Upphittad råtta
En kompis bekant hittade igår en råtta som var dumpad utomhus. De hittade råttan vid en port till ett bostadsområde och de hittade senare också råttans bur i soprummet intill där rådizen hittades.
Det är en hona och hon verkar vara väldigt tam och pigg trots omständigheterna.
Min kompis funderar nu på att ta över denna råtttjej men har nu blivit lite fundersam på om det finns en möjlighet att rådizen kan ha dragit på sig något smittsam sjukdom iom sin utomhusvistelse, hon funderar främst över sorkpest/sorkfeber. Kan råttor vara bärare av detta?
Hur pass vanligt är det att vilda råttor bär på div smittor och tror ni att risken finns att denna rådiztjej kan ha blivit utsatt för någon smitta?
Jag skulle tippa på att risken är jättejätteliten. Men det är en okvalificerad gissning.
Jag tror inte heller att risken är så stor.
Sorkpest har jag bestämt för mig bara drabbar just sorkar. Att du skulle drabbas av någon smitta från den råttan eller en vild råtta är minimal. Det där med råttors smittspridning är något som är starkt överdrivet. Alla vilda djur bär på olika smittor (bakterier) Finns i hela naturen.
Jag har handskas med vilda råttor i många år o fått åtskilliga bett. Det värsta jag råkat ut för var ett infekterat sår. Men det har jag också fått av tamråttor. 
#3 man kan om inte annat få sorkfeber
Men råttan var från bostadsområde så lär det itne finnas mycke sork där antar ja? är väl vanligare ute på landet
Tack för alla svar, vi ska åka och kika på rådizen nu på morgonen. Jag hör av mig om hur allt går =)
Risken är inte stor, dock kan hon ha löss eller skabb men det är lätt fixat med veterinär och stronghold eller dyl..
Har haft en hel del utsläppta/upphittade råttor genom åren och de enda de haft isf är löss :)
// Stephanie och hårbollarna 
# 4 Men är det inte så att råttan inte bär på sorkfebern,utan att det just är så att det är bara sorkar som har den ? Jag tror det. Men tro är ju att inte veta ! Nää,jag måste nog läsa på lite där. 
Jag skulle tippa på att råttan snarare bär på tidigare ej behandlade sjukdomar, eftersom ägaren uppenbarligen var dum i huvudet :P
Skabb, löss eller annan ohyra, mycoplasma eller andra luftvägsbesvär. Det enda som egentligen kan ha hänt i soprummet är väl om det är en hona som stött på en hane som är vildråtta, och blivit gravid. Om hon inte redan var det förstås, kan vara ytterligare en anledning till att ha blivit dumpad…
Nu har tjejen flyttat in hos min kompis. Hon är väldigt smal, mager och medtagen. Hon har nu fått en stor bur, bra mat samt kärlek och värme, vi håller tummarna att hon klarar sig.
I soprummet intill där hon hittades fanns också en bur med vattenflaskor till gnagare, botten arean var ca 20 x 30, antar att den som dumpat henne slängt buren där.
Vi misstänker att hon har blivit miss skött en längre tid, sporummet där hon och buren hittades har öppet onsdagar om jag inte minns fel och buren kom dit denna Onsdag då också råttan hittades. På en dag är det omöjligt att hon kan ha blivit så mager som hon är.
När man tar upp henne i handen är det som att bokstavligt talat lyfta luft. Hon är bara skinn och ben =(
Usch och fy för människor som behandlar djur på det här viset. Skulle aldrig ens tänka tanken att göra så mot ett djur….
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
jag och mina råttor håller tassar och tummar för att hon kommer att må bra snart, stackare.
Stackars lilla oskyldiga råttis. Tur att ni hittade den o att den nu får ett bra hem o ett gott liv. Lycka till 
nämen stackars liten. hoppas hon repar sig och vilken tur att ni hittade henne :)
Jag och långsvansarna här håller tummarna för tjejjan vi med!
åh vilket lyckligt slut för henne ! Fast det är ju inte slut än då!! ;) Lycka till!!
Pellepojken: >Berätta mer om när du hanskades med vilda råttor, hurvarvarför??
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Uchaa hur kan man behandla djur på det visset.! Hon var ju en riktigt söt rakare ju
Lycka till!
Men lillan :(
Jag har inte ord för folk som misshandlar djur på det där viset!!
# 16 En lång historia kort ! Jag jobbade i Frihamnen i Stockholm i ett par år. Där kommer in enorma mängder soyabönor, linser osv. I dessa pallar med säckar så medföljer det råttor. Honor med ungar överger inte sina ungar fast dom kör runt säckpallarna o plockar av säckar vartefter. När sen boet kommer upp i dager så flyr honan, men inte långt bort.
Många som jobbade där hade som ett slags "hobby" att plåga ihjäl råttorna på det mest djävulska sätt man kan tänka sig. Nu började min operation att rädda så många råttor jag kunde.
Jag tog hem ungarna vars mamma blivit dödad o nappade upp dom (dom som hade en chans) Vuxna råttor som jag fångade in släppte jag ut Lilljansskogen. Kanske inte så smart med tanke på att dom kunde ju ha någon smitta från det land dom kom ifrån. Men jag var yngre då o tänkte bara att få bort dom små liven från torterarna. Men har senare fått veta att den risken är som att vinna på lotto. Info från Naturhistoriska Riksmuseets biolog. Givetvis gjorde jag allt för att påverka dessa kräk till människor som torterade råttorna,men dom tyckte bara att jag förstörde deras dagliga nöje.
Jag hade ju också mina tamråttor hemma o jag jämställde dom med dom vilda för det är samma små liv. Som tur va så hade jag en tjej som hade samma kärlek till råttisarna,så vi kunde hjälpas åt. Vi hade många små liv därhemma. Ja det var lite förklaring om vilda råttor o jag.
ÅÅåH vilken underbar människa du e!!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
# 20 Underbar vet jag inte (rodnar) Tycker bara att det finns så många människor som inte reagerar på att råttor är kännande levande intiligenta djur. Tvärtom så hör man "djurvänner" som säger i olika sammanhang…..Ja men det är ju bara råttor eller råttdjävlar.
Glömmde säga Tack 
Hur har det gått med råttisen? :)
Det har gått bra, hon har nu flyttat till oss och har även en kompis som hon kommer jätte bra överens med. Hon har gått upp en hel del i vikt och man känner inte längre revbenen på henne. Hon ser nu ut som vilken frisk och sund råtta som helst =)
En väldigt trevlig tjej är det dessutom, mycket social och snäll.
#23 härligt att höra!
#23 Vad underbart!
Vilken tur råttan hade! :)
Vilken solskenshistoria! :-) Blir så glad för den lilla råttans skull. (Men skulle gärna se att den som slängde ut henne i kylan fick sitta inlåst i soprummet några dagar..)
Så bra hon blev hittad just av dej som kunde& ville ta hand om henne! :-) Kan du inte lägga upp en bild på henne som hon ser ut nu?
Underbart att höra! :D
Du får lägga upp lite bilder på henne o kompisen tycker jag ^^
du kan ju alltid åka in till vet och kolla satt hon mår bra och inte bär på någon sjukdom eller har löss eller något liknande :)
Ska ta lite bilder på henne/dom =)
Har varit till vet och fick Stronghold utskrivet så både hon och kompisen är nu behandlad och förhoppningsvis fria från ev ohyra =)
Vilken härlig solskenshistoria! Och vilket jätte fint huvud hon har - super söt! Häxan är fin hon med!
Otroligt söta :)
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Åh vad fina de är! Skönt att det gått så bra :)
åh så söta :3