gnager sönder hänghus, vad göra?
min ena råtta gnager på allt som är tyg och trä. Har massa saker i buren att gnaga på i trä, tyg, papper, kartonger, hårdplast.
Hon älskar att gnaga sönder sina tyghus som de har och vår soffa. har bitit sönder sitt ena hänghus ner till kartongen i mitten och det andra med fårskinn i. Vad göra?
Bor i Holland och har ej hittat något medel man kan spreja eller så.
Tacksam för tips och råd snarast.
Ingen med några råd?
Kan man spreja med antignag sprej i tyghusen någon dag innan men hänger in den eller är det farligt?
Fya så fort du ser att hon gnager, för att visa att det inte är ok. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Honor kan vara små gnagmonster, finns mer eller mindre inget man kan göra åt det.
Gnagsprej brukar inte funka utan man får helt enkelt locka dem med andra saker och korrigera deras beteende om de gnager på något utanför buren.
En annan sak du kan göra är att sluta ha tyg i buren och är du rädd om soffan så släpp inte ut dem där eller lägg en annan filt utanpå som de får gnaga sönder utan att det gör något.
Qui dormit, non peccat
har lagt extra filt i soffan mon hon drar bort den och vill gnaga i soffan.
Har bara vardagsrummet eller badrummet där de kan vara och badrummet är ju inte super så jag får väl helt enkelt kolla henne mer och fya.
Ska man ge henne hårda saker att tugga på då istället när hon är ute eller uppmuntrar mn bara till vidare gnagande på allt eller lär de sig vad de får gnaga på?
jag har testat at tfya på en råtta men de lyssnar hon aldrig på så jag fick börja låta lite mer "otrevligt" och göra "pssh" ljud.
// Stephanie och hårbollarna 
Mina damer gnager faktiskt inte där jag sprayat anti-gnag-spray, så visst kan det funka
Köpte en ny sort när jag var i Helsinki sist, men den har jag inte invigt än.