Dricker överdrivet mycket...
Min lilla rosselråtta (som vi förövrigt har bestämt ska få en tripp till veterinären en sista gång och få medicin, hjälper inte det får hon leva så länge som möjligt) dricker något enormt mycket!
Det är alltid hon som dricker när det låter. När de var mindre såg man knappt att någon hade druckig när man bytte vatten efter en dag, nu är kanske en halv cm uppdrucket. Har de vart ute och jag sätter in dem i buren går Belle alltid och dricker det första hon gör. Issa kan lika gärna gå och lägga sig utan att dricka.
Hon är ca. 7 månader om det spelar roll. Är det "bara" pga. hennes rossel, eller är något annat knasigt?
EDIT: Jag kom och tänka på en sak. Belles andning är lite mer ansträngd än Issas, kan det göra at hon blir tröttare och behöver mer vatten?
Kissar hon onormalt stora pölar också?
Är hon svullen på magen?
#1 Nej och nej 
Är det varmare än vanligt där buren är, eller i rummet?
För det kan ha en bidragande faktor!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 Det är ju möjligt, eftersom det börjar bli varmt ute. Men då borde jag se Issa dricka lika mycket som Belle.
Jag borde sitta vakt någon dag och hålla räkning på hur många gånger och hur länge båda dricker… ;)
Jag kanske bara får acceptera att det är min lilla sjukling? :(
Jag kunde märka på mina råttisar när de fick rossel, som sedan inte gick att bota, att de orkade knappt äta. Att bara andas för dem var som att springa ett maraton och om du springer vill du först och främst ha vatten för din torra hals. I vilket fall så började dem att dricka mer och äta mindre. Kan det vara samma för din lilla tjej?
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#5 Hon äter fortarade lika mycket, men det kanske är en början…
Det beror nog på hur dålig hon är/blir :) Kan också bero på att det har varit varmt ute, mina har druckit mer än de brukar bara pga det. Men har det hållit på länge att hon dricker mer?
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#7 Jag kom nog att tänka på det för kanske… 2 veckor sedan? :)
Hmm, då var det ju inte jättevarmt. Ja nu har jag inget mer förslag tyvärr. Det kan ju även bero på dåliga njurar eller diabetes, om hon är överviktig och får mycket sötsaker men det skulle jag inte tro :)
Har för mig att det är ganska vanligt med njurproblem bland råttor?
Jo men brukar inte det börja i lite äldre ålder och vara vanligare bland killar? det är därför jag inte får ihop det. Det är väl inte uteslutande dock.
#4 Du kan testa att minska mängden kolhydrater i maten för att se om du märker någon skillnad på hennes drickande.
#12 Abselut ^^
#9/10/11 Nä, överviktig är hon inte. Ligger runt 350 gram. Vad händer om det skulle vara njurproblem?
Finns speciella tillskott som minskar påfrestningen för njurarna :)