Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1008 ggr
camilla85
0

Vanligaste ohyran??

När man sitter och tittar runt på forumen så verkar det pratas mest om skabb. Men är det de som är vanligast? Har era råttor haft ohyra och vad fick de den ifrån? Har även funderat på hur stor risk det är att de får ohyra utomhus och vilken ohyra som är vanligast där.

zimzon
0

Jag tror att skabb är dte allra vanligaste. Löss och öronskabb är nog också ganska vanligt, men loppor är nog ovanligare.

Mina råttor har haft skabb, jag har ingen aning om var de fick det ifrån. I djuraffärer har råttor ofta både skabb och löss, iaf i de djuraffärer jag har sett.

Risken finns ju alltid att de får ohyra om de är ute, men jag tror inte att risken är så jättestor. Vanligast är nog att de smittas av andra råttor de har träffat, nya råttor i flocken eller om ägaren glömt tvätta händer efter att ha rört en smittad råtta.

Daydreams
0

Jag vet inte ngn statistik på det men jag skulle tro att skabb är det vanligaste.

Skabb orsakas kvalster och är smittsamt. Dock artbundet. Det kan uppstå skabb utan att råttan blivit smittad, vid tex ett sänkt immunförsvar där hårsäckskvalsterna tar överhand.

Annan ohyra är vad jag vet relativt ovanligt eftersom löss och loppor måste smittas från en råtta till en annan. (också artbundna) och man har ju inte råttor i närheten av tex vilda råttor. (förhoppningsvis) Andra djur skulle rent hypotetiskt kunna föra med sig tex råttlöss hem men då ska det djuret ha direkt kontakt med råttan sedan eftersom lössen ej kan överleva på andra djur.

zimzon
0

#2 Råttan måste ju vara smittad av skabben, annars finns den ju inte där och kan därför inte orsaka problem. Däremot behöver inte skabben bryta ut även om råttan är smittad, utan det kan dröja flera veckor eller månader innan råttan får problem om den har bra immunförsvar.

Daydreams
0

#3 nej det måste dem inte. Skabb kan uppstå av sig själv. SKabbdjuret ligger latent hos djuren (hårsäckskvalster) som kan ta överhanden vid nersatt immunförsvar tex.

zimzon
0

Skabbkvalster och hårsäckskvalster är två helt olika sorters kvalster.

Daydreams
0

nja inte riktigt, hårsäckskvalstret är också skabb , det heter demodex och man har hittat en del fall på råttor.

zimzon
0

Men det är väl ändå inte samma art? Det är det ju iaf inte på andra djurarter.

Daydreams
0

jo samma art är det ju, skabb kvalster. men det finns jag tror det är 4 olika sorters skabb som en råtta kan ha.

zimzon
0

Var har du fått den informationen från? Jag skulle gärna vilja se länkar eller forskningsrapporter eller liknande, för jag har svårt att tro/förstå detta.

Skabb är en sorts kvalster, hårsäckskvalster är en annan sorts kvalster. Hårsäckskvalster finns naturligt hos alla djur med päls. Om det blir en överproduktion av dem så kan de orsaka problem. Skabbkvalster finns inte naturligt hos alla djur, utan de smittas av det. Det kan då antingen bryta ut direkt eller ligga latent en längre tid (olika hos olika djurarter). Detta är iaf vad jag har lärt mig på min djurvårdarutbildning i kursen "Djursjukvård".

Daydreams
0

Informationen har jag nerskrivet i mina anteckningar från när jag gick 2 terminer på en veterinärsutbildning i Storbrittanien. Antagligen står det i ngn av mina böcker men jag vet inte vilken. Men prata med din lärare som håller i kursen så kan dem säkert ge dig relevanta böcker.