Goa'uld kullen, ny tråd :D
Igår var bebbarna 3 veckor gamla och det är snart dags att separera pojkarna från Gwennie och de andra flickorna.
Vi har introducerat pojkarna för både Sion (pappan) och farbror Teal'c. Sion och Teal'c sitter i separata burar sen för ett litet tag sen så vi skulle se vem som får vara barnvakt åt bebbarna tills majoriteten skall flytta…
Introduktionen med Teal'c gick bra, även om han var hoppig och inte kunde låta bli att kontrollera om pojkarna var pojkar eller ej… Sen blev dock Teal'c lite spänd så vi avslutade intron… Jag vet inte om de kommer få sitta med honom faktiskt… Vi ska prova igen om ett tag och se om vi kan sätta någon där…
När vi introducerade med Sion så kontrollerade han också om det var pojkar… men där var det SSÅÅÅÅ avspänt… de gick runt, pussades, gosade lite och till slut la sig i en hög och bara myste alla 8… Sion har vi introducerat 3 gånger med bebbarna nu och han har varit jättebra hela tiden… Känns så bra att veta att han funkar bra med dem!
Alla bebbarna äter vanlig mat nu förutom mjölk, jättesöta är dem! De får gröt varje morgon som alltid är uppätet till kvällen då de får färskmat. De har självklart fri tillgång till Torrfoder som är hemmablandat men det är inte lika gott!
(jag har ingen aning om varför texten blev stor och kan inte ändra… men ja)
Nu dricker de även ur vattenflaskan vilket jag verkligen gillar!
Alla är för övrigt supersociala och det kommer komma upp personbeskrivning med bild senare i veckan… När man tar upp dem så börjar de tvätta sig och sen knastra efter en liten stund… Alla är supertrevliga individer och jag känner att hittills har jag verkligen lyckats med denna kullen på alla sätt… Jag kunde inte vara gladare!
Kan också tillägga att dag 14 vägde alla runt 40 gram styck… nu idag väger den som vägde mest 90 gram!
För tillfället är Nirrti, Ra, Heru-ur, Apophis, Cronus, Baal och Osiris tingade… Är någon intresserad kan de pimma mig, men inget säljsnack i tråden… :)
och här kommer lite bilder från pappamys-stunden!
Söööta!!
Är dom lite över tre veckor nu? Varför ska du sära på dem så tidigt? Jag ska sära på mina när de är 4,5 veckor… :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Därför att det märks att de börjar bli könsmogna faktiskt… Tror inte det är någon fara en så länge, men ska sära nästa gång jag tvättar burarna och det blir snart… :)
Sen märks det på Gwennie att hon tycker det börjar bli jobbigt… Det är ganska så svårt för henne att dia och en del vill BARA dia hel tiden… xD Och som sagt, alla äter ju vanlig mat även om en del föredrar mjölk… en del andra som Ra äter nästan bara vanlig mat^^
#8 Men även om mamman tycker är jobbigt så behöver ju ungarna fortfarande mamman..
Du kan väl vänta tills dom åtminstone är 4 veckor, det är då dom blir könsmogna så 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Längtar starkt efter fler bilder på Apophis (a)
9# Kommer som sagt vänta så länge som möjligt… ^^ Vill nog hinna med en intro till innan med faktiskt… så att de känner varandra^^
Sathalie, det kommer fler i veckan! De är verkligen supertrevliga råttor hela bunten!

#8 Det är mer eller mindre omöjligt för dem att bli könsmogna så tidigt som vid 3 veckor, ytterst få är könsmogna vid 4 veckor. Majoriteten är könsmogna när de är 5-6 veckor. Så du kan låta pojkarna gå med mamman längre iaf till 4½ veckas ålder.
Mamman avvänjer ungarna när de är redo för det.
Qui dormit, non peccat
12# ja jag kan ju inte veta hundra just nu att de är könsmogna, bara att de har börjat jucka på varandra…. ;) såå ja… Men som sagt de får vara där ett tag till… såg just att de är 4 veckor gamla på fredag så jag har visst räknat fel^^
Det komiska är att jag vill få allt så rätt som möjligt när man hört om folk som inte separerat ungarna och så har de fått bebbar när de själv varit små… :P Men mamman diar dem inte alls lika mkt längre…
Men det löser sig ska ni se :D
Men det är ju bra att veta att de inte BORDE vara könsmogna riktigt än i alla fall :)

#13 Låter mer som vanligt bäbisbus.. Är väldigt tveksam till att det ska vara någon form av könsmognad.
Känner ingen uppfödare som särar på ungarna före 4½ veckors ålder, och de har inte fått några ungar på ungarna heller.
Qui dormit, non peccat
15# Good, då vet jag det… Jo de busar ju för fullt i övrigt, visste bara inte om det var bus eller riktigt nu^^ Uppfödaren (oreggad dock) som jag har kontakt med brukar separera typ vid 4 veckor… Men de får vara i buren ett tag till, no worries ;)
Men de mår bra i alla fall och verkar tycka att allt är spännande! Och de trängs verkligen för att få komma ut ur buren! Det är så kul att se :D
Nirrti
Nirrti är en mycket social och trevlig flicka… Hon är alltid redo att hoppa upp i handen när man tar ut henne och börjar alltid knastra och tvätta sig ute… För att var flicka är hon jättesocial enligt min erfarenhet, och dessutom sockersöt^^ Även om hon är social och gosig så vill hon gärna undersöka allt som finns att undersöka!
Hon är tingad och jag tror det kommer bli ett suveränt hem åt henne med två äldre tanter!
Apophis
Är en trevlig men lite försiktigare pojke… Han vill gärna gosa och även undersöka omvärlden, men om det händer något oväntat (höga ljud) så springer han direkt tillbaka till mig för att ta skydd… Han vill gärna undersöka om man kan äta fingrarna så han småtuggar och slickar en väldigt mycket… Mycket sött :P han har ju blivit mycket hanterad och älskar precis som alla de andra att bara sitta i min hand och bli klappad^^
Apophis är tingad och kommer bli Blekingebo. :P
#18 Åååh min beeebis <3 Redan kääär.
Han är jättetrevlig!
#18 Åh fy vad hemskt, men ändå lite roligt.. min pojkvän om Apophis: "Man kan ju hoppas att han återuppstår lika många gånger från döden som sin namne." 
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#21 Det hade ju varit väldigt smidigt ;D Och jag hoppas att min bebis lever lääänge.
Cronus
Cronus är busungen i kullen… han ska vara överallt HELA tiden! Han ska tugga på allt och undersöka allt… Dessutom är han en liten retsticka.. :P Det ska alltid vara fart när det gäller honom… När man tar ut honom så är han dock som de andra godingarna och kan slappna av i famnen, även om äventyraren vill ner igen efter ett tag… Han är verkligen en supertrevlig pojk!
Han är tingad för närvarande, men jag är osäker på om spekulanten kommer kunna ta honom!
Såhär ser det ut om man försöker ta kort på Cronus, oftast iaf :P
#24 haha xD man riktigt ser lekfullheten lysa i ögonen på honom . Åh en sån sötnöt.
ehm… det där blev fel…
#23 Skulle det vara xD
Baal
Baal är kullens skygga pojk… Ja eller, han är bara inte lika översocial som resten av gruppen! Han är gärna lite försiktigare, och rusar inte direkt fram först när man ska gosa med dem… När man tar upp honom ligger han dock stilla och myser, så han gillar det. ^^
Han är annars en väldigt vacker råtta, men det kan jag inte fånga på bild med min mobilkamera :/
Han är tingad av samma tjej som Cronus är tingad av, alltså så är jag ännu inte hundra på om hon kommer kunna ta honom, men prelliminärt så!
Anubis
Anubis är en mycket nyfiken kille… Precis som Cronus så vill han undersöka allt, och kan därför smaka lite på en, men bara för att se om man går att äta… haha… Precis som de andra så är han lugn när man tar upp honom men vill gärna vara igång om han är på en oupptäckt yta! Han är en av dem som verkligen slänger sig på gallret när man kommer mot buren, och han tigger om gos!
Han är för tillfället otingad!
Osiris
Osiris är en upptäckarflicka som ALLTID hoppar ur buren så fort man öppnar! Det är mycket fart i henne och hon vill precis som Cronus vara överallt… Hon springer alltid fram och vill gosa när man kommer i närheten. I famnen är hon supertrevlig, supersocial och knastrar som en tok… Henne är jag riktigt kär i, min vackra flicka!
Hon stannar här^^
Sokar
Sokar är en av de som man kan ha ute i famnen i timmar och han bara ligger och myser… Han är väldigt lugn i handen, men desto "vildare" om man har honom på t.ex. ett bord! Han är en av busarna som gärna hoppar ur buren när man öppnar… han är också värsta klätterkungen! Ska man ta kort på honom så kan han dock aldrig vara still då telefonen är alldeles för intressant! Han är en pigg och trevlig individ!
Vet att man ser teckningen lite dåligt, men det är alltså han som har råttan på ryggen (Se Gwennies bebistråd).
Sokar är för tillfället otingad!
dubbelpost
Ra
Ra är den absolut intelligentaste i gruppen som jag uppfattar det. Han är också den som är mest mammig mot mig. Han ska gärna följa efter mig och vill gosa så mycket som möjligt! Han är alltid först vid gallret när jag kommer och var först med att börja hoppa ut och tigga gos… han är verkligen jättetrevlig och vill alltid vara med och sitta på min axel!
Dock är han en av de som är hopplösa att ta kort på, men slänger upp en bild.
Han stannar här!
Heru-ur
Heru-ur är en av de lite mer försiktiga pojkarna, gillar inte höga ljud. Han gosar gärna, speciellt om han får tugga lite kärleksfullt på mig. xD Han är ganska mycket precis som de andra faktiskt, ganska så lugn, mycket social och upptäcker gärna fast han tar det försiktigt!
Han är en av de råttor som är hopplösa att ta kort på!
Han stannar här!
Så nu är alla "porträtt" upplagda. Om någon är intresserad av någon av dem så är det bara att PM:a mig då de snart är leveransklara (när de är 6 veckor gamla) de är 4 veckor nu i fredags. :)
Undrar ni något är det bara att skriva, och ni får gärna önska bilder!
Jag är för övrigt så nöjd med den här kullen, med hur sociala och trevliga individer de är. Det har varit så kul att se dem växa upp och se vad de har utvecklats till! Och det är så skönt att allt gått så superbra! :)
Jag kommer förmodligen lägga upp fler bilder snart^^
Apophis - Cronus - Ra
Åh…. Sokar var ju också helt fantastiskt sööt….
Du gör mig överbefolkad :O
Ja Sokar är helt underbar han med :P
Nästan mer förälskad i honom än Apophis (a) haha. nej nu var jag elak… :(