aggressivitet vid mat
Hejsan, jag har 2 st råttor på snart 14 månader some heter Alfons och Awesome, Alfons har nu på senare dag blivt riktigt aggresiv när maten kommer hoppar på awesome när dom äter samt när awesome kommer i närheten av alfons matgömma, det skär i hjärtat när man har särat på dom och ser awesome gå fram i slowmotion mot matskålen stänger ögonen och sakta sakta tar en bit mat o snabbt backar undan.
Så jag undrar nu om det är nån annan som har haft liknande händelser och isåfall vad som gjordes. dom fungerar bra ihopp sålänge det inte handlar om mat för då bråkar alfons. funderar på ifall man ska mata dom separat och/eller ge dom varsin matskål.
just det vill även tillägga att awesome brukade sno mat från alfons när dom var yngre kanske nånting han har i bakhuvudet och känner att han måste säga ifrån.
Pröva att ha två matskålar på olika ställen i buren så behöver dom inte äta ur samma och känna att någon snor mat av den andra kanske? :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Rätt vanligt, din ena råttan anser sig stå högre i rang och då ska han äta först och kör bort den andra. Det är inte aggresivitet.
Lös problemet genom att ge dem två matskålar på olika platser :)
Qui dormit, non peccat
tack för svar :)
testade att dela upp maten och placera dom långt ifrån varann, allting har gått bra hittills men jag ser att alfons har en liten matgömma i buren så jag får väl se vad som händer.