Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1268 ggr
Sathalie
0

Livrädd råtta

Fick för ca 2 dagar sedan hem lilla Zink äntligen. En liten kompis till Silver. Men jag vet inte vad jag ska göra med honom. Så fort jag rör honom skriker han som att han håller på att dö. Vågar knappt ha honom utanför buren då jag är rädd att han rymmer. han är ca 6 månader gammal och bror till min Silver. Men tror han har blivit hanterad väldigt lite (eller inget alls) av människor. Finns det något bra sätt att få honom tryggare och mer tillfreds med att jag hanterar honom? Gör så ont i mig när han blir så rädd.. Tack på förhand!

Gia91an
1

Det finns en del artiklar om skygga råttor här på rif jläs dem… Mina flickor var likadana när jag fick dem… jag började med att klappa dem i buren varje gång jag gick förbi…. pratade med dem och så… alltså bara klappa lite i taget… sen med tiden kunde jag lägga handen på dem och klappa dem så… och efter ytterligare tid så kunde jag ta ut dem ur buren… Detta tog en månad så det ÄR tidskrävande…

Sen ett stående tips här är att när du fått ut dem ur buren så kan du ha en huvtröja med ficka på magen och stoppa in honom där… så att han ska känna att du är en trygg plats… alternativt innanför tröjan^^

Sedan visa att när du öppnar buren så händer det någe kul… ge godis!

råttan1
0

Gjorde  likadant som #1 när jag fick mina råttor. Satt med handen inne i buren utan att göra något och ibland med något gott i handen, stod och pratade mycket vi buren och tvingade ibland ut dem i tröjan och gav dem något gott där. Hade dom i soffan och de första 2 veckorna låg de bakom en kudde och ville inte komma fram.

Nu har det gått 3v och nu är de jättenyfikna och kommer fram, men de vill inte bli klappade och osa, men de är bara 9v, men det kräver massa tålamod att bara sitta där med handen i buren och prata flera gånger om dagen.

Lycka till och ha tålamod som kommer det att gå bra.

Sathalie
0

Tack så mycket för svar.

#1 Hade inte tid eller möjlighet inatt att söka en massa på internet inatt när jag skrev detta ;) Var bara en snabb grej jag gjorde bara för att få några bra tips. <3

# Tack för svar :) Får testa lite långsamt med lilla prinsen. Mår så dåligt av hans panik. Stackarn. Låter verkligen som att han håller på att dö xD

råttan1
0

tar du det bara lugnt så kommer han snart att vilja komma till dig utan att vara rädd.

Sathalie
0

Det låter jättebra!

Tack så mycket för svaren :) Känns verkligen lugnande. Visste det egentligen. Ville bara veta om någon hade bra tips. :)

råttan1
0

oftast är det så att man vet, men man vill dubbelkolla att man gör rätt och vad som är normalt.

Sathalie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis . Bättre att vara på den säkra sidan liksom. Och så är stackaren förkyld.. Var han när han kom hit. Så just nu håller jag på att fixa lite rooibos te med honung till sötungen.

På bilden är mina små sötnötar. Zink kväver lilla Silver ;D

Sathalie
0

nu har hans skygghet gått över i alla fall. Dock inte till det bättre eftersom sist jag stoppade in handen i buren högg han mig. -.-

Gia91an
0

Håll kvar handen när han bits… annars skadar du dig och han fattar att han vinner… ja eller vad man nu ska säga… läs om bitande råttor, finns fler artiklar om det… funkar!

Sathalie
0

Jo men denna gången var jag inte beredd. och han bet djupt. Rakt igenom naglen xD Rann blod över hela mig. Ryckte naturligt undan handen. Om jag hade tänkt efter hade jag hållt kvar handen men svårt när det blir så plötsligt och hårt.

Gia91an
0

Jo jag vet vad du menar… det är jävligt svårt…

Sathalie
0

Ja. Och så blir jag arg och frustrerad och vet inte vad fan jag ska göra . Känner mig totalt värdelös xD

Gia91an
0

Jag kan typ inte ge mer tips än läs på :O

Förresten, tenderar inte A:s råttor att bli aggressiva?

Sathalie
0

Silver är hur go' som helst så jag tänkte att då borde det funka med en till därifrån. Men tydligen så var det inget bra val alls.. usch.

Gia91an
0

Du vet inte varför han högg? varnade han dig på någe vis?

Klart du inte är värdelös! :)

Gia91an
0

problemet är kanske inte att han är där ifrån och har den stammen eller ej… utan då snarare att han inte blivit så mkt hanterad?

Sathalie
0

Enligt henne så var tydligen pappan till honom väldigt aggressiv. Det sade hon när hon pratade om de hon hade hemma.. Usch… Känns inte bra alls. Speciellt inte när jag hade funderingar på att avla på Silver.

råttan1
0

du är inte alls värdelös. Du vill råtans bästa och han är rädd och om hans pappa var agressiv så ligger det kanske i generna. Ge inte upp ännu och du gör inget fel.

Sathalie
0

#18 Tack. Känns faktiskt bättre att få höra sånt. Men som sagt sorgligt eftersom jag hade tänkt avla på hans bror. Men det verkar inte vara någon bra idée.

Gia91an
0

men varför avlade hon på pappan då?

Sathalie
0

Bra fråga… Får väl försöka jobba på honom.. Men vad ska jag göra om det inte ger något resultat?

diddiman
0

#21 Jobba mer :D hoppas på att det var en engångshändelse. stör honom inte när han vilar. Prova igen och se till att han är på bättre humör till nästa gång du pratar med honom! Att han inte är stressad eller så. Kanske kan vara bra att ta ut honom från buren och sätta dig i sängen eller något med honom. Om du tar det lugnt och inte tvingar dig på honom kanske han kommer till dig? ge det lite tid. När du har honom ute- ge honom små godsaker, klappa försiktig liiiite. låt honom komma på att det inte var någon fara och klappa lite till- bara stryk fingret över honom och se till att han inte springer iväg rädd för det!
Det kan göra att han börjar lita på dig och att du så småning om kan prata med honom i buren- på hans revir också…?

det funkar kanske inte för alla. Ibland kan det vara bättre att låta de vara i buren och att de kommer ut och och är nyfikna så småning om- om några dagar, en vecka..? mer..? låt buren vara öppen och sitt och prata lite med honom… men ändå så att han har chans att utforska lite själv och bli trygg med miljön… när han verkar lite tryggare ute kan du peta till honom godsaker.. pilla lite på honom.. ta upp honom till din tröja…

ja.. det finns olika sätt!

Om han bits - JAG VET reaktionen är att dra bort handen… men direkt tillbaka så han inte vinner. Och försök undvika situationen tills han litar mer på dig.

Sathalie
0

#22 Problemet är ju bara att jag inte riktigt vågar ha buren så mycket öppen eftersom jag vet att jag inte får tag på honom om han bestämmer sig för att rymma :/ har en hel del skrymslen att gömma sig på etc.

råttan1
0

Hur har det gått för dig och din lilla rådis? Är han fortfarande lika rädd?

Ratlings
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men hur gammal är han? Kanske fungerar om du kastrerar honom Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Braun
0

Vet hur det känns att känna att man inte räcker till som '' råttmamma ''. Men du sköter det jätte bra, keep up the good work!!

Sathalie
0

Jo han är fortfarande lika rädd. :/ Har försökt ta ut honom på toaletten och låtit honom söka sig till mig och sådär. Men minsta lilla rörelse eller ljud jag gör så är det tillbaka på noll.

Han är väl ca 5 månader skulle jag tro. Inte helt säker då personen som fick kullen inte själv hade vidare bra koll. :/ Men jag är inte säker på att något sådant som kastrering skulle hjälpa det heller. Tror bara inte han blivit hanterad tillräckligt. Och kanske varit med om något hemskt, vad vet jag. Känns lite jobbigt faktskt.

#26 Tack. Det känns bra att höra det från andra!