast de kan ju fortfarande klättra upp på burens utsida. Det går ju inte direkt att ställa en FT på en ställning… Det skulle nog gå med honburen, men det blir fortfarande otympligt.. Oj vad rörigt det blev, men ni förstår kanske vad jag menar.. Men ja. Hur löser ni det?

Är det något annat jag bör tänka på, som ägare av en han- och en honflock?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Fjordell
0

Jag har en FT med honflocken uppe och de två hanarna nere. Dock tillfälligt då jag ska skaffa en till FT så de får varsin. Jag har en lucka öppen åt gången och jag oroar mig faktiskt inte särskilt mycket för att parning ska ske genom gallret, då jag tror att risken för det är ytterst liten. Dessutom är flocken som är ute inte intresserad av att vara på buren alls, eller ja, ibland klättrar de väl, men oftast om de är påväg in igen.

[Glimmersråttor]
1

Man har burar med en gallerbredd på 1 cm. Då kan de inte komma in i varandras burar.

Vad är det för gallerbredd på en Furret Tower?

Om hanarna kommer nära honburen är risken stor att honorna biter hanarna eftersom honor är revirbenägna och inte vill ha några "inkräktare" utanför buren.

Man sätter något skydd runt omkring buren så de inte kan klättra upp på varandras burar.

* Var noga med att räkna in alla råttorna som du haft ute innan du tar ut nästa flock.

* Se till att de inte kan öppna burluckorna.

* Kontrollera burbottnarna varje dag så att de inte har gnagt hål i burbotten så de kan ta sig ut den vägen.

Ruzicka
0

#1 Jaha! Det låter ofta som att det är en rätt stor risk tycker jag. Eller så är jag bara mästare på att missuppfatta saker… >.<

Oroar jag mig i onödan kanske? Hm.. Det vore ju onekligen enklare att slippa joxa med att stänga av burdelar/flytta ut burar ur rummet..

Ruzicka
0

#2 Tack så mycket! ^^ Jag googlade lite snabbt och hittade 15 mm som galleravstånd på en FT, om det stämmer vet jag ju inte. Är det för stort? Pojkarnas nuvarande bur, som kommer bli flickornas om en vecka, har 12 mm galleravstånd. Det måste väl ändå vara litet nog?

Hm, vad hade man kunnat göra skydd av? Det måste ju vara rätt högt då råttor väl kan hoppa nästan en meter om de verkligen vill? Jag har iaf sett mina hoppa mycket högt..

Edit: På zooplus står det att FTn har 14 mm galleravstånd.. så det ligger väl däromkring. ^^

Afrejd
0

Jag har honor i en ft nu och om några veckor ska jag dela av den o ha hanar i andra delen. Kommer ha honorna längst ner. Har man dom längst upp är risken stor att dom gnager sig ner till hanarna då honor är mer gnagiga än hanar. Det är ju två bottnar i en ft en med ett hål och en hel. Den med hålet kommer jag sätta längst ner så att hålet är ner mot golvet så att säga och sen sätta något tungt över så OM dom skulle flytta tunga saken över kommer dom bara till golvet och inte till hanarna :)

Afrejd
0

Hur jag ska göra när dom springer fritt får jag se. Oftast är dom i soffan med mig :)

Ruzicka
0

#5 Smart med att ha hålet i bottnen! ^^

Men jag har ju en annan stor bur, och anledningen att jag skaffade en FT från början var ju att gubbarna skulle få mer utrymme. Så att tränga in två flockar däri, tror jag ändå inte att jag gör. Men tack för tipsen. ^^

#6 Mina män är alltid i soffan med mig också, men jag kan ju inte lita på att de gör samma när det finns snygga honor i närheten.. ;)

Fjordell
1

Det är till och med bara 1,4 cm gallerbredd på FT. En normalstor unge på 6 veckor kommer inte igenom gallret på den. Jag har haft ett par småttingar här och ingen har tagit sig ut.

Jag hade dock aldrig vågat ha honor och hanar i en FT om jag hade haft gnagiga råttor. Men nu har jag turen att mina råttor aldrig gnager på buren någonstans, inte heller på inredningen. De har alltid tillgång till gnagmaterial, så de håller sig till det! :)

Jag måste ha världens snällaste råttor, för de gör aldrig något mot hanarna eller mot någon annan råtta. Sniffar är det enda de gör, och ja, en gång såg jag att en av mina honor försökte komma åt ena hanen genom gallret för att tvätta honom, men det gick inte så bra haha :p

Jag har då aldrig hört om någon som råkat ut för en parning genom galler, bara hört människor som är oroliga över det, men aldrig att det faktiskt hänt.

[Glimmersråttor]
0

#4 Bebisar kan försöka klämma sig ut mellan 15 mm, och riskerar att fastna mellan burgallret, men vuxna honor bör inte klara det.

Kanske vind/läskydd eller liknande?

[Glimmersråttor]
0

Parning genom galler tror jag inte är möjligt, men om gallerbredden är för stor kan honorna ta sig in till hanarna och para sig.

Ruzicka
0

Tack så mycket för er hjälp! Då behöver jag inte oroa mig, men jag kan ju hålla ett extra öga i början och se om jag behöver bygga någon sorts skydd, av olika anledningar. ^^

#8 Mina gubbar är likadana, inte ens ett enda märke har ja sett på någonting i buren. De gnager inte alls. Inte honorna heller. Det känns skönt att slippa oroa sig för det, men självklart skall jag ändå kolla var dag så att burarna är hela. ^^