Täppta näsgångar
Halloj! En av mina råttor har täppta näsgångar. När jag var hos veterinären med en annan råtta passade jag på att be den att lyssna och se om det var rossel. Veterinären sa att det inte lät i lungorna, utan att det var bara i näsan. Hur allvarligt är det egentligen? Finns det någonting jag kan göra för att underlätta för honom? Kommer det utvecklas till något farligare om jag inte gör någonting?
Är han mycket täppt så att han har andats med öppen mun någon gång ? Kan det bero på något dammigt botten matrial.
Men ett litet tipps som jag använt då mina råttor varit förkylda. Köp Oleum Basileum på Apoteket. Koka upp vatten o häll i handfatet,droppa ner lite Oleum i vattnet o håll råttan straxt över så han andas in ångorna. Har funkat bra tycker jag. Men ta det försiktigt o känn dig för, det är starkt. 
Ok, smart!! :-) :-) :-) Har toalätt som botten. Det borde inte damma så mycket :-/
Jo.en sa till. För sök o hålla en höre luftfuktighet där råttisarna är. Det kan göra en hel del. Har man ingen luftfuktare så kan man ställa några bunkar eller nått på elementen. 
Jaaaa! Det kan faktiskt vara problemet!! Mina gitarren får alltid sträck på framsidan när de är i mitt rum för att det är för torrt i luften för trät!! :-D Måste prova det!!
Mina gitarrer**