Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 823 ggr
Zizza
0

Hur skulle ni ha gjort?

Hejhej!

Min pojkvän har en råtta som nu för tredje gången har drabbats av en lunginflammation, under loppet på 1½ månad mellan sjukdomstillfällerna.

Veterinären säger att han mest troligen råkat ut för en kronisk lunginflammation och att han har ett svagt immunförsvar.

Han har tidigare behandlats med Baytril och Metacam. Har uppträtt frisk efter behandlingarnas slut men efter ca 1½ månad.. blivit sjuk igen.

Han är ca ½år gammal.

Hur skulle ni gjort om detta var eran råtta?

Skulle ni fortsatt behandla honom och hoppas på att de är tredje och sista gången? Eller kanske till och med behandlat han resten av livet?

Eller hade ni tagit beslutet om att låta honom gå bort pga att han är en svag individ? 

Eller agerat på något helt annat sätt?

Vi vill veta vad ni hade gjort i en sådan situation så att vi känner att vi agerar på bästa möjliga sättet. Han betyder mycket för oss, men vi vill inte att han ska få leva ett tufft liv med massa återkommande sjukdommar.

Mvh. Sanne & Djuren

Gia91an
0

Jag hade nog avlivat faktiskt… Dels för att han ska slippa att ha det besvärligt och ont och dels för att jag tycker inte det är rättvist att hålla honom kvar på grund av mina egna egoistiska avsikter…

Svårt beslut att göra, självklart, men jag hade tyvärr tagit bort honom :/

hus-musen
0

Har han kronisk lunginflammation så kan ni hålla liv i honom ett tag tills hans kropp ger upp och inga mediciner hjälper. Det kommer bli utdraget och plågsamt för honom.

Jag brukar tänka tredje gången gillt, funkar det inte så hade jag låtit honom somna in. Prova först med en ny sorts antibiotika, vibranord, ronaxan, tylan eller något.

Jag hade en pojke med kronisk lunginflammation, han dog av den trots upprepad medicinering. Det gick inte att få bort eländet. Så här i efterhand så vte jag att jag borde ha avlivat honom tidigare istället för att dra ut på det, men jag behövde honom i flocken som medlare och näst högst i rang.

Qui dormit, non peccat

pellepojken
4

Råttan är ju så ung,så jag skulle fortsätta att behandla den. Han svara på behandlingen o blir pigg. Testa o byta preparat. Ge honom något immunstärkande. Kanske även lite vitamintillskott.    Glad

Zizza
0

Ägaren beslutade att avliva honom idag, så RIP Dexter, fick somna in en solig dag som denna. <3

Mvh. Sanne & Djuren

Ruzicka
0

Åh, hemskheter.. :/ Jag beklagar. Men nu slipper han lida.. *styrkekram*

Jag har själv en liten flicka med vad som mycket väl skulle kunna vara kronisk lunginflammation.. Jag undrar vad #3 menar med immunstärkande.. vad kan man testa att ge som är immunstärkande? Vilka vitamintillskott?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Zizza
0

#5 Tack det värmer!

Mvh. Sanne & Djuren