Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1286 ggr
Ella
1

undrar hur det går...

Hej

Min kompis bror ha köpt en råtta som är sex veckor gammal, och jag är sjukt orolig för den råttan.

Det är en tjej och den har ingen kompis, jag har skrivit typ tusen saker och jag har skrivit hundra gåner om att han måste köpa henne en kompis, jag hoppas att det kommer gå bra, men den lilla tjejen har redan börja bitas och jag vet inte alls hur den mår.

Så nu har jag sagt att om han inte kan ha kvar den kommer jag att ta hand om henne tills jag hittar ett nytt hem till henne.

Men är änddå sjukt orolig, för han vill para henne och få ungar! och det är hans första råtta och han kan ingenting om dom typ, skulle nästan vilja åka dit och hämta henne men det kan man inte göra.

Vad ska jag göra?!

hon är black hooded.

vill inte att lill tjejen ska råka ut för något hemskt….

hus-musen
1

Du kan visa honom information på internet angående att råttor ska ha en burkamrat, du kan även visa honom artiklarna som finns här angående råttor. Finns ju lite allt möjligt under vanliga frågor.

Fungerar inte det så kan du alltid anmäla honom/hota med att anmäla. det kanske är hårt men det är det han håller på med i sin okunskap är inte okej.

Qui dormit, non peccat

Varghund88
0

Informera honom om att det är olagligt att hålla råttor ensamma och att du kommer att anmäla honom om han inte förbättrar det för henne omedelbums.

Det hade jag gjort. *ler lite*

Ella
0

har visat honom info om råttor osv.

Hoppas ändå på att han inte vill ha henne satt jag kan få henne och omplasera den lilla tösen, eller om jag behåller henne själv ^^

Han skrivit tusen gånger att det är jätte viktigt att han skaffar en kompis åt henne, hoppas bara att han fattar hur viktigt det är :(

[Ratass]
0

Eftersom det är olagligt att hålla dem ensamma så kan du anmäla honom för det om han inte ändrar sig. Skulle inte ha tvekat till det om jag kände någon så dum som vill avla och ha sig som itne ens vill ge denne en burkamrat.

Ella
0

#4 han har bara haft henne i en dag, så jag tänker vänta tills på onsdag och om han inte har fixatt en kompis då så kommer jag anmäla honom och hämta tösen :( känns lite taskit eftersom att vi har vart bästa kompisar, så får se om jag anmäler honom, men råttan kommer i allafall åka hem till mig då.

pellepojken
0

Hon är 6 veckor gammal. Sitter ensam !  Stackars råtta !  Hennes liv formas NU o hon blir därefter. Hon ska busa med kompisar vid det här laget.  När hade han tänkt att hon skulle bli gravid ?  Det kan ju inte du svara på, men kanske han.   Säg åt honom att tänka sig för.     Gråter

Ella
0

#6 har skrivit att om han ska para, som jag apsolut inte vill att han ska göra, så ska han göra det vid sju månader, men om han lyssnade på det har jag ingen anning om :/

IzaEleonora
0

Vad har han sagt då när du säger att hon måste ha en kompis?

Ella
0

Jag

är det bara en? i sånna fall måste du köpa en till.

Han

vrf en till ?

Jag

man få inte ha en ensam råtta, man måste ha minst två helst fler

Han

aha okej, hur många har du ?

Jag

Jag har fyra, men det räcker med två.

Han

Okej.

sen skrev jag typ tusen gånger att han måste skaffa en kompis, sen skrev jag också så här.

Jag

tjo, du bara satt du vet om du inte skaffar en kompis till på onsdag kommer jag troligtvis behöva ta hem henne hit, för det är olagligt att ha en råtta ensam… jag vill inte göra så men det är lag på det…  sry

Trollhund
5

Du skulle ju kunna säga mer om varför de inte får vara själv istället för att hota om anmälan och att ta råttan ifrån personen. Du har ingen laglig rätt att ta hans djur. Även om det är olagligt att ha dem själv. Gå in med en ödmjuk attityd det brukar gå bättre.

Ella
0

det har jag gjort jag skrev att råttan kan bli agresiv om det inte har en kompis, då sa aa det har redan börja bitas :/

Cederin
0

Usch… Hoppas att råttan får en burkamrat SNARAST :/
Hjärtskärande att höra om en så ung liten råtta utan lekkompis Rynkar på näsan
Tråkigt att aggresivitet redan har hunnit utvecklas…

Önskar verkligen att vissa ägare var mer pålästa innan de skaffade djur, eller framförallt vara villiga att lära sig om inte annat.

Medarbetare på Naglar och Hår

Ella
0

#12 det tycker jag med.. hoppas att hon får komma hit så jag kan fixa ett bättre hem åt henne, även om han fixar en kompis så vet jag inte om jag vill att han ska ha kvar den.. han har typ haft tre olika hundar och har sålt dom när dom blivit ungefär två till tre år gammla.

Han brukar knyta fast hunden utanför biblioteket och sedan gå in där och va med kompisar i fler timmar..

Cederin
0

#13 Vill inte förolämpa din kompis bror, men han verkar verkligen som en absurd djurägare. Anmäl honom nästa gång du ser liknande från honom tycker jag :/

Ella
0

#14 jag skulle vilja göra det men känna förjävligt… eftersom att vi har vart bästa kompisar :(

pellepojken
0

#  15   Om du är beredd att ta hand om lilla tjejen ?  Så fråga den där killen om du får köpa henne för 300 kr så ska jag betala det.     Glad

Lamina
1

Nej nej, inte köpa, och särskilt inte för den summan. Jag menar, om han inte bryr sig om råttan så ser han det nog bara som ett bra tillfälle att tjäna en extra slant och sen gå och köpa en ny råtta.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

pellepojken
0

#  17  Jo, Lamina. Jag tror inte att kompisens bror är någon "affärsman" som köper en ny råttis för att sälja. Det finns ju ingen "marknad." Detta är ett engångserbjudande för lilltjejen som PUCKOT vill para vid så låg ålder. Bort med ungen därifrån.     Gråter

Lamina
0

Nej, inte för att sälja. Måste ju vara bra dum om man tror att man kan köpa råttor billigt och sälja dyrt. Vad jag menar är att han ju troligen skule sälja råttan om Elsmen erbjöd sig att köpa den för det priset. Jag menar, han verkar ju inte bry sig nämnvärt om den och skulle nog inte sakna den, utan bara se det som ett bra sätt att tjäna en slant. Men han kan ju lika gärna gå och köpa en ny råtta sen, liksom han ju har gjort med hundarna tidigare.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ella
0

Ja håller med Lamina lite där, men jag ska göra allt jag kan för att försöka få hit henne satt jag kan omplacera henne sen, längar tills i morgon för då kanske jag får hem tösen hit! :D

pellepojken
0

# 19  Jo,jag förstår (sa han som inget visste) Sur ironi från min sida riktat ut i luften. Grrrymt !  Jovisst, han bryr sig nog inte ett dugg om råttisen o han tjänar en peng. Men det är värt det om ungen kan komma därifrån. Tja, visst kan han köpa en ny råtta. Men hoppas han har tappat intresset för dem. Det är NU jag tänker på.

#  20  Så du tror att han kan lämna lilltjejen till dig imorgon ?      Glad

Trollhund
0

Vad får dig att tro att han kommer att lämna över henne till dig? Vill inte vara en surkary och ja, det är hemskt att hon är själv och hon borde verkligen få en kompis. Det han gör är olagligt men det du gör är också det. Du kan inte hota honom och sedan ta ifrån honom råttan ur puckad han än är. Då är det bättre att du helt enkelt anmäler honom istället för att bryta mot lagen själv. Hur gammal är personen i fråga och varför byter de hundar så där?

Lamina
0

Visst vill man gärna tänka nu. Men förutom det faktum att den bara skulle ersättas av en annan råtta, så skulle den råttan också ersättas av en annan råtta. På djuraffären alltså. Det är nästan snäppet värre. För förutom det faktum att 1 råtta skulle ha det jäkligt krasst så skulle djuräffren dessutom tjäna in pengar för 2 råttor.

Dessutom lär han sig ingenting av det annat än att "om jag behandlar mitt djur illa kommer min kompis och köper det av mig". Att lösa problem kortsigtigt förvärrar dom oftast bara långsiktigt.

Elsmen: Hoppas du får med dig råttan hem imorgon. Om inte så fortsätt att tjata tills han tröttnar och gör som du säger, eller anmäl. Jag förstår att det är jobbigt när det är någon man är vän med. Men jag skulle fråga migsjälv om jag skulle stå ut med att vara vän med någon som nästintill plågar sina djur. Om inte annat lär det tära på vänskapen och ta slut på den ändå förr eller senare.

Annars kan du ju alltid bjuda hem personen till dig och visa hur dina råttor har det och hur lyckliga dom är. Gärna när du nyss har städat buren så dom har fullt upp med att utforska allt det nya och verkligen visar upp hur kul det är med kompisar och en stor bur med massor att göra. Tungan ute

//Lamina

pellepojken
0

#  23   Nu vet vi ju inte om han kommer att köpa en ny råtta isåfall.   Förövrigt så håller jag med dig i stort. Det finns olika läger i den frågan. Å sen det där med känslor är ju en annan sak. Den frågan du är inne på skulle vi kunna snacka om så datorn pajar. Så det gör vi inte (för dyrt)    Glad  Ha ha

Ella
0

Han hade tänkt att lämna över en kanin åt mig förut när han hade tröttnat på den, så det är nog inga problem.

Jag vet inte vrf han byter hundar hela tiden, troligtvis är det för att dom inta är valpar längre och då tröttnar han på dom..

Han som äger råttan är 14 år.

Trollhund: hur kan jag bryta mot lagen om jag kan få råttan?

#23 han har vart hemma hos mig många gånger och sett mina råttor, men jag tror inte att det är så bra att han har någon… han är typ aldrig hemma, han kommer säkert glöma mata den osv..

Cederin
1

Så han är 14 år? Och har ägt hundar helt och hållet själv? :S

Trollhund
1

Elsmen: Om du hotar eller på annat sätt tvingar honom till att lämna ifrån sig råttan så är det ett lagbrott.

Att en person tröttnar på påtryckningar och därför ger bort något är inte samma sak som att göra det frivilligt.

Jag vet att många och däribland jag själv säger att man kan hota med att anmäla personen som håller råttan själv. Men om personen fortfarande inte gör något då finns det egentligen bara kvar att faktisk anmäla.

Prata med personens föräldrar och förklara för dem att det sonen håller på med faktiskt är ett lagbrott?

När du skrev här första gången hade han hunnit ha henne i En dag. Jag förstår att du kanske känner personen bättre och förstår att han är en sådan som handlar på impuls och sedan inte bryr sig så mycket om det. Men samtidigt måste du ju också ge honom en chans att förbättra förhållanden för henne. Du kan ju som ett alternativ till det du planerar kanske prata om att ta hand om henne tills han har råd/tid att köpa en kompis till henne?

Det jag reagerar på är hur hårt och fort många reagerar på den här situationen. Vissa ska inte ha djur, det håller jag med om. Men om man kör över personer åt höger och vänster och som desutom har ett sådant är beteende i övrigt (köper in olika djur och tröttnar/inte vet hur man tar hand om dem), då tar det nog inte lång tid innan han och andra helt enkelt slutar prata om sina djurinköp och får då ingen chans att faktiskt lära sig och i slutändan blir djuret lidande.

Ella
0

# 26 ne hans föräldrar hjälpte till med hundarna men inte med råttan..

#25 jag vet allt det där, men jag skulle igentligen vilja att han tänkte ingenom lite mer, om han är rätt person för djuret osv..7

men det har han ju inte gjort utan han bara skaffar och sedan får det gå som det går, så om jag inte hade fått reda på att han hade råtta och sagt till honom att han måste skaffa en kompis så skulle han inte brytt sig om den alls.

Pratade med honom idag och han sa att han inte hade köpt en kompis än, och han hade inte tagit ur råttan ur buren!

Cederin
1

Tycker verkligen synd om detta lilla liv. :( Något jag verkligen inte tål är låg respekt för djur, även om det delvis också är okunskap..

råttan1
0

hur har det gått för den stackars lilla råttan?