Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 638 ggr
Suskiv
0

Några frågor.

Om man ska ha Borrismattor, ska man tvätta dem före första användning eller kan man bara lägga in dem i buren direkt? Ska man ha bara borrismattor, eller ska man ha nått under dem? Krymper borris i tvätten? I hur hög temperatur kan man tvätta dem? Jag vill helst tvätta i minst 60 grader för att få ihjäl alla bakterier. Kan man använda vilket tvättmedel som helst eller är råttor känsliga. Vi använder SPAR här hemma, kan jag använda det till råttornas borrismattor och fleecehängmattor.

Vad är bäst att ha i toalådan? Har klumpbildande kattsand till mina hamstrar, det fungerar bra till dem. Fungerar det till råttor också?

Hur fungerar Sippy-vattenflaskor till råttor? Våra hamstrar förstod inte hur det fungerade, är råttor smartare? Eller bör jag skaffa andra flaskor.

Vilken storlek på matskålar är bäst till råttor. Räcker det med en skål Torrfoder till två råttor eller bör de ha varsin. En eller flera skålar för färskfoder? Vilken modell är att föredra? Plast, metall eller keramik?

När jag var i djuraffären och spanade in hundfodret blev jag tipsad om Versele-Laga Rat Complete. Är det ett bra foder? Hur är det med Rat Selektive och Oxbow Regal Rat?

Hur känsliga är råttor för foderbyten?

När jag får hem råttorna, är det nått speciellt jag ska tänka på de första dagarna?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Ratass]
0

Du behöver inte tvätta borris före användning utan läg in dem direkt. Jag har endast borrismattor på hyllplan men skulle jag ha dem på botten så skulle jg inte ha något annat under dem. JAg tvättar dem i 90 grader med tvättmedelt spar, har ibland i lite lite sköljdmedel för doftens skull. De krymper inte, det som händer upp mot 90 grader är att de kan tappa lite av den blåa färgen.

Jag använder ever clean i mina lådor. Tycker klumpbildande kattsand är det bästa.

Har aldrig använt sippy jsut för att jag tycker den ser svår ut så kör på de vanliga vattenflaskorna.

Råttor behöver inte ha en var sin skål, om de nu inte är aggressiva vid maten så de börjar bråka. Mina matskålar är av alla slag :P Till torrfodret så har jag två skålar ( har två burar ihopsatta) som brukar finnas vid papegojsakerna, de har som en hållare som man kan skruva fast i gallret med tillhörande skål i metall. På så sätt får de klättra för att äta ock inte bra sitta ner och gluffsa i sig. Färskmaten har jag i plst/keramikskål, vilket som spelar ingen roll alls. De färskmat som itne är kladdigt som broccoli tex slänger jag bara in eller hänger upp i gallret med en S-krok.

Jag har själv använt rat selective men tyckte itne det var nå bra foder, så böt till rat complete. Men jag blandar ju även eget foder och rat complete mblir mer en tillsättning.

Vet itne hur det är egentligen med foderbyten men för min del så ha jag inte märkt av något. De får ju testa nya saker hela tin och magen verkar aldrig ha reagerat. så att byta från en fröblandning till en annan är ingen fara skulle jag säga.

De första dagarna, gosa gosa gosa :P Vill man ha dem tama(om de komerm från djurafär) Så får man jobba :) "Tvinga" dem vara i ditt knä och på dig.

Lamina
0

Haha, det var ju inte lite frågor, men du trycks ha fått svar på det mesta. Jag vill bara göra några tillägg. När det gäller borrismattor så måste man inte tvätta dom innan, men dom är mycket lättare att klippa i om man gör det. Så om du ska klippa till en matta för att den ska passa på ett hyllplan eller liknande så är det bättre att tvätta den först.

Den bästa maten du kan ge dina råttor är egenblandat foder. Du kan få lite tips om det i denhär artikeln: Länk

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Lägger till att råttor ska inte ha klumpbildande sand! Det kan leda till svår förstoppning och operation om de äter den.

Qui dormit, non peccat

Crapsurraren
0

Mina har haft klumpbildande. Dom åt inte av den men jag bytte till ett billigare åt dom som inte var det och har fått problem med deras toavana. Nu bajsar och kissar dom lite överallt tyvärr -.-

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/