Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 763 ggr
råttan1
0

ej ute på 2v

Har så dåligt samvete för mina små rådisar då vi ska på semester 2v i sommar och jag har en kompis som kan komma och ge dem mat och vatten 1ggr/dag, men hon vill inte ta ut dem då hon är rädd för dem. Frågat några andra, men de är också på semester då.

Klarar de att sitta i buren  i 2v eller kommer de att fara illa av det och ta skada?

Jag har försökkt med alla jag känner och även kollat med 3 ställe där man kan lämna dem när man är på semester, men de tar inte heller ut dem då de har så många djur. Då tycker jag att de är bättre för dem att vara hemma i sin miljö.

Buren de har är 150 hög (i klätteryta) 70 bred och 70 djup. De har massor med leksaker, tuggsaker, hus etc.

Tacksam för svar.

hus-musen
0

Nej de dör inte av att inte få komma ut på två veckor. Se till att det finns saker i buren och hon som kommer dit och matar kan lägga in leksaker lite då och då som tex en skokartong med papper eller något så de kan aktivera sig.

Qui dormit, non peccat

råttan1
0

skönt att höra. Vill ju det allra bästa för dem och jag vet ju att situationen inte är optimal, men jag vill göra det så bra som möjligt då detta är mina första råttor

Ilya
0

Du har ju en stor bur så jag tror dom klarar sig fint så länge det finns mycket att göra i buren såsom #1 nämner.

mikeiko
0

Testa annars att annonsera efter råttvakt, finns säkert många här på RiF som gladeligen ställer upp :)

råttan1
2

jag bor i Holland så jag kan tyvärr inte ta hjälp av någon av er fantastiskt kunniga här på RiF.

Tack för era svar

[134643]
2

Jag tycker att det beror på råttorna. Jag har två råttor, den ena skulle antagligen klara av två veckor utan några större problem. Men min andra tjej skulle må superdåligt, hon blir stressad om hon inte får vara ute på 3 dagar. Biter i gallret, äter dåligare, dricker mycket. Henne skulle jag aldrig lämna så länge.

Men det är du som känner råttorna bäst, tror du att de klarar av det så ja, då gör dem det :)

Karmatarerskanise
2

Kan hon rensa buren utan att ta ut råttorna?

Jag hade själv inte kunnat lämna mina råttor i 2 hela veckor om jag visste att de inte fick någon mänsklig kontakt eller fick springa av sig alls under den tiden.

chade
0

Det finns ju en till holländare här inne, minns inte vad hon heter. men  hon har en tecknad rosa figur som Avatar i alla fall.. om du ''ser'' henne kan du kanske fråga (om ni bor relativt nära såklart) :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

råttan1
0

tack för tipset. Ska kolla upp om jag hittar henne.

De kommer ju att få mänsklig kontakt då min granne kommer 2 ggr/dag och ger dem mat och så, men hon vill inte ha dem ute då hon är lite rädd för dem och hon är rädd för att inte få in dem. Jag hade också önskat att situationen var en annan, men vi ska till Sverige på semester så jag kan inte ta med dem utan jag försöker göra så gottg jag kan för att de ska ha det bra när jag är borta.

Karmatarerskanise
0

#9 Men hur rensar hon buren? Slipper hon ta ut dom då?

Elinisa
0

#8 Du tänker inte på Ruzika(el hur man stavar)..? För hon bor inte i Holland, utan Tyskland.

chade
0

#11 jaa, jaha.. jag som trodde det var holland, sorry :P

Ruzicka
1

Åh vad jag känner mig populär helt plötsligt.. XD "Ruzika eller hur man stavar med den rosa tecknade avataren".. Hahaha! Åh, RiF. <3

Jag bor, precis som #11 säger, i Tyskland, men beroende på var i Holland du bor så kan jag eventuellt ställa upp som hjälp. ^^ Jag bor väl en timme från Holländska gränsen i en stad som heter Mülheim an der Ruhr. Du kan kolla upp det om du vill, och se om det är relativt nära. Vi kan ju höras vid via PM om du vill! ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

chade
1

#13 om jag inte missminner mig så ser jag nu att det är mew two på din Avatar haha Oskyldig

Ruzicka
0

#14 Jag tänkte jag skulle vara dryg och påpeka det i det förra inlägget, men jag lät bli. ;) Tänkte att jag kunde försöka vara trevlig i alla fall.. =P Det stämmer att det är Mew Two. Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.