Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 343 ggr
woollo
1

Karantän vid transport?

Hej.

Undrar lite hur ni gör med karantän.

ser att ni hjälps åt att transportera råttor och vad jag förstår är det då olika råttor från olika ställen i samma bil.

Hur ser man på karantänen då?

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande

zickan
0

Finns två saker att ha karantän ifrån. Virus=luftburet, dvs vad du än åker med för transport medel där det kan ha funnits inom kort eller finns andra råttor så är alla troligen redan smittade. Vissa saker kan sitta i en persons kläder upp mot 4 timmar ev mer.
Bakterier=kontakt smitta. Och den är lätt att hålla karantän ifrån. Enklast är att välja burar som har rätt skyddande kanter. Inte ha burarna tätt på varandra. Är man osäker på någon transportbur så sätter man den så långt man kan ifrån allt annat. Typ att man har den buren i famnen eller vid fötterna längst fram och resten uppdelat på bagage och baksäte. Beroende på mängden man har med sig.
Själv är jag mer petig på andras djur än mina egna när jag hjälper till med transport. Käns som jag har ett stort ansvar att göra allt jag kan för andras djur. Mina egna kommer ofta i andra hand.

Men mest av allt. Jag rör inte andras djur om jag inte känner behovet av måste. Kollar till så de har vätska och mat. Men försöker undvika hantering som kan leda till att jag för smitta vidare till nästa bur. Är man smart har man handtvätt med sig på resan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

woollo
1

Tack. men då finns det ju alltid en risk för virus om man samtransporterar, det kommer man ju inte ifrån. Hur resonerar man då?

eller skyddar sig emot?

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande

zickan
1

Går inte att skydda sig helt. Då ska man nog åka egen bil eller någon som bara tar de råttorna från en plats och inte ha med några andras råttor eller umgås med några andra råttägare inom 4 timmar att man hanterat sina egna. Akta tåg.

Gäller det samma om man umgås med en kompis som har råttor. Då ska man inte åka hem till sina egna inom 4 timmar. Annars kan man bryta luftburen karantän.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.