*** HJÄLP! Stort sår! ***
Ester har ett stort sår framför örat.
Om kvällarna tjafsar de ibland men nu lät det illa.
Upptäckte sen ett blodigt sår.
Har gjort rent men såret är djupt.
Hela hudlagret är "uppflärkat" och man ser in till vävnaden under.
Det som oroar mig är det blå längst ner, är det ett blodkärl?
Snälla hjälp, vad ska jag göra!
Jag har en Furet Tower och har delat på flocken nu 2 och 2.
Jag misstänker att hon bråkat med Elsie men är inte säker.
Hon är med Hilma nu och hittills har det gått bra förutom ett pip
när Hilma upptäckte såret och försökte slicka rent.
Behöver det sys?
**Vad kan jag göra för att underlätta?
**
Åh fy sjutton!! :((
jag har inget vettigt att säga egentligen, men kan berätta om ett liknande sår en av mina råttisar hade en gång.
Min pojke hade skurit upp halva halsen. BOKSTAVLIGT. det var helt sjukt. jag kom precis hem från skolan och när jag såg det så flög jag bakåt och trodde jag skulle dö. panik. jag skrek på min bror (som förövrigt hatar råttor. han var så snäll och hjälte mig att se hu djupt det var och så. Det var riktigt djupt och jag är förvånad över att han överlevde.
men han rörde sig som vanligt och åt och så. jag satte över honom i en sjukbur med endast toalettpapper och handdukar i (så att inget smuts/damm kunde komma in i såret) Tänk att råttor läker så himskans fort! Dagen efter hade det börjat läka ihop. det gick fort tills det bildades en skorpa på såret. min granne som är duktig på sår hjälpe- jag fick en sån där svamp med bakteriedödande tvål typ. som man tvättar sig med innan man ska opereras. hon sa att det var viktigt att jag såg till att hålla skorpan borta ett tag, så att såret inte läkte utifrån innan det läkt inuti- då kunde det bli infektion och var. det behövde toka innifrån och ut.
det som är annorlunda med din flickas sår är att det är så brett och öppet :S på min pojke blev det ju bara så när han kollade åt sidan (såret satt på sidan av halsen) från örat ner till framsidan frambenet.
Det ser fruktansvärt ut :(( men jag tror att det går bra! se till att det inte varar eller något. då kanske det behövs antibiotika eller något. annars tror jag att din flicka löser det!
hoppas det går bra!
Jag har faktiskt ingen aning eftersom jag inte har personliga erfarenheter av saken… Men det var en råtta för ett tag sen här på RIF som hade en gigantisk varböld på nästan exakt samma ställe… Efter att bölden försvunnit så blev det ett stort gapande hål och ägaren undrade om hon skulle åka in och sy…
Hon fick rådet av de erfarna uppfödarna på sidan att inte sy då infektionsrisken är för hög… och att råttor har bra läkkött så att det säkert skulle fixa sig ändå… Och det gjorde det…
Det ser ju inte ut att pisseblöda och så länge det inte gör det så måste det vara okej… Det är väl min prelliminära diagnos… men vänta gärna till de mer erfarna har något att säga om saken! Hoppas det hjälpte något.
Jag tror du ska rengöra om det blir smutsigt… men det är det säkert någon annan som rekommenderar och kan bättre än jag… tror det är koksaltlösning..
Blöder det fortfarande?
1# Okej, nej det ser väldigt obehagligt ut. Just för att det är ett blodkärl där, det känns väldigt riskfyllt.. :/ Tack för svaret!<3
2# Okej, jag provar att rengöra igen om det ser kladdigt ut. Annars kanske det läker bäst om man inte blöter upp det hela tiden. Tack snälla! <3
*** En vän till min syster som läser till veterinär kom och tittade. Hon sa att det ser bra ut (inte inflammerat/infekterat) och eftersom råttor har bra läkkött så kommer det bli bra snabbt igen.
Det hon dock var orolig för var blodkärlet som var väldigt "exposed".
Därför bor hon nu själv i övre delen av furet tower buren och de andra bor där nere.
När det har läkt ihop får jag överväga att ha dem delade eller att skaffa en gammal tantkompis till henne. Hon är ju ett år äldre än de andra och börjar konkurreras ut. Hon är alfa. :( ***
Tack så mycket för snabb hjälp!
Har inte heller några erfarenheter med något liknande på just råttor. Men jag tycker att du ska se till att hålla såret rent, så kommer det att läka inom ett par dagar.
Men jag vet inte, blir hon hemskt stressad om hon inte får vara i samma bur som de andra? För annars hade nog jag haft henne i en sjukbur 1-2 dagar, bara för att se till så att ingen annan går och river henne där nu när såret är såpass öppet.
#3 Nej det slutade blöda fort utan ser "torrt" ut nu. :(
#2 Ja, koksaltlösning kan man tvätta med! det är bra. jag tror att du pekar lite på det jag menade också, just det att man ska se till att det läker inifrån och ut - alltså inte sy…
Hoppsan, var visst lite för sent ute! Men du ska se att det kommer läka fint 
#5 Hon är väldigt sällskaplig men klarar sig nog ändå själv tror jag.. :/ Funderade på att ha henne i liten sjukbur bredvid sängen men tror samtidigt att hon trivs bäst bland sina "egna saker". Tack snälla!!<3
#8 Nej då inte alls! Det känns bra att höra lite om huruvida jag ska ha henne själv/inte osv. :)
#7 Okej då avvaktar jag med veterinär tills om det skulle förvärras. Tack :')<3
Hej, Sådana sår brukar vara en enkel sak för en råttis att läka. Håll bara koll på infektion. Jag undrar verkligen om det är en åder/ven som syns där (osäker,) Den verkar så stor. Stora kärl ligger djupare in i kroppen. Men såret är nog fint om ett par dar. 
#12 Är väldigt säker på att det är det. Det har den formen (liksom buktar ut) och är blått, resten av "köttet" är rött. :/
En millimeter till så… :'(
Åh tack, vad skönt att höra :')
Men hur ska jag göra i framtiden? :(
Vågar inte släppa ihop dom igen. Skulle vilja ha dem två och två i buren men jag vet ju inte vem som gjorde det… Ska jag chansa och hålla koll på dem och prova mig fram? Jag tror att det är okej med Hilma men just nu känns det jätteriskabelt… Hennes sår får läka ihop först iallfall.
Hade en råtta som fick ett större sår på magen vid en misslyckad introduktion. Hon fick dock sy två stygn, men det var som sagt större och något djupare, men det läkte ganska snabbt :) Håll henne i en sjukbur bara och se till att det inte blir infekterat!
// Lise
When nothing goes right, go left!
# 13 Lite svårt o ge råd om andras råttisar ibland. Råttisarna har ju bott ihop förut. Jag skulle ialla fall sätta ihop dom som vanligt igen sen. Man kan väl hålla lite koll på dom i början. Jag tror dom mår bäst av att bo ihop. Men visst kan det hända saker i en flock med växande individer så att man får sära på dom tillslut. Hårda bråk i en flock är ju inte bra för någon.
Men dom är lite "knasiga" ibland. Det har hänt att mina killar rykt ihop så blodvite uppstått o lite senare så ligger dom o sover ihop. Hoppas det går bra med dina tjejer nu. 
#14 Okej tack! Hur menar du med sjukbur? En liten bur eller ensam?
#15 Okej tack snälla! Är så rädd bara att nästa gång blir värre… Det låter orättvist och hemskt, men Ester är min favorit. Hon är helt seriöst min Bästa vän. Jag älskar henne jättemycket, vill inte att något ska hända henne. Men du har nog rätt i att de mår bäst av att vara tillsammans… Urs blir så hönsig bara!
Dom brukar ligga ihop och gosa allihopa, de gosar jämt! Men om kvällarna när de blir pigga kan de bli otåliga och smågnabbas, det gör de typ varannan kväll lite. Men nu blev det ordentligt. :(
#16 Precis, ensam i en liten bur så det läker. Vet dock inte om det är nödvändigt med såå liten bur till dig råttis då det tröts allt sitter bakom örat.
// Lise
# 17 Ok. Det är framför örat. Men hon är väldigt pigg och försiktig med såret. Hon tvättar sig ofta med tassarna i ansiktet men hon gör inte det på såret. Det är lite mer skorpigt nu så jag hoppas att det läker fint. :)
Ska skölja lite och göra rent senare idag när hon vilat klart. :)
Tror du att dom kan bo tillsammans igen allihopa eller är det inte stor chans för det?
# 18 Hej, ett litet tipps bara. Om det bildas en sårskorpa över såret så var inte för flitig o tvätta där. Det bästa är att det får läka ostört. Titta i kanterna om det är något gegga där o tvätta försiktigt. Men blöt inte upp själva skorpan om den ser fin ut. 
#18 Sålänge det läker bra så behövs det nog inte då :)
Du kan ju försöka, ha inte för bråttom om dom inte vill, håll koll och låt det ta sin tid. :)
// Lise
#19 Okej. Men det ser inte kladdigt ut så då låter jag det läka i fred då.
#20 Okej. Men de kommer överens i det stora hela, det här kom så plötsligt det är därför jag blir orolig. Men jag märker att så fort Elsie känner lukten av Ester (genom burgallret eller sådär) blir hon helt tossig! Jag får prova försiktigt då. :)
#21 Absolut, man ska inte ge upp såvida det inte är riktig aggrisivitet :)
// Lise
#22 Okej tack snälla för uppmuntran! :)

Är såret/såren inte större än 2X2 cm behöver det inte sys. Det läker ihop av sig själv. Det man ska vara uppmärksam på är bett i ansikte och huvud då kan man behöva antibiotika eftersom det är lätt att det går upp tiil hjärnan.
Koksalt är bra att spola med och så länge det ser fint behöver man inte oroa sig.
// Lise
# 21 ja låt det vara bara o håll ett öga på det. Låt tjejerna träffas på samma sätt som man gör vid nyintrodusering första gången. Som ett förslag. 
#24 Okej, hur vet man om det går upp till hjärnan?