Om inte nakenråtta - dubbelrex?
Har kollat mig omkring på forumet men inte hittat det jag söker - Det är nämligen så att jag är så förtjust i nakenfisar så det nästan är skamligt, och skulle vilja ha i framtiden om det inte var för alla dessa defekter på bland annat njurar.
Men då tänkte jag på dubbelrex - för de är ju det närmsta naket man kan komma. Men vad är negativt med dubbelrex - bortsett att det blir extra att smörja in den med hudsalva (hur ofta ska man smörja in?) samt solskyddsfaktor om sommaren?
Tack på förhand!
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/

Dubbelrexar har inga medfödda problem med hälsan, så de är friska. Det man kan få se upp med är inåtväxande hårstrån vid ögonen, och de har ju ingen päls så de måste ha det varmt och skyddat.
Kan vara en bra ide att klippa klorna på kompisarna oxå om det kan bli något gruff och akta solen såklart.
Qui dormit, non peccat
Jag har aldrig behövt smörja mina dubbelrexar, dock är det inte ute i solen heller. Och dem är friskast och piggast i mina flockar :)
Har aldrig riktigt förstått vissa människors fascination med nakna djur, men visst, om nu vill ha det kan man väl få det då. Viktigt att tänka på, dock, är att förutom att djuret tappar mycket naturligt skydd mot bl.a vassa klor och kyla, så stympas även kroppsspråket. Ett djur som naturligt ska ha päls - men genom selektiv avel berövats den - kan inte längre kommunicera via pälsen, t.ex resa ragg, och har därför inte ett lika tydligt språk som sina pälsade rasfränder.
:) Personligen anser jag att djur som ska ha päls, ska få lov att ha päls också. Men vill man nu tvunget ha en nakenråtta får jag väl medge att dubbelrex är bästa alternativet.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

#5 Jo samma argument finns ju angående rexar, dumbo mfl, de påstås inte heller kunna kommunicera ordentligt.
Qui dormit, non peccat
#6 Vilket är varför jag generellt tycker bäst om släta, toppörade. ;) Men jag får väl erkänna mig "skyldig" till att även ha några rexar och en dumbo till familjemedlemmar. Dubbelrex eller naket tycker jag dock är att gå lite väl långt då de helt saknar päls (eller nästan i alla fall).

#7 Ja jag har haft både rexade och dumbos, har aldrig upplevt att de har svårare att kommunicera faktiskt. De har snarare varit väldigt tydliga i kroppspråket och varit stabila ledardjur. Men det kan ju vara slumpen oxå.
Tror att mycket av problemen beror på aveln, dumbos blev populära och vips avlade man på vilket skräp som helst bara råttan hade stora öron. Samma med rex och dubbelrex, roans mm.
Qui dormit, non peccat
När dem visar ragg så visar dem andra tecken också, mina ex kisar med ögonen, böjer ryggen och ibland flyttar öronen

#9 Japp, alla tecken finns där, tror inte pälsen är det avgörande.
Qui dormit, non peccat
#8 Jag har inte heller märkt av att mina rexar eller min dumbotant skulle ha svårare med kommunikationen än mina andra råttor, men så är inte jag råtta heller, så jag har lite svårt att avgöra hur övertydliga de behöver göra sig för att bli förstådda i jämförelse med släta, toppörade råttor. Jag tror fortfarande att ta det ett steg längre (aka naket) är ett steg för långt. Men som sagt, om man nu tvunget vill ha naket ser jag det som något positivt att man föredrar dubbelrex framför någon nakengen. :) Ser bara själv inte vad som är så bra med naket (älskar pälstottar).
#9 Jag sa aldrig att de förlorade kommunikationförmågan, bara att den blir hämmad. ;) Kan själv inte ett ord tyska, men har inte haft några problem med att ta beställningar från tyska gäster när jag arbetar. Då har de pratat tyska med mig och jag engelska med dem, och vi har förstått varandra bra. Men kommunikationen har ändå varit hämmad då vi inte talat samma språk, och vi har ofta fått vara övertydliga med vårt kroppsspråk för att undvika missförstånd. Jag tror att en nakenråtta (och andra nakna djur) får göra ungefär samma sak när den vill ha något sagt, bara det varje gång den vill ha något sagt, vilket i längden kan bli ganska påfrestande mentalt. Jag anser personligen att det inte är helt schysst att utsätta ett djur för det. :) Men jag har aldrig sagt att man inte får lov att skaffa sig naket om man nu vill. Jag har bara sagt att jag själv inte ser någon bra anledning till att man skulle vilja ha det då man i så fall stödjer en - enligt mig - oönskvärd avel. :)
#11 Mina dubbelrexar har inga problem att kommunicera, man kan inte jämnföra vårt språk med deras. Dem "pratar" också, med toner vi inte hör.
En av mina nakenfisar har precis blivit "alfa" i flocken eftersom min förra dog av ålder, och hon skötte det perfekt och behövde inte tortera alla råttorna eller få stryk. Hon har fått ungar och alla dem är normala, dem blev rexade och råttungar lär ju sig saker från mamman.
Däremot om en råtta vore döv och blind (från födseln), DÅ är det riktigt svårt för den att kommunicera.
Och jag har för mig att råttor ser väldigt dåligt, ca 1dm framåt. Så om en nakenråtta är rädd för en annan råtta som rä en halvmeter bort så kommer inte råttorna kunna se kroppsspråket så bra ändå.
#12 Antingen har du inte förstått det jag skriver, eller så ignorerar du mig helt. Med andra ord är det ganska meningslöst för mig att fortsätta den här diskussionen (som dessutom är väldigt off topic vid det här laget). :)
Jag har fått mitt sagt om varför det är negativt med dubbelrexar, vilket var det tråden handlade om. Vill någon fortsätta diskussionen om varför jag inte tycker man ska ha naket så får den antingen PM:a mig eller starta en ny tråd. :)
#13 Jag förstod precis vad du menar. Jag har studerat etologi i gymnasiet så jag har ganska bra koll på vad jag kollar efter och pratar om :P

#11 Nej det blir inte påfrestande i längden eftersom råttorna ändå talar samma språk. Desstutom om det skulle vara kommunikationsproblem så lär sig ändå råttorna varandra eftersom de alltid bor tillsammans. Det är inte som för oss människor som stöter på nya personer med andra språk hela tiden och kommunicerar med på nya sätt.
Det är mer som att prata med en person med talproblem på sin höjd.
Nog om detta, kommunikationsproblem handlade ju inte tråden om!
Om du ts ska välja naket, så välj dubbelrex, just eftersom de inte dras med sjukdommar eller saknar thymus, det är en helt vanlig råtta utan päls. Så länge du vårdar huden och skyddar den så är det inga problem.
Qui dormit, non peccat
Tack för relevanta svar :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.