TIPS när det kommer en nykomling?
Hej.
Eftersom jag köpt en väldigt stor bur till mina två tjejer funderar jag på att skaffa en till liten krabat.
De två jag har innan är väldigt tama och snälla och bråkar sällan. De är födda i januari i år så de är inte så gamla.
Har ni några tips på vad man ska tänka på när man sätter ihop råttor? Måste man ha olika burar i början eller kan man sätta ihop dem direkt?
Den nya jag har tittat på är en Rex och mina två jag har nu är vanliga, men det ska väl inte spela någon roll ?
tacksam för svar.
mvh Ida Lilje

Låt de råttor som du har nu och den nya ungen träffas på en neutral plats först. Där de gamla råttorna inte är i normala fall. Möblera om och tvätta all inredning i buren så att det inte blir som förut, då känner de gamla inte samma revirkänsla och får fullt upp med att undersöka den nya buren istället för att bry sig om nykomlingen. Lycka till med den nya lilla krabaten.
Du kan ha den nya råttan i karantän om du vill. Den ska vara i 6 veckor i ett annat rum och du bör byta kläder och tvätta händerna mellan rummen.
Miracle

ojdå, måste den sitta i karantän?
det hade jag ingen aning om, bra att du sa det. Är det ifall de har ohyra eller??
mvh ida

Jag har aldrig haft mina råttor i karantän. Om man köper från en seriös uppfödare så tycker inte jag att det behövs, då litar jag på att råttorna är friska. Men om jag skulle få hem en råtta från djuraffär eller något sånt så skulle jag ha karantän för då vet man ju aldrig vad den råttan kan ha för sjukdomar.
jag köper nog aldrig från en djuraffär igen!… min ena råtta är köpt från en djuraffär och det fick mycoplasma!

..Även seriösa uppfödare kan råka ut för ohyra.
Älskar mina stora små vänner..

#5 Ja, visst kan de det. Men jag anser att risken är så mycket mindre än hos djuraffärer. Seriösa uppfödare har mycket mer koll på sina djur och märker fortare om de skulle bli sjuka, få ohyra osv så jag litar på dem.
#0 Man kan bada alla råttorna innan de träffas. Då luktar de nästan likadant
Seriösa uppfödare har sina råttor i karantän innan de säljs, så ungarna är karantänade och klara när man får hem dom. Jag skulle aldrig ha en bebisråtta helt ensam i 6 veckor, här i Sverige är det t ex ovanligt med sjukdomar som SDA, sendai och liknande.. Det mest överhängande risken är ohyra, och jag tar hellre den risken eller köper två ungar på en gång än att ah en råtta ensam.
Ohyra är lätt behandlat, även om det är en utgift som man hade kunnat undvika genom karantän.. men njäe, jag vill ändå inte ha en bebisråtta helt ensam i sex veckor.. tänk vad traumatiskt det skulle vara.
Zooråttor köper jag inte mer av flera anledningar. Från zoo är risken mycket större att man ska få in ohyra eller någon annan smitta.. Därför är det för mig obligatoriskt att sätta de nya råttorna i karantän OM jag nu skulle få för mig att köpa zooråttor.
Anledningen till att man har 6 veckors karantän är för att det är så lång tid det tar för råttan att bilda antikroppar mot ett virus, och viruset dör.
Det är även en tid under vilken man kan upptäcka sjukdomar och ohyra innan man sätter in råttan i flocken och smittar allihopa.
"Det är även en tid under vilken man kan upptäcka sjukdomar och ohyra innan man sätter in råttan i flocken och smittar allihopa."
Vill bara tillägga att det i vilket fall inte säkert att man ser tex skabb inom 6 veckor då det kan ligga osynligt tills det plötsligt kommer fram när råttans imunförsvar kanske inte är på topp. Jag vet folk som brukar köra en ivomecbehandling på nya djur när de är i karantän för att försäkra sig om att de inte har skabb eller andra parasiter som de smittar ner alla andra råttor med.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Jo, det var därför jag skrev "kan". Man får tillfälle att eventuellt upptäcka saker i tid, men det är som sagt inte säkert att det syns.. :)

4 veckors karantän har jag fått lära mig. Och menar du att uppfödaren skulle ha sina bebis råttor i karantän i 6 veckor innan dem säljs? Det skulle ju vara lite svårt.
Jag skulle ha råttor i karantän om jag köpte dem från ngn jag inte känner väl. men absolut inte om jag bara köpte en råtta. Fast då skulle jag å andra sidan bara köpa den från ngn jag känner.
Jag har tänkt köpa råttor från sunratz i danmark och jag är säker på att hon är seriös men jag kommer att köpa 2 st och ha dem i karantän tillsammans i 4 veckor.

#11 Uppfödaren har ju mamman ensam innan hon föder och under tiden hon har ungarna. Så det blir ju som en karantän eftersom att de inte träffar andra råttor under den tiden.
uppfödarna i danmark säger andra saker än vad uppfödarna i sverige gör. här är det 6 veckor som rekomenderas. men har jag förstått det rätt så är det beroende på vad man ska skydda sig mot. men 6 veckor gäller om man vill vara säker. 4 veckor inräknar inte alla saker de kan ha smittats av. 6 veckor är fullständig karantän enligt vad jag fått lära mig.
/Gia-Bokfrossa
För att citera från råttforumet. "Jag var i kontakt med veterinär på SVA där man sade att en karantän för virus bör vara minst 6 veckor då det är den tid som de flesta virus bildar antikroppar. När det gäller ett virus så finns det djur som insjuknar och djur som inte blir sjuka men som är smittbärare. smittbärarna kommer att smitta tills derass kroppar bildat antikroppar och tagit död på viruset och den tid det tar vid isolering är då 6 veckor. "
http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=4145&highlight=sda
/Gia-Bokfrossa