Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 753 ggr
[Myraan]
2

Slicka på fötterna efter putsning

En fråga som har dykt upp i mitt huvud många gånger är varför råttor alltid slickar på fötterna efter att de har putsat sig i pälsen?

Någon som har ett svar på min ganska onödiga fråga? Haha, kan inte sluta tänka på det varje gång jag ser det.

Elinisa
0

Det kanske bara är följande steg i putsningsritualen, efter pälsen..? :-) Jag tvättar också fötterna det sista jag gör då jag duschar eller badar. Varför vet jag inte.. Det känns naturligt& logiskt på ngt sätt.. Kanske inprogrammerat i den genetiska koden, sen urminnes tider, av någon okänd, -men säkert viktig(el iaf vettig) anledning..? :-D

Virkan
0

Dom kanske tycker att fötterna också borde vara rena och fina, som pälsen!

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

DuBetMig
0

Tänker att de först putsar pälsen (med hjälp av tassar) och blir då smutsig o tvättar tassarna det sista de gör - för vem tvättar inte händer när man blivit smuttsig ? :D

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Sathalie
0

Min bebis Silver slickar av fötterna efter varje putstag han tar :)

[Myraan]
0

Ja ni, det är konstigt, men gulligt är det! Sathalie, det gör mina också, typ efter varje eller varannan putsdrag.

Sathalie
0

#5 haha. Ett tag började jag undra om de åt upp eventuell ohyra. Men det verkar föga troligt eftersom många andra är med om det xD

Miss Lalona
0

Mina petade öronen med baktassarna och slickade sedan av vaxet…sedan ville dem ha pussar :P Tror att det är som resten säger, tassarna blir ju smutsiga när man rengör med dem så då slickar de av smutsen.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Myraan]
0

Jo jag antar det :) det ser ju så roligt ut när dom sitter och putsar sig med fötterna, sedan slicka av fötterna och fortsätta. Om och om igen :)

Elinisa
2

Ja det är klart! Så måste det ju vara! Att de tvättar tassarna flera gånger under tiden de putsar sej tänker jag också är för att smutsen som hamnar på tassarna, då de tar i pälsen när de putsar, inte ska hamna tillbaka i pälsen igen. (Annars blir det ju som om man skulle kamma håret med en smutsig kam..)

Det är ju väldigt logiskt.. Menar så gör ju vi människor också, ungefär.. Tänk själv om man ska tvätta sej tex under armarna. FÖRST tvättar man händerna för att inte transportera massa baciller& smuts till under armen. Sen tvättar man under armarna. SEN tvättar man händerna igen. (För det skulle vara lite äckligt att gå& tex laga mat el skaka hand med folk direkt efter att ha tagit under sina armar, mellan tårna el andra hmm…ställen. Haha.) 

Nu när man börja tänka.. TUR vi människor slipper tvätta oss som råttorna! Tänk att ta av sej sina väl använda arbetsskor efter en lång arbetsdag& tvätta fötterna….med tungan! Bläurk! Va äckligt! Hahaha! xD Nä, ursäkta! Vad jättedålig humor! Är nog verkligen dags att gå& sova nu! :-D

Fjordell
0

Katter gör ju precis likadant, och de är båda väldigt renliga djur. Så ja, det är klart de tvättar tassarna :)