Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 712 ggr
Ilya
0

När ge färskmat?

Jag har ett par grabbar på 8 veckor som jag fick hem igår.

Jag har läst att man ska vänta 2 veckor med att ge färskfoder, stämmer det?

Moa1994
0

Jag ger mina 1 gång om dagen men dom är ju snart 8 månader. Yngre råttor ska väll ha 1-2 ggr om dagen ?

Ilya
0

Ja, sen förmodar jag, men läste ju att man ska vänta 2 veckor efter man fått hem dom tills det att man ger dom färskfoder..

Låter lite konstigt tycker jag, därför jag frågar Obestämd

Moa1994
0

Jag personligen skulle börja från början att ge dom eftersom dom växer och behöver mkt nyttigt.

Ilya
0

Ja, precis, det tycker jag låter vettigast!

Väntar och ser om någon annan här har några synpunkter på detta innan jag tar och ger tåttisarna pyttelite av laxen och potatisen jag åt till middag som jag inte orkade äta upp (Oskyldig)

Hallonblad
1

Har inte skippat att ge våra bebisar färskmat de första två veckorna efter att vi fått hem dem. Varför skulle vi? Var har du hört det och vilka argument gavs? (Inget anklagande mot dig, utan mest förundran över att någon ens kommit på en sådan idé.)

Ger våra bebisar färskmat minst två gånger om dagen; välling till frukost och "riktig" mat på kvällen. Vilket vi sedan fortsätter med, men inte riktigt lika slaviskt (missar man frukosten någon gång ibland är det ingen panik) även i vuxen ålder. När de fortfarande bor med mamma brukar det även serveras lunch. Att gå från färskmat tre gången om dagen till ingen alls i två veckor låter… lite tokigt. ^^;

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Ilya
0

#5 Ja, det tänkte jag också därav min reaktion :P

Ska ner och hämta lite rester från middagen nu då. :)

hus-musen
0

Nej du ska inte vänta med att ge dem färskmat, vart har du läst det någonstans? Låter helkonstigt..

Mina vuxna får färskmat en gång om dagen till "middag", vid 22 ca på kvällen. Små ungar får frukost oxå på morgonen.

Qui dormit, non peccat

Gia91an
0

Mina fick direkt….

Malin653
0

Dum fråga men vad menas med färskmat?

Vad för typ av färskmat kan man ge?

Afrejd
0

Färskmat är sådant som vi äter. Tex spaghetti och köttfärssås m.m

Vart du än läst att man ska vänta kanske dom syftar på djuraffärsråttor? eftersom dom itne är lika vana men skulle ändå inte vänta i 2 veckor.

Tycker inte du ska vara orolig, om inte annat så brukar man se på deras avföring om det blir "för mycket". Just sallad vet jag att man ska ta det lungt med i början för annars kan dom bli väldigt lösa i magen (om man ger för mycket) :)

Malin653
0

Nåt jag hörde i djuraffären, luktar deras kiss mer om man ger dem färskmat?

Så man kan ge dem egentligen all mat vi äter förutom dem sakerna jag läste på ett annat inlägg?

Förresten kan dem äta knäckebröd, skorpor?

DuBetMig
0

De flesta råttor är vana att få färskfoder serverat mer eller mindre dygnet runt (eller har jag fel?) av anledningen till att de ska börja äta det. Har alltid gett mina småttingar färskfoder. Yngre råttor får två gånger per dag och äldre en gång per dag.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Afrejd
0

#12 hos dom flesta uppfödare så växer dom upp med färskfoder men i djuraffär gör dom nog inte det.

hus-musen
0

#11 Skorpor innehåller mycket socker, så möjligvis som godis någon gång. Hårdbröd kan de äta.
Deras kiss luktar inte mer av färskfoder, däremot kan det ändra lukt beroende på vad du ger precis som för människor. Äter vi tex sparris eller vitlök så finns den doften även med i urinet.

#12 Nej, råttor är opportunister och äter det mesta. Det är betydligt naturligare för dem att äta färskmat än det vi kallar för Torrfoder som vi lägger i skålar.

Qui dormit, non peccat