Allergi mot kutterspån.
Jag undrar om nån vet om man som människa har allergi mot kutterspån,vilka är då symtomerna?
Jag tog hem en dvärgshamster i lördags.Var på 50 års fest i helgen:Där fannns en liten dvärghamster som ingen hade tid för.De undrade om jag visste någon som ville ha han .Han hade bara ettt litet hus,matskål och en vattenflaska.Bottenmatrialet bestod bara av gnagarblandning med en massa avföring.
Vi köpte en större bur och nu har han springhjul, sandbad och tunnel.Kommit till paradiset kanske.Använder kutterspån till hans bur.
Är orolig att jag är allergisk mot honom..Jag har haft 2 råttor nu i 5½ månad utan problem.
I deras bur har jag handdukar som bottenmatrial.
Tacksam för svar om nån vet

Du kan ha papperspellets till bottenmaterial till dvärghamstern om det är kutterspånet som du är allergisk mot prova att byt och se vad som händer.

Ja, både människor och djur kan reagera på kutterspån. Spån är både dammigt och innehåller terpentin (finns naturligt i barrträd) som bla irriterar luftvägar och slemhinnor. Så jag tycker inte att man bör använda kutterspån.
Så mitt tips är att du byter bottenmaterial. Det finns många alternativ att välja mellan. Tex aspflis, bokflis, tidningspapper, papperspellets, handdukar mm. Själv tycker jag att aspflis är det absolut bästa av det jag har provat.
okeej! jag ska nog pröva det oxå!

Tack för tipsen,jag ska testa lika olika alternativ.Hoppas att det är bara kutterspånet som är problemet.Håll tummarna
.