Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1522 ggr
Thelondhil
0

bygga ihop burar

Jag tänkte fråga om det är nå som har ett tips på hur man kan bygga ihop två burar? funderar på att köpa två stycken och sedan på något sätt göra en gång eller liknande emellan dessa, någon som har nåt tips?

Louisette
0

Om du köper en bur med lucka i taket så kan du helt enkelt ta bort själva luckan och sätta fast det andra burgallret ovanpå den första buren :) Du kan använda buntband, ståltråd eller nåt annat för att sätta fast gallret i det andra, men var beredd på att nyfikna råttor kan gnaga igenom sånt. Fast köper du ett gäng buntband borde det inte vara några problem att byta de trasiga :)

Zakaraa
0

Jag hade 2 burar som #1 säger ovan på varandra Men buren hade ingen takslucka så vi klippte av gallret (och slipade ner  det vassa) och satte fast med stripes :P Använder den som extra bur.

Du ser hur den ser ut på bilden (bilden går inte att skicka, det blir fel på sidan så den kommer så snart jag kan ladda upp :P)

Tidigare tänkte jag att man kunde ha som du skrev, 2 burar bredvid varandra med en gång emellan men jag lyckades aldrig hitta något bra galler/gång som jag kunde sätta mellan burarna så det blev som jag skrev ovan istället ^^

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

sotlynx
0

Liten varning.. Använde buntband/ straps för några år sedan när jag hade måånga råttbrudar.. Det tog en halv natt innan dom tog sig ut. Hittade dom sovandes överallt på morgonen… Bland annat i kökslådorna, badrumsskåpet och i sängen.. Ståltråd är säkrast! :)

zickan
0

Ståltråd is da shit :-D

Jag har bygt ihop flera burar. Bara ta galler från en och bygga på en annan bur. Eller ta två med botten och sätta ihop på sidorna. Finns inte hål kan man göra med bultsax. Bara man tänker sig för och inte klipper sönder en bur man vill använda senare. Går att göra nya burdörrar också.

Jag hade lite tråkigt en gång och byggde ihop flertal kaninburar. Både bredvid varandra och ovanpå.

Man kan även ta ett rör och bygga ihop två burar med. Iof är det risk att de tuggar hål på röret/en.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Thelondhil
0

Okej, tack för alla tips, då vet jag  i alla fal att det går, då ska jag bara hitta en bultsax och nåt bra (som uppenbarligen inte bör vara buntband:P) och nånting att slipa ner sidorna på gallerpinnarna med…=)

Louisette
0

#3 mina råttor har bitit av ståltråd vid ett flertal tillfällen, tar inte ens en halvtimme! Förvånad Tänkte först att det var för hårt för dem att gnaga igenom, men icke. Jag använder nästan aldrig ståltråd till burarna längre då jag är rädd att de ska skada sig. Dels när de gnager på ståltråden, dels när den är avgnagd och vass.

mikeiko
2

#3 Ahahahaha åh jösses så sött, lite jobbigt förstås att behöva diska allt i kökslådan men så bedårande sött <3

#0 Ett tips är annars fågelburar, dem kan man bygga ut på bredden istället för höjden (särskilt om man har råttor som inte använder mer än övre delen av en stor bur ändå, samt att man slipper risken för fall som kan orsaka stora skador och t.o.m dödsfall). Det finns ofta småluckor på sidorna, eller "hål" för vattenbehållare, fröskål mm. som ofta också kan funka som en gång mellan burarna.

ceccie
0

Jag har oxå funderingar på o skarva