Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2976 ggr
Otaku
0

Rejält svullen fot!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I söndags upptäckte jag att Unicorns ena baktass var lite varm och pytte lite svullen men jag tänkte att det kanske skulle gå över. Dock kunde jag ej ringa till veterinären igår pga. att jag aldrig hann då min telefonladdare inte funkar.

Imorse brast jag dock ihop av oro när jag såg hur mycket hans tass har svullnat upp. Den är alldeles varm och blå.. Mobilen var död så jag fick panik och satte på datorn för att försöka fåtag på pojkvännen som senare kom och hämtade mig och råttorna. Ringde vet. så fort vi kom hem till honom och jag hade tillgång till telefon.

Tyvärr kunde jag inte få en tid förän på torsdag (!) vid lunch. Är väldigt orolig just nu och vet inte riktigt hur jag ska hantera det…

Därför vänder jag mig nu till er för råd och stöd. Har ni själva varit med om detta? Vad tror ni att det kan vara och hur kan man lindra hans smärta?

Han verkar för övrigt pigg och både äter och dricker som han ska. Lite burrig då han är lite förkyld.

Mvh Vinetta

diddiman
0

men gooosh :(( finns det ingen annan vetrinär som ni kan åka till direkt? :S Det såg ju ingen höjdare ut, stackare… hoppas det går bra för er!

Otaku
0

Nej, alltså.. vi har smådjurskliniken här i stan (Eskilstuna).. Men jag har inga bra erfarenheter därifrån. Brukar istället åka till Göran Ström i Rölagg. För jag är inte heller myndig men det går bra hos dem iaf då jag känner de ganska väl. 

När jag ringde honom så hade han inga tider imorgon och idag hade inte jag någon skjuts då deras klinik ligger på landet.. :(

Mvh Vinetta

[Ratass]
0

strömsholm ligger ju ändå rätt nära. lär ju kunna få en akuttid annrs?

Otaku
0

Hade jag haft pengar och skjuts så hade jag gjort det, men tyvärr så tror jag att det skulle bli ganska dyrt. (vi var tvungna att åka dit med katten en gång akut och det gick på 3000kr för en undersökning…) Hade jag haft alla pengar i världen så skulle jag verkligen gjort det, men som fattig 17 årig student som precis flyttat hemifrån så har jag inte så mycket pengar, hur mycket jag än skulle vilja..

Mvh Vinetta

[Ratass]
0

Inte för att låta elak men jag tycker då spontant om man nu är mindreårig, student och utan pegnar, då ska man itne ha djur om man inte kan betala för dem om det händer dem något.

Otaku
0

Nu är det så att jag köpte dom här killarna när jag bodde hemma, men det uppstod en mängd problem senare vilket ledde till att jag flyttade och mina fosterföräldrar kan inte bidra med pengar till mig (kort sagt). Självklart vill jag göra allt i världen för mina råttor, men jag har helt enkelt inte pengar.. Hade jag kunnat få en tid imorgon så hade ju inte det här problemet uppstått, samt att jag inte har någon som kan skjutsa mig till Strömsholm..

Mvh Vinetta

Oplanerad råttägare
0

Om du inte kommer dig till vetrinär för torsdag, bör du tvätta benet med något desinfiserande, gärna flera gånger om dagen. Fråga på apoteket om dom har salva/creme mot infektion också (som kan användas på råttor, självklart). Oansett måste det ju vara bättre för henne att få behandlat det så det inte infiserats mer.

Oplanerad råttägare
0

Kanske du även kan använda helosan-creme? Ta en telefon til vetrinär och fråga hur du kan behandla benet själv innan du kommer dig till djurkliniken.

Otaku
1

Jag kan säga att jag har 2000 kr. på mitt konto just nu… det är mina matpengar för resten av månaden och jag ber till alla gudar att de skomemr räcka för besök och behandling. Jag har ju inte räknat med att detta skulle ske :( Självklart förstår jag folks inställning.. men jag har verkligen inte råd att betala bensin pengar, veterinär avgift (vilket blir dyrt när det är akut) och behandling… Jag känner mig väldigt frustrerad just nu och känner att jag inte behöver höra det här just nu då jag skolkade nästan halva skoldagen för råttornas skull vilket kan bidra till att mitt studiebirag kan dras in. Jag älskar mina råttor och försöker verkligen göra allt jag kan.. :(

Mvh Vinetta

Otaku
0

Tack för tipsen! Ska genast ringa till sjukrådgivningen!

Mvh Vinetta

Otaku
0

Jag tror jag blir galen! Vet att jag har ringt ett nummer tidigare men varken hittar det eller kommer på vad det var för nummer! Har någon tips?! :(

Mvh Vinetta

Oplanerad råttägare
1

**När vi har stängt hänvisar vi till

**Djurkliniken i Katrineholm
0150-528 80
även lördag och söndag 9.00 - 16.00

Djursjukhuset i
Strömsholm 0220-458 00

Info hämtat från: http://www.hvarsta.com/

Otaku
0

Dom säger att man ska ringa på akutnummret. Men detta kan väl räknas som akut fall? Sen sa dem att det var för hund och katt.. :(

Mvh Vinetta

Oplanerad råttägare
0
Ilya
0

Oj herrejesus så hans fot ser ut!! Rynkar på näsan Gud.. håller verkligen alla tummar och tår här hemma för att det ska ordna sig till det bästa. Stackars stackars lille råttis Gråter

Ilya
0

Alltså, personligen om det hade varit min råtta hade jag varit desperat efter en akuttid hos vet.. hade gjort vad som helst för att komma till en vet direkt! Han har ju t.om svårt att gå, det blöder, är blått/lila?

Finns det verkligen inget annat ställe du kan ta dig till?! Pojkvännen, kan han hjälpa dig nånstans?

Blir verkligen ledsen i hela hjärtat när jag ser hans fot.. Gråter

Crapsurraren
5

Hoppas att det går bra för honom och att han får bra vård snart.

Vet själv hur det är att ha riktigt dåligt ställt. Men försök att spara ihop en sparbuffert. Släng in 100spänn på ett konto varje månad så har du förhoppningsvis lite mer cash om det händer nått mer i framtiden :)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

wintermynta
2

Råttan måste ha vård nu. Förutom att det är väldigt smärtsamt riskerar han att förlora foten. Har du ingen distrikts veterinär som du kan ringa? I allra värsta fall finns det telefonlån om du inte har pengar.
Tills vidare ska han sitta i en så liten bur som möjligt så han inte kan belasta foten. Helst ska han inte kunna stå upp.

Otaku
0

#16 Det röda som syns på videon vet jag inte vad det är… ser liksom ut som en finne men det blöder inte. Jag funderar på att ringa till distriktsveterinärerna imorgon istället.. De har sin mottagning inne i stan!

#17 Ja, jag brukar ha en del pengar som jag sparat under månaden.. Men är så orolig och det blir dyra mediciner.. Får annars låna av någon :(

#18 Att han behöver vård det förstår jag.. och jag har gjort så mycket jag kan på egen hand… Båda killarna har setat i sjukburen sedan imorse… Som jag skrev till en annan funderar jag på att åka till distrikts vet. istället imorgon. HAr hört bra om dem och att de ska var duktiga med råttor. :)

Mvh Vinetta

Oplanerad råttägare
0

Hur går det med honom?

Elshira
3

2000 kr för resten av månaden till mat? Det räcker gott och väl med 500 kr/vecka för mat, så till slutet av månaden borde du klara dig med en undersökning (och ev. avlivning) i.af… De flesta lite etablerade veterinärkliniker tar faktura annars.

Jag har ingen aning om vad det kan vara, men jag skulle tippa på att något är brutet och att blodtillförseln skadats . Att benet blivit blått är ett väldigt dåligt tecken, och det lär bli stor risk för amputation om du inte kommer in snarast idag. Kan råttan röra lite på benet eller hänger det helt lealöst? Jag tänkte på bulan, som antingen kan vara något som hoppat ur led, eller själva benbråttet.

Att ha djur innebär inte att man MÅSTE ha pengar för att kunna göra en operation för flera tusenlappar. Det är upp till var och en hur man vill göra med sådana ingrepp. Men man ska alltid ha pengar att kunna avliva dem, eller veta hur man gör själv (det senare för akuta fall bör alla kunna på något vis). Alla djur kommer dö någon dag, och det är tyvärr inte oallt för ofta råttor får en stillsam död i sömnen. Råttan ska inte behöva lida oavsett, och det är det du måste se till.

Hakuna matata!

Minoth
0

SKYNDA till vetrinär innan infektionen sprids och råttan dör! Det ser verkligen inte bra ut :(
Du får helt enkelt försöka låna pengar. det är din skyldighet att ta råttan till vetrinär. 
Hoppas du varit där nu.

Sen bör du fundera på ett vetrinärkonto där du sparar pengar varje månad.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

råttan1
0

lycka till och låt oss veta hur det går. Håller med de andra att du borde kolla upp det direkt.

Ilya
1

Ja, gör som någon annan här i tråden nämnde - ta telefonlån!

Du verkar inte ha några andra alternativ och det är ditt ansvar att se till att han får vård NU, DIREKT för han lider uppenbarligen, och det ska han absolut inte behöva göra.

Det finns inget att skylla på, du måste till en vet NU.

Crapsurraren
10

Hallå är det bara jag som tycker det är lite väl elaka/hårda kommentarer härinne? Är det inte bättre att hjälpa än att stjälpa? Hon gör ju sitt bästa?

//Ellie

Minoth
0

#25 vi hjälper ju bäst vi kan :/ De allra bästa vi kan hjälpa till med via internet är ju att säga, åk till vetrinär

chelona
8

Fast hon har ju skaffat veterinärtid, och hade kunnat vara in igår om inte vetten varit fullbokad. Hon ska dit med råttan imorgon.
Hon skriver att hon hoppas att pengarna kommer täcka det, annars får hon låna, och leva på snabbnudlar resten av månaden(fast nej visstja, det får man ju inte heller för råttorna behöver näringsriktig mat till middag). Hon har gjort allt hon kunnat utifrån omständigheterna.

Det är inte alla städer som har veterinärer runt varje husknut direkt och det är ju inte ovanligt att unga människor inte har tillgång till bil och måste anpassa sig utifrån färdmedelsomständigheterna. Men visst, man kanske inte ska skaffa djur om man inte har bil och bor innom en timme från kunnig veterinär som alltid har en reserverad tid för dig.

Någon som känner att de vill rädda mina tre killar från mig; fattig högskolestudent utan körkort som jag är? ;P Nä, just det.

(Är sur och överreagerar för att jag sitter i skolan, mår illa, har en deadline ikväll 23:59 och fattar inte ett skit av vad jag ska göra.)

💣

Otaku
4

Tack äntligen några som förstår ( #21, #26 och #27 )! 

Jag har verkligen tagit illa upp för era kommentarer och överväger nu att lämna bort råttorna. Jag har ju ringt till veterinären och kunde inte få en akut tid. Jag har mått så dåligt över det här att jag har gråtit morgon och kväll och gjort allt jag kan. Har kylt ner hans ben, smörjt det med inflammatorisk salva och bara försökt att gosa med honom tills han somnat. Jag bad om tips och stöd vad jag kunde göra själv tills jag kunde komma till veterinär. Det ser hemskt ut, och tro mig jag vet. Hade jag fått bestämma hade jag tagit honom till veterinären redan på måndag morgon. Jag vet att han behöver vård NU, men jag kan inte ro för hur veterinärena jobbar. Jag har pratat med vet. och fick en tid imorgon, tyvärr. Kunde inte heller få en tid idag.

(Svar till #21)Unicorn stödjer inte på benet, men han rör på det och har även försökt klia sig på det. Jag har båda killarna i transbortburen i sängen så att de han gå ut och in som de vill. Ibland kommer Unicorn ut hoppandes och kollar läget men som oftast ligger han där inte som sover (fast sova hela dagarna gör han när hanär frisk också) Jag får röra vid benet så det är inte så att det blir som en dödskamp när jag ska sköta om honom.

Som sagt så har jag tagit väldigt illa upp. Och skulle det vara så pass allvarligt att jag måste ta bort honom, så kommer jag nog lämna tillbaka Ludwig till zickan och sälja deras bur.

Mvh Vinetta

Catta-
2

Håller tummarna för att det ska gå bra!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Erika89
1

Håller tummar och tassar här hemma för att det ska bli bra med killen. 

Jag vet att du gör allt du kan *kram*

Otaku
0

Tack så mycket! :(

Mvh Vinetta

råttan1
4

Tycker verkligen att du verkar göra allt du kan för honom så att han ska må bra.

Tycker inte att du behöver lämna bort den andra råttan om du inte hemskt gärna vill då du ger dem det de behöver och verkar bry dig väldigt mycket om dem.

Vet hur det känns att inte komma till vet när man vill: bor i Holland och min råtta blev sjuk i söndags. Bara ramlade och verkade inte alls må bra och jag ringde, men fick bara rådet att avvakta och det är inte kul.

Styrkekramar till dig och håll oss uppdaterade.
Du gör ett superfint jobb med råttan

Otaku
0

Svullnaden har gått ner pyttelite och hans fot är inte längre lika blå/lila! Dock går han lite snett med huvudet..?

Kommer snart en video upp på det också.

Mvh Vinetta

Otaku
0

Jag vet att han andas lite konstigt, men han är fortfarande förkyld och det verkar inte vilja gå över. Så detta ska också kollas upp imorgon.

Här är videon iallafall. Jag vet inte om man ser att han går lite snett. Men jag upplever det som att han går med huvudet lite åt höger om man tittar på honom bakifrån.

Mvh Vinetta

Elshira
0

Han verkar åtminstone försöka stödja till liiite på benet, det är ju bra i.af!

Om huvudet ser snett ut eller ej ser du nog bättre än oss. Men har han en fölkylning som inte vill ge med sig är det inte helt omöjligt att han har en liten öroninflamation (snedskalle).

Hakuna matata!

Catta-
0

#34 Jag hade en råtta förut som också gick me huvet snett. Hon mådde prima men hade lite dålig balans.. Tassen ser ju inte kul ut, men förhoppningsvis har han väl bara klämt den och svullnat upp pga det.

Hoppas det inte är något allvarligt.

Lycka till i morgon!

Otaku
0

Ja, han försöker ju använda benet… det är som du säger skönt att se!

Ja, misstänkte nästan det. Lika bra att göra en grundlig undersökning. JO, jag tog ut honom nu och han går väldigt snett. Men öroninflamation går och bota va? eller behandla?

Mvh Vinetta

Otaku
0

#36 Hm, okej.. Det kom idag. Märkte att han gick med huvud på sne när jag kom hem. Hoppas att det inte är allvarligt!

Ja, för klumpfot ser det inte ut att vara. Han är ganska klantig så han ka ta ramlat i buren också. Har en FT och båda killarna gillar att sitta högst upp. Brukar försöka klämma in så många hängmattor jag kan, men Unicorn lyckas alltid på något sätt ramla Skäms

Mvh Vinetta

Catta-
0

Det vågar jag inte svara på. Men jag tror att man kan behandla.

Elshira
0

#37 Det går bra att medicinera om man gör det i tid, det har man penicilin till. Förkylning har man väll antibiotika till om jag inte har helt fel (har aldrig behandlat själv), men vet att man bör kombinera två preparat för det. Någon kan säkert tipsa om det här annars finns det att söka sig till på forumet.

Hakuna matata!

Oplanerad råttägare
0

Jag vet inte något om han är snett eller inte, men det ser ut som du har gjort en jättejobb med benet. Det ser mycket bättre ut på denna snutten än den förriga!

Lycka till i morgon.

Minoth
0

#34 benet ser mkt bättre ut! :) Bra jobbat :) Hoppas de går bra hos vet

råttan1
1

skönt att benet verkar lite bättre: Super av dig.

Min råtta var också förkyld och i söndags ramlade hon och så. Var hos vet i måndags och de trodde öroninflammation så nu har hon medicin och idag mår hon mycket bättre. Tog 2 dagar, men nu är hon hur pigg som helst. Om det gör henne helt frisk vet jag inte, men det hoppas jag.

Lycka till och låt oss veta hur det går hos vet imogon. Håller tummarna för dig.

diddiman
0

#34 På filmklippet ser hans andning jätte ansträngd ut ju :S vad tror du det kan vara? Inte blir det ju så av en vanlig förkyldning :S

hoppas det går bra imorgon och du får vad han behöver!

Otaku
0

#44 Ja, jag vet inte.. Han rosslar iallafall inte och lungorna låter inte heller konstiga. Kan vara att han har ont + varit förkyld länge?

Ang. han snehet så börjar jag nästan bli säker på att det är sneskalle… Han har välidgt dålig balans nu, men verkar pigg iallafall. FAst kan det kanske bero på att han har ramlat? Han råttorna bli så då om de landar konstigt?

Nu väntar jag bara på att få åka till vet. har tid 12.15 så det är inte många timmar kvar nu! Önskar att man kunde spola fram klockan!

Mvh Vinetta

Trollhund
12

Håller tummarna för att allt ska gå bra! Och OT så är jag ganska besviken på klimatet här inne. Väldigt många har skrivit väldigt hårt. Och inte en kotte har bett om ursäkt när någon påpekar det eller berättar att de tagit illa vid sig. Och nästan ännu värre är ju att alla som kalat det så hemskt och måste till vetten uppenbarligen haft fel eftersom tassen blivit bättre. Sure, det behöver fortfarande kollas upp och han behöver säkerligen medicin för sina andra åkommor. Men det visar lite på hur man har en tendens att hispa upp varandra och vara ganska dömande. Jag skulle inte chansa och vänta för att bevisa något, men man kan åtminstånde tänka på sin ton. Ni är alla fantastiska och har så sjukt mycket kunskap tillsammans. Men all kunskapen blir värdelös om man inte kan förmedla den på ett sätt som man kan ta åt sig, och då menar jag ta åt sig på ett positivt sätt. Att känna sig som om man fätt en smäll på fingrarna eller rent av käften hjälper ingen. Back to topic. Jag tycker att du gjort det bästa av situationen. Du rigfe vet ich undertiden har du tagit hand om saken själv. Jag önskar och hoppas att du har kvar killarna efter detta. Så att du kommer ihåg varför du skaffade råttor från början. De är fantastiska djur och de dömer dig minsan inte. Alla råttägare kan råka ut för situationer där pengarna inte räcker just då. Man måste inte vara förmögen för att ha djur, men man måste ta sitt ansvar. Jag tycker att du gjort det genom att ta kontakt med vett och skaffat hjälp. Det oansvariga had evarit att sitta och hoppas att det går över.

Lilith
0

Har han klämt sig på något?

För det ser verkligen precis ut som när en av mina honor klämde sig rejält. Foten svullnade, blev varm och röd och det liksom sprack på ett liknande sätt som för din råtta. Den var ungefär som en vattenfylld plasthandske. :/

Dock gick det ner efter några dagar och efter en två veckor eller så, så var hon helt återtälld.

Jag kan för övrigt säga att jag har haft bra erfarenheter av Distriktsveterinärerna, då det var de som opererade min råttas tass (hon hade fått en kedja som snurrat sig runt fotleden, lång historia).

Anvariel
0

Hör av dig angående vad vetten sa så vi får veta. Stackars lilla råttisen - skickar virtuella krya-på-dig-pussar!

zickan
7

Har inte varit och läst tråden förrens nu. Är verkligen många som bör bita sig lite i tungan. Visst bör man uppsöka veterinären. Men vad ska man göra när veterinären inte har tid samma dag. Tyvärr as drygt när man inte har så mycket mer i närheten och en lång resan till sthlm kan tom ta livet av en dålig råtta. Bättre vänta en dag på tid än ta tåget till sthlm med all stress, kyla, drag som det innebär.

Bilderna att dömma så är det inte bumblefot. Ser precis ut som han klämt foten. Alternativt fastnat i något. Har han också haft någon förkylning i kroppen så läker foten inte lika bra och kan enklare bli inflammerad. Sätta i en mindre bur så han inte kan klättra runt och sitta mer stilla.
Uppsöka veterinären nu när du fått tid och hoppas du får ut lite mediciner åt honom. Medicinerna kostar inte jätte mycket. Själva undersökningen kommer gå på mer än vad medicinen senare kommer kosta.
Snedskallen kommer troligen av förkylningen. Själv haft en liknande nu. Han snuvade, övergick i rossel. Jag bokade tid och började sedan bli sned innan jag hann till veterinären. Men jag fick ut ronaxan och bactrim. Hela det kalaset kostade mig: Undersökning 250:-, Medcinerna 180:-. Just undersökningen pendlar olika från veterinär till veterinär. Här är billigaste 250:- för genomgång av alla jag tar med. dyraste runt 500:- och då är det PER råtta. Men de dyrare får man ta när det är mer avancerade saker som ska kollas.

Hoppas verkligen det har löst sig för dig. Du får gärna skriva till mig om det är något. Jag kan inte ge några läkarutlåtanden. Men jag kan ge lite tips som fungerat för mig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Crapsurraren
6

Ja jag reagerade ganska starkt på alla dömande och rent ut sagt hårda inlägg men än har jag inte sett att någon faktiskt bett om ursäkt vilket förvånar mig enormt. Trodde att det här forumet var fyllt med människor som faktiskt vill hjälpa andra och inte bara stjälpa och döma. Skämmes tamejtusingen.

//Ellie

mikeiko
0

#34 Efter att ha sett videon så tycker jag att han andas lite ansträngt, och det i kombo med snett huvud tyder på en infektion, inte bara i foten. Jag tänker på öroninflammation, men det behöver ju inte påverka andningen…

Så ja, veterinär är verkligen det som gäller. Foten hade med rätt vård kunnat läka hemma om det inte handlade om infektion utan klämskada eller liknande, men nu verkar det onekligen vara något mer som inte står rätt till med grabben :(

råttan1
0

Hur har det gårr hos vet? Har tänkt på dig idag.

Hoppas allt gick bra.

Otaku
13

Hej alla! Är just nu i stallet och skriver från mobilen! Besöket hos veterinären gick bra! Men idag var han mycket värre med huvudet. Han gick runt i en cirkel och ramlade. Jag berättade för veterinären att jag hade funderingar på öroninflamation och hon tittade på hans öron. Ena örat var rött i innerörat så hon gav honom antibiotika och jag ska själv dosera honom i 7 dagar nu. Blev inte det bättre skulle jag komma tillbaka. Ang. Benet trodde hon som många andra har nämnt här kan ha varit att han har klämt sig eller stukat foten. Jag visade henne filmerna och hon konstaterade att det såg mycket bättre ut nu och jag fick beröm för mitt jobb och skulle fortsätta med det så skulle det gå över. Hon tittade även på den andra killen och han var det inge fel på. Ang hans andning sa hon att det kunde bero på förkylningen och att han antagligen hade ont. Han rosslade inte eller nåt heller så… Allt som allt gick besöket + medicin på 525 kr. Hon sa att antibiotikan skulle hjälpa mot benet också, men skulle han inte bli ett dugg bättre med huvudet imorgon så skulle jag ringa på en gång! Kan skriva mer när jag kommer hem ikväll! Men tänkte slänga iväg en kommentar nu så ni inte skulle vara så oroliga!

Mvh Vinetta

Exoticas
0

#53 Skönt att höra efter att ha tittat i tråden! =) lycka till =D

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Catta-
0

#53 Härligt! :)

råttan1
0

Gud vad kul att höra att det gått bra.

Du ska verkligen vara stolt över dig själv och vad du gjort för din råtta. Bra jobbat.

Fortsätt att hålla oss uppdaterade om hur det går.

Otaku
0

Tack alla! :D Jag är också jätte lättad! Svullnaden på foten har gått ner otroligt mycket nu!

Dock är jag orolig över att han är så sne.. men som Kajsa (veterinären) sa så borde det bli bättre redan imorgon!

Snart ska killarna få kvällsmat och unicorn sin medicin!

OBS! Ber om ursäkt att jag bara har trosor och t-shirt på mig! Tänkte inte alls på det när jag filmade, men det är min sova klädnad, haha! Ville inte filma om då han verkade lite besvärad av att jag skulle hålla på med hans ben och ha mig!

Mvh Vinetta

LindaBlue
0

Bara så du vet, så är det inte alls säkert att han reagerar så snabbt på medicinen, kan ta några dagar! Nu har inte din råtta gått med huvudet snett så länge, men det kan hända ibland att, även om öroninflammationen går över och de får tillbaka all balans och så, att huvudet fortsätter lute lite. Det har hänt mig, men den råttan hade inga som helst problem med det, utan levde obehindrat ett och ett halvt år till. Lycka till med din kille!

Otaku
0

Nej, det förstår jag! Men han har gått med huvudet snett i ett dygn nu.. Vet sa att man borde kunna märka skillnad, men ingen riktigt markant skillnad efter en dags medicinering. Jag började ju medicinera idag så alltså borde man kunna se en liiten skillnad imorgon kväll.

Åh, okej… vad tokigt :( Vad är det som gör att de fortätter så med huvudet snett? 

Tack så mycket! :D Han har precis fått sin medicin och lite mat (lax, ärtor och pasta) Fast varken han eller Ludwig har velat äta ännu.. de har ätit väldigt mycket Torrfoder under kvällen. Kan det vara så att de inte är hungriga? :( Hoppas att de inte har förlorat aptiten!

Mvh Vinetta

mikeiko
0

#59 Vad var det för medicin du fick? 7 dagar låter lite kort tycker jag…

Undrar också vilken veterinär som inte bedömer det där som ett akutfall av snedskalle/öroninflammation o.O

Otaku
0

Sneskalle fick han kvällen innan vi skulle till veterinären! Det var foten som de inte bedömde akut :) Ska kolla upp vilken medicin det är när jag kommer hem!

Mvh Vinetta

zickan
0

Själv har jag aldrig fått utskrivet kortare än 14 dagar. De jag varit hos har sagt 14 dagars medicinering. Om råttan visar sig bra tidigare. Ta 1-2 dagar extra under dessa 14 och sluta sedan medicinera.

Snedskalle behöver inte visa sig bättre inom ett dygn. Kan tom ta två innan du ens ser minsta lilla. Min kille fick en dosering i tisdags kväll och fram tills nu. Först nu 3 dagar senare som jag ens börjat se en skillnad och nu går det snabbt åt rätt håll. Men min kille hade väldigt lite snedskalle och kunde ännu gå rakt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

råttan1
0

Hur. har det gått med din lilla kille med snedskallen och foten?

Håller tummarna att allt gått bra

Sus87
1

Vilken resa du och killarna verkar ha varit med om! Jag är imponerad av ditt engagemang - det är som många sagt här ovanför: du gör ett bra jobb! Och att kämpa med tuffa privata omständigheter, smal ekonomi, OCH sjuka råttor tar på krafterna och kräver en stor inre styrka! Jag önskar lycka till och hoppas att du inte tar åt dig av de hårda kommentarerna, utan får njuta av dina söta råttisar!!

Otaku
1

#62 Okej, jag ska ringa dem igen på måndag då det inte har blivit någon jätte stor skillnad ännu. Kan inte riktigt tyda vad medicinen heter men et börjar på Byl.. Och jag ska ge honom ca 0.2 -0.5 ml morgon och kväll!

#63 Svullnaden på foten är nästan helt borta! :D Dock har snedskallen inte blivit så mycket bättre. Han har även gått ner i vikt nu, men äter åtminstone.. Som sagt, blir det inte någon skillnad till imorgon ska jag ringa tillbaka till vet.

# 64 Åh, tack så mycket! De orden värmer verkligen. Ja, även om jag har det dåligt ställt så älskar jag mina pojkar och gör verkligen vad som helst för dem! Eller, ja åtminstone det jag kan göra :3

Mvh Vinetta

pellepojken
0

# 65   Hej, Står det Baytril kanske ?  En sak får mig att undra… Du ska ge honom ca 0.2 - 0.5 ml står det på medicinen om jag fattar rätt. Det är en stor dosskillnad. Jag tycker du ska fråga veterinären om lite mera exakt  hur dosen skall vara.

Som sagt så är det en betydande variation i dosen. Och det kan ha en stor betydelse i hur infektionen bekämpas.     Håller tummarna för er.    Glad  Ps. Ring så fort dom öppnar hos veterinären.

sarakaka
2

#66 När jag fick Baytril utskrivet så stod det sådär på "flaskan" men jag fick räkna ut själv hur mycket hon skulle ha beroende på råttans vikt. Tror hon skulle få 2,85 eller något. 1 ml/100 gram. Kan det vara så veterinären menade? Förvånad

TS: Vad skönt det är att höra att ni fått hjälp och att se att han kan gå någorlunda okej. :)

Självklart ska man ha ansvar för sina husdjur och ta dem till veterinären och sådär. Som lite fattigare kan man ju oftast hitta knep, låna av någon, spara ihop pengar o.s.v. Men vissa tycker jag uttrycker sig lite fel faktiskt, de får det att låta som om husdjur är en förmån till de rika. Det är ju självklart att du vill ha kvar dina djur även fast livssituationen ändrats!

Men ni fixade ju det tillslut! Det är jättebra att ni kom iväg till veterinären. Lycka till med alltihopa! :)

pellepojken
0

#  67   Ja,jag förstår inte det där riktigt ! Tycker att doseringen är konstig då jag utgår ifrån att veterinären vägt råttisen o sen doserat. Men det kan ju mycket väl vara som du säger. Hmm…lite underligt ändå att veterinären överlåter det till kunden,om det nu är så.

Jag kanske är lite bortskämd. Har alltid fått råttisen vägd o doseringen därefter.     Glad

Anvariel
0

Ang. doseringen. Ja, de brukar ju väga och sedan dosera. Sedan skiter sig allt var dosering heter när man ferbrilt försöker trycka in Baytril i munnen på råttan och den säger "IIIIK!!!" och spottar ut allt igen och så förlorar man vetskap om hur mycket de har fått i sig. :D För mig funkade det inte att blanda upp det med t.ex. barnmat. Det smakade tydligen alldeles för äckligt.

Nä, men kolla upp doseringen om det känns osäkert. Det går säkert att ringa och fråga bara.

Otaku
0

När jag skrev doeringen så hade inte jag medicinen i närheten. Men hon har liksom gjort ett sträck på sprutan så det blir alltid samma dos. :D

Men medicineringen har gått bra, han har inte vad jag har upplevt spottat ut någonting! :3

Mvh Vinetta

mikeiko
0

Låter som en väldigt hög dos tycker jag…

Otaku
2

Mitt fel, dosen ligger på 0.02 ml! Mitt bildminne måste vara det sämsta som finns…

Mvh Vinetta