Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 595 ggr
sarakaka
1

Behöver hjälp med flocken!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Har lite problem i min flock nu som jag kan behöva hjälp med!

Beskrivning:
Jag har fyra råttor nu
Ester (1,5 år)
Alma, Hilma och Elsie (8 månader)
Esters syster dog och sedan dess har flocken blivit annorlunda men inte direkt bråkig förrän nu.
Ester har varit alfa tidigare men har sedan Elly dog blivit utmanad av de yngre råttorna.

Problem:
De har smågnabbats lite om kvällarna men inget allvarligt. Dock blev Ester biten ordentligt framför örat för ca en vecka sedan (vet inte av vem) och då fick hon bo själv i den övre delen av buren så att såret kunde läka ordentligt utan att de andra skulle slicka i det o.s.v.
Hon har fått leka med dom ute och det har gått jättebra.
Men här om dagen när de lekte ute var alla ute efter henne och sprang efter och nöp henne i rumpan och var aggressiva.
Hilma har, bara på några dagar, blivit jätteaggressiv, inte bara mot Ester! Igår reste hon ragg och sträckte på benen och gick från sidan och bråkade konstant med Alma, även fast Alma inte ville utan försökte gå undan.
Hilma var inte sådan här för bara en vecka sedan, då var hon hur snäll som helst! Hon hade även blod runt munnen igår men hittade inga sår på de andra.
Just nu ligger de allihopa och sover tillsammans (utom Ester) men om kvällarna när de blir piggare så blir det bråk.

Frågor:
1) Igår lät jag Ester vara ensam med Elsie (utan grupptryck) och det gick jättebra, de brydde sig knappt om varandra, tvättade varandra lite o.s.v.
Hur går jag vidare med introduceringen mellan dem på bästa sätt?
2) Vad kan de yngre råttornas plötsliga aggressivitet komma ifrån? Ålder? Anlag (de är zooråttor)?
3) Vad gör jag med Hilma, det känns som om hon är en fara för de andra?
4) Varför blir Ester utstött från flocken? På grund av hennes frånvaro eller ålder?
5) Hur hade ni gjort i denna situation med alla?

**Övrig info:
**Nästa helg flyttar en råttbebis hit, hon ska få bo med tanten Ester, vet inte om jag i nuläget vågar låta henne bo med de andra. Ester är välkomnande, lugn, stabil och jättesnäll så den introduceringen kommer säkert gå jättebra.

[Glimmersråttor]
2

Testa vilka honor som Ester kan vara tillsammans med utan att de bråkar med henne.

Testa vilka honor som Hilma kan vara tillsammans med utan att det blir bråk.

Testa vilka råttor som bebisen kan vara tillsammans med när den kommer utan att det blir bråk.

Det kan hända att råttorna behöver delas upp i olika flockar/burar.

Om Hilma inte kan bo tillsammans med någon av de andra utan att bråka kanske hon trivs bättre att bo som ensamråtta istället.

Ålder och tempramentet kan vara orsaken till bråken och att Ester blir utstött om Ester fortfarande är pigg och frisk.

Om Ester visar något tecken på ålderdom/sjukdom kan det också vara en orsak.

hus-musen
2

Håller med Glimmer, ålder, temperament och härkomst kan vara en orsak till bråk.

Det kan oxå vara så att eftersom ledarhonans position försvagats (kanske inte ens så att Ester var flockledare med tanke på beteendet från den andra honan) så försöker Hilma ta över flocken nu, men hon är ingen bra ledare utan dominerar genom aggresivitet istället.

Ester kan vara sjuk, därför blir hon utstött ur flocken/överkörd av Hilma pga hon är en svagare individ. Inte så troligt dock eftersom Elsie accepterar henne.

Hilma som är värst kan vara sjuk och ha ont, då kan man se en enorm förändring i temperament och råttan kan faktiskt bli rent elak.

Det är en hel del att fundera över, och svårt att ge råd såhär utan att vara med och se beteendet.
Jag hade nog plockat bort problemet, dvs Hilma ur flocken och se om Ester och Elsie och kanske Alma fungerar bra ihop. Isåfall hade jag introducerat den nya bäbisen till dem.

Funkar Alma och Hilma ihop så hade jag delat flocken i två, dvs dem i en bur och Ester, Elsie och bäbisen i den andra flocken.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
1

#1 Okej, jag får göra det! Tack så jättemycket för ett jättebra råd. :) Jag får ta mig lite tid nu och se vem som trivs med vem och sätta ihop dem på något sätt. Känns tråkigt bara om Hilma skulle behöva bo ensam, särskilt om det är så att hon kanske är elak för att hon har ont eller mår dåligt, hon är mycket smalare än de andra och har PLÖTSLIGT blivit elak, hon var jättejättegosig för en vecka sen. :/

#2 Det enda som jag har märkt är att Ester är segare nu, liksom lite gammal. Urs vad svårt det här är. De är så ombytliga och ligger och myser ena stunden sedan nästa stund så blir det bråk. Jag ska titta noga på Hilma om hon verkar ha ont någonstans, klämma lite överallt och se om hon piper på något ställe eller sådär. Försöka titta på tänderna kan jag också göra för hon är utan tvekan den smalaste av råttorna, mycket magrare än de andra. Hon väger ca 280 g medan de andra är minst 320 g. Jag får titta igenom dem och prova mig fram vem som funkar med vem och sätta ihop dem. Tack snälla!<3

pellepojken
1

# 3  Är Hilma enbart "ilsken" mot Ester ?  Jag tänker som så att om hon har ont så borde irritationen riktas även mot dom andra. Har hon ätit dåligt den sista veckan då hon förändrat sig.

Annars är ju 8 månaders ålder då dom börjar bli "vuxna" o förändras i temperamentet många gånger. Åtminstånde hannar. Vet inte så säkert om honor.     Glad

hus-musen
1

#4 Hanar börjar mycket tidigare, oftast runt 4-6 månader då de går in i "tonåren". När de närmar sig året så brukar de stabilisera sig om det inte är allvarligt fel på dem.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#4 Hon är så mot de andra också, igår var hon efter Alma istället. :/ Jo, det är möjligt! Hon tar emot mat när jag ger henne men det är svårt att veta exakt hur mycket hon äter. Men äter och dricker gör hon iallafall lite!

sarakaka
0

Ville bara uppdatera lite om hur det har gått. Glad

Ester och Elsie gick så bra att ha tillsammans ute att jag satte ihop dem i övre delen av buren. Esters sår har läkt jättefint och de har haft det bra tillsammans.

Alma och Hilma har bott i den nedre delen av buren. Hilma beter sig annorlunda än förut men hon har inte bråkat med Alma någonting.

När jag skulle städa buren idag så satte jag ihop dem i transportburen och tittade i ungefär tio minuter. De lade sig tillsammans efter mycket sniff och undersökningar. Där låg de och sov tills buren var färdigstädad!

Jag satte ihop dem igen i buren nu allihopa! Det har gått ungefär en timme nu och hittills har jag inte sett något konstigt. Det enda jag märkt var när Hilma skulle sniffa på Ester och buffade in sig i henne, mer uppmärksamhet än så har de nästan inte gett varandra = det är lugnt! Glad

Ifall inget mer skulle hända nu kan man nästan dra slutsatsen att det blev ett ordentligt bråk och efter det så var det gruff mellan dem som jag tror nästan blev värre av att ha dem separerade. Dock var det ett måste då Ester hade ett sår hon behövde ha ifred.

Vi får hoppas att det håller sig lugnt till helgen så att lilla bebisen kan flytta in till en helt stabil flock! Glad