När råttan blir ensam..
När alla gått bort förutom en, så råttan alltså är ensam.. hur gör ni då? Låter råttan vara ensam livet ut, köper en ny råtta eller säljer?
För om man hela tiden köper nya kompisar när den ena dör så har man ju råttor livet ut så länge man inte säljer den ensamma..
Ni som varit i den sitsen, hur har ni gjort?
Låneråttor, eller omplacering känns väl vettigast.
Beror på ålder
Om råttan var väldigt gammal, skulle jag nog låta den vara ensam (så den slipper stressiga flyttar eller träffar) men om råttan är ung så skulle jag nog låna en råtta eller omplacera.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Beror på åldern på råttan, fysiken och psyket.
Är det en frisk ung råtta som är stabil och jag inte ska ha flera råttor så hade jag ordnat en fodervärd åt den eller skänkt den till ett bra hem. Vet att jag inte har några problem att hitta ett.
Alternativt kontaktat uppfödaren av råttan och förklarat läget och hört om den personen kan ge hem åt råttan.
En väldigt gammal och halvkrasslig råtta hade jag kunnat ha ensam, om den klarar av att vara ensam förståss. Inte alla som gör det. Men då snackar vi om råttor som kommer vara borta inom den närmsta veckorna max.
Ska jag ha fler råttor så hade jag bara skaffat två nya till råttan som är klar, då är det ju inga problem. Kommer ha råttor som husdjur länge till så.
För övrigt är det inte så ovanligt att två råttor går samtidigt, förlorade en gubbe ena dagen och dagen därpå gick hans kvarvarande burkompis.
Qui dormit, non peccat